حکایتی زیبا از قضاوت امام علی در تقسیم 17 شتر میان سه نفر

خواندنیداستان و حکایات

- 97/11/11
حکایتی زیبا از قضاوت امام علی در تقسیم 17 شتر میان سه نفراز جمله داستان ها و حکایت ها از امام علی (ع) می توان به قضاوتهای اعجاب انگیز این حضرت اشاره کرد که موضوع چند کتاب بزرگ است که به وسیله دانشمندان گردآوری شده.یکی از آنها تقسیم دشوار 17شتر میان 3نفر شریک اعرابی است:
سه نفر باهم شریک شده بودند و چندشتر خریده بودند و معامله کرده بودند تا به 17 شتر رسیده بود و یک روز میانشان دشمنی افتاده بود، می خواستند شترها را تقسیم کنند و از هم جدا شوند ،اما مشکل در همین جا پیداشده بود
یکی میگفت :«نصف شترها مال من است.» دیگری گفت:«یک سوم هم سهم من است».ودیگری می گفت:«یک نهم هم سهم من است.»خودشان این نسبت را قبول داشتند اما زیاد اهل حساب نبودند. و حالا هم لج کرده بودند و به جای پول سهم خودشان را شتر زنده می خواستند و 17 شتر با این نسبت ها قابل تقسیم نبود.و مردم می گفتند نمی شود که نمی شود. ناچار با اوقات تلخ و بگو مگو آمدند خدمت حضرت علی(ع) و گفتند:«میان ما داوری کنید!»حضرت ایشان را با 17 شترشان نگاه کرد و اختلافشان را شنید. بعد لبخندی زد و گفت :«حق دارید که سهم خودتان را بخواهید الآن درست می کنم! » حضرت دستور داد شتر خودش را میان آنها بردند بعد فرمود:« حالا فرض می کنیم که به جای 17 شتر 18 شتر دارید.»به اولی فرمود: تو نصف 17 شتر را می خواهی حالا نصف 18 شتر را که بیشتر است یعنی 9 شتر بردار!» به دومی فرمود: «تو ثلث 17 شتر را می خواهی ولی ثلث 18 شتر را که بیشتر است یعنی 6 تا بردار.» تا اینجاشد 15 شتر بعد به سومی فرمود: «توهم یک نهم 17 شتر را می خواهی حالا یک نهم 18 شتر را بردار که بیشتر است یعنی 2 شتر بردار.»
جمع آن شد 17 شتر و همه راضی و خوشحال شدند.بعدهم حضرت علی(ع) شتر خودشان را سوارشدندو رفتند!
advertising