نقش و خصوصیات آب در پرورش ماهی

خواندنیحیوانات خانگی

- 97/10/23
نقش و خصوصیات آب در پرورش ماهیبرخی از آبزی پروران نمونه های آب را برای پرورش بهتر ماهی به آزمایشگاه تعیین کیفیت آب می فرستند. خدمات آزمایش آب برای پرورش ماهی اغلب در آزمایشگاه‌های دانشگاهی، بخش‌های کشاورزی دولتی و آزمایشگاه‌های خصوصی انجام می‌شود. هزینه های آزمایش آب بین آزمایشگاه‌ها و با آزمایش تعداد پارامترهای مختلف متفاوت است.
منبع آب مراکز تکثیر و پرورش ماهی ممکن است توسط آب زیرزمینی، آب سطحی یا هر دو تامین شود. آب‌های حاصل از چاه‌ها یا چشمه‌ها اغلب عاری از اکسیژن محلول هستند. این آب‌ها ممکن است حاوی مقادیر زیادی از گازهای محلول ، مانند دی‌اکسید کربن و سولفید هیدروژن ‌( یعنی بوی تخم مرغ گندیده ) یا فلزات مانند آهن و منگنز باشند‌. در مزارع با چاه‌های مختلف‌، اهمیت دارد که هر چاه بطور مستقل آزمایش شود چون حتی اگر چاه‌ها نزدیک هم باشند آب های آنها ممکن است ویژگی‌های کاملا مختلفی داشته باشند. آب‌های سطحی مانند رودخانه‌ها ، آبگیر‌ها ، سدها و دریاچه‌ها در معرض هوا و نور خورشید هستند.

HP آب برای پرورش ماهی


HP آب مقدار اسیدی یا قلیایی بودن آن در مقیاس 0 تا 14 است که 7 خنثی است. در طول روز‌، چون جلبک‌ها و گیاهان داخل آب دی اکسیدکربن را برای فتوسنتز برمی دارند ، pH افزایش میابد. در شب ، با تجمع دی اکسید کربن از تنفس ماهی، گیاهان و سایر ارگانیسم ها‌، pH کاهش میابد‌.
نقش و خصوصیات آب در پرورش ماهی

PHقابلیت هدایت الکتریکی برای پرورش ماهی


قابلیت هدایت الکتریکی (EC) مقداری است که یک محلول، الکتریسیته را هدایت می‌کند و مربوط به مقدار نمک است . هر چه میزان نمک بیشتر باشد‌، مقدار EC بیشتر خواهد بود‌. ماهیان آب شیرین عموما در دامنه وسیعی از قابلیت هدایت الکتریکی آب رشد می‌کنند. دامنه مطلوب2000-60 میکروزیمنس بر سانتی متر و دامنه قابل قبول آن 5000-30 میکروزیمنس بر سانتی‌متر است. وجود حد‌اقل مقدار نمک برای کمک به نگه داری و حفظ تعادل اسمزی ماهی‌ها ضروری است. بیشینه دامنه تحمل بسته به گونه ماهی متفاوت است.

قلیائیت کل آب در پرورش ماهی


قلیائیت کل مقدار غلظت بازها ( عموما کربنات و بی‌کربنات ) در آب است که تغییرات زیاد و سریع در pH را کاهش می‌دهد . طبق قرارداد‌، واحدها بر حسب میلی‌گرم در لیتر به صورت کربنات کلسیم CaCO3 بیان کرد.

کربنات و بی کربنات آب در پرورش ماهی


کربنات(CO3 ) ‌و بی‌کربنات (HCO3 )، همراه با دی اکسید کربن محلول‌، اجزای قلیائیت کل هستند . مقدار نسبی هر یک از این ترکیبات بسته به pH نمونه آب دارد.

سختی کل آب در پرورش ماهی


سختی کل عموما مقدار غلظت‌های کلسیم و منیزیم در آب است. همانند قلیائیت کل ، واحدها به میلی‌گرم در لیتر بصورت کربنات کلسیم بیان می‌شوند. همانند قلیائیت کل‌، سختی کل در حین انتقال به آزمایشگاه زیاد تغییر نمی‌کند.

کلسیم Ca و منیزیم Mg آب در پرورش ماهی


کلسیم عنصری ضروری برای ماهی‌ها است و مقادیر مناسب کلسیم در آب آبزی پروری به تنظیم اسمزی ماهی در طول دوره‌های پر تنش کمک می‌کند.

آهن Fe و منگنز Mn آب در پرورش ماهی


آب چاه و چشمه ممکن است حاوی مقادیر افزایش یافته آهن و منگنز باشند، ولی هنوز به چشم تمیز بیایند . هنگامی که آب چاه در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، آهن زنگ می‌زند که به آب رنگ قهوه‌ای زنگی می‌دهد. آب دارای آهن و یا منگنز زیاد باید قبل از مصرف در مرکز تکثیر ماهی تیمار شود

کلراید Cl در پرورش ماهی


کلراید و سدیم با همدیگر نمک معمولی ( کلرید سدیم ) را تشکیل می دهند . کلراید را نباید با گاز کلرین (Cl2 ) اشتباه گرفت . کلرین یک جزء بسیار واکنش زا است و به عنوان یک ضدعفونی کننده به کار می‌رود.

سولفات SO4 در پرورش ماهی


سولفات در نتیجه حل شدن مواد معدنی از خاک و صخره‌ها است . مقادیر معمول بین صفر و 1000 میلی‌گرم در لیتر است .
advertising