خروس لاری گونه ای جنگ جو از خروس ها

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/12/09
خروس لاری گونه ای جنگ جو از خروس هاخروس لاری نژاد خاصی از خروس است که ویژگی اصلی آن جنگندگی و استقامت در نبرد و مبارزه است. برخی از طرفداران خروس لاری این پرنده را برای سرگرمی و شرط بندی در نزاع نگه داری می کنند. گونه های مختلف خروس لاری را می توان در نقاط مختلف ایران من جمله لار ، چابهار ، تهران ، اردبیل و کنارک مشاهده کرد. اما نژادهای خاص خروس لاری در شهرستان لار پرورش داده می شوند.

مشخصات ظاهری خروس لاری


شکل عمومی بدن نژاد لاری با تمام نژادهای دیگر متفاوت است و به‌طور کلی بدن بلند و کشیده، سینه پهن و عمیق و پرگوشت، گوشت سینه سفت و پر، پشت پهن و دارای شیب از جلو به عقب می‌باشد. بالها محکم و به بدن چسبیده و پرهای دم با زاویه ۴۵درجه بالاتر از امتداد پشت قرار گرفته‌است. ساق پا با زاویه ملایمی به ران متصل شده‌است و از این رو به‌طور کلی شکل ویژه‌ای به بدن این نژاد می‌دهد. رشد سر نسبت به بدن کوچک به نظر می‌رسد و فرم سر به اصطلاح ماری شکل می‌باشد. تاج اغلب در انواع اصیل توت فرنگی شکل و گردویی است. چشم‌ها درخشان، عقابی و سفید یا فیروزه ایی یا پرتقالی رنگ بوده و رشد تاج و ریش اغلب کم است. تاج در خروس‌ها، قرمز تیره و در مرغ‌ها قرمز معمولی و لاله گوش در تمام انواع این نژاد قرمز رنگ است. منقار کوتاه، بسیار محکم و زرد رنگ است و در بعضی انواع، لکه‌های قهوه‌ای رنگ در منقار بالایی وجود دارد. گردن نسبتاً بلند و استوانه‌ای و انتهای آن تقریباً در بدن فرو رفته‌است. قلم پا کلفت و بلند بوده و رنگ آن اغلب در واریته‌های اصیل زرد مایل به قهوه‌ای و در برخی انواع قهوه‌ای پررنگ و حتی تیره می‌باشد. پنجه‌ها پهن و دارای چهار انگشت است
خروس لاری گونه ای جنگ جو از خروس ها

انواع خروس لاری


از میان نژادهای مختلف خروس لاری می توان به نژادهای افغانی ، لاری قرمز ، لاری قهوه ای ، لاری سفید و گل باقلایی ، لاری صابونی ، لاری ابرش ، و لاری زیره ای اشاره کرد.
لاری قرمز نژاد اصلی خروس های لاری است و دارای بال و پرهای درخشنده و تا حدودی زرد رنگ است. پرهای دم قرمز رنگ و در انتها سیاه رنگ است. خروس های لاری قهوه ای دارای پرهای قهوه ای رنگ هستند که بعضا در آن ها پرهای سیاه رنگ نیز مشاهده می شود. نکته جالب نژاد لاری قهوه ای این است که برخلاف نژاد لاری قرمز در این نژاد رنگ خروس از مرغ روشن تر است.
از دیگر انواع نژادهای خروس لاری می توان به نژاد افغانستانی اشاره کرد که در افغانستان و مجاورت مرز ایران پرورش داده می شود

چگونگی جنسیت خروس لاری


همانطور که اشاره شد تعیین جنسیت در مرغ و خروس های لاری بالغ از روی رنگ پرنده می تواند انجام بگیرد. رنگ مرغ لاری قرمز از خروس لاری قرمز کمرنگ تر و برعکس رنگ خروس لاری قهوه ای از مرغ لاری قهوه ای کمرنگ تر است. در جوجه های یک روزه لاری نیز جنسیت را می توان از روی رنگ و رشد پرها انجام داد ولی در مورد جوجه ها انجام آن کمی مشکل می باشد.
برای انجام تشخیص جنسیت جوجه ها می توان از روش بررسی وجود برجستگی در مقعد نیز استفاده کرد. معمولا جوجه خروس های لاری دارای برجستگی های دکمه ای ، عمودی یا سه قلو در مقعد هستند. انجام این روش نیازمند تخصص است و افراد متخصص می توانند این نوع تشخیص جنسیت را انجام دهند که البته دستمزد زیادی را هم دریافت می کنند.

تغذیه خروس لاری


همانند سایر پرندگان تا 24 ساعت پس از خروج جوجه های لاری از تخم های نطفه دار نیازی به تغذیه این جوجه ها وجود ندارد زیرا می توانند از ذخیره کیسه زرده استفاده کنند. با دادن محلول آب و شکر 8 درصد یا ویتامین پلاس می توانید استرس جوجه های تازه هچ شده را کاهش دهید.
تا دو ماهگی می توان از دان های فرموله شده با نام سوپراستارتر و از ویتامین هایی مانند ویتالین ، ویتاسید و ویتالیت برای تغذیه جوجه های لاری استفاده کرد. نکته مهمی که در تغذیه جوجه ها باید به آن توجه کنید این است که از دادن گوشت و جگر به پرنده باید خودداری کنید زیرا می تواند انواع مسمومیت را به دنبال داشته باشد. همچنین استفاده از پیاز خام ، برنج بدون روغن و نمک و سفیده تخم مرغ آب پر برای تغذیه جوجه لاری ها مناسب است.
بهترین مواد غذایی برای جوجه های لاری 2 تا 4 ماهه استفاده از دان های استارتر است. پس از 4 ماهگی می توانید استارتر را از جیره غذایی مرغ و خروس های لاری حذف کرده و از پلت مرغ و خروس های بومی برای تغذیه استفاده کنید. استفاده از تره ، پیاز خام ، پای مرغ و جوانه گندم نیز برای تغذیه مرغ و خروس های لاری بسیار مفید است.

بیماری های مرغ و خروس های لاری


از بیماری های مرغ و خروس های لاری می توان به نیوکاسل و آنفولانزای پرندگان اشاره کرد. عامل بیماری نیوکاسل ویروس پارمیکسو است. از علائم بالینی این بیماری در مرغ و خروس های لاری می توان به فلجی ، اسهال سبز ، کشیدگی گردن به جلو ، لاغری ، پرهای ژولیده ، افسردگی عطسه ، سرفه و آبریزش از بینی و چشم اشاره کرد. پیشگیری ، ضدعفونی کردن و واکسیناسیون بهترین روش ها برای جلوگیری از این بیماری در خروس های لاری است.
advertising