باکتری‌ ها غذای ربات جدید شدند

علمی و تکنولوژیرباتیک

- 97/10/18
باکتری‌ ها غذای ربات جدید شدندمهندسان آزمایشگاه رباتیک دانشگاه بریستول موفق به ساخت رباتی شدند که قادر است مانند یک حیوان، انرژی مورد نیاز خود را از فعالیت باکتری‌ ها تامین کند. دانشمندان با مطالعه بر روی روش‌ های تولید انرژی از مواد طبیعی موفق به تولید رباتی شدند که نیازی به تامین انرژی و سوختگیری توسط انسان ندارد. به گفته سازندگان Row-bot، بهترین‌ روش برای خودکفایی تامین انرژی و فعالیت مداوم در شرایط سخت، استفاده از باتری‌ های اتمی یا انرژی خورشیدی نیست بلکه می‌ توان با تامین انرژی از مواد موجود در طبیعت، فعالیت‌ های ربات را مانند حیوانات نامحدود کرد.

Row-bot قادر است به کمک یک معده مملو از سلول‌ های انرژی‌ ساز میکروبی، از میکروب‌ های موجود در آب برای تامین انرژی در شکم مصنوعی استفاده کند.
محققان با تولید سلول‌ های میکروبی تولیدکننده الکتریسیته به نام MFC از جریان تولید مولکول‌ های پیچیده‌ تر موسوم به آنابولیسم میکروب‌ ها انرژی الکتریسیته تولید و ذخیره کردند. به عبارت ساده‌ تر میکروب‌ ها با دریافت مواد آلی در فاضلاب یا آب‌ های آلوده الکترون تولید می‌ کنند و با جذب این الکترون‌ ها در شکم مصنوعی ربات انرژی لازم برای فعالیت آن در چرخه‌ای نامحدود تولید می‌ شود.

به گفته محققان، ربات Row-bot مجهز به دو پدال در دو طرف است و تجهیزات تولید انرژی زیستی در داخل شکم آن قرار دارد. آب آلوده یا مملو از میکروب از دهان ربات وارد شکم آن شده و به مدت سه دقیقه در آن جا می‌ ماند تا انرژی حاصل از فعالیت‌ های میکروبی جذب شود. آن‌ ها معتقدند که این ربات علاوه بر تامین انرژی حرکتی قادر است تا انرژی مورد نیاز جهت تجهیزات کنترلی و حسگرهای نوری را نیز فراهم کند.
advertising