دهم آذر ماه رضاشاه نخست وزیر خود فروغی را برکنار کرد

خواندنیتاریخ

- 97/09/10
دهم آذر ماه رضاشاه نخست وزیر خود  فروغی را برکنار کردرضاشاه پهلوی دهم آذر ماه 1314 به گونه ای غیر منتظره، محمدعلی فروغی را متهم به مساعدت و حمایت از بستگان كرد كه شهرت سوء استفاده از مقام و منزلت اورا داشتند و از نخست وزیری بركنار ساخت و یكی از آن افراد هم كه متهم به چنین سوء استفاده ای شده بود چند روز بعد اعدام شد. پس از بركناری فروغی، رضاشاه تلاش برای دور ساختن تدریجی ایران از نفوذ انگلستان را آغاز كرد.

به قدرت رسیدن فروغی


فروغی كه در كابینه مهدی قلی هدایت (مخبرالسلطنه) وزیر امور خارجه بود در سال 1312 پس از كناره گیری هدایت، نخست وزیر ایران شده بود. در زمان نخست وزیری هدایت بود كه قانون تمدید قرارداد نفت با انگلستان تصویب شده بود. کناره گیری هدایت به خواست رضاشاه و سه ماه پس از تصویب لایحه تمدید قرارداد نفت صورت گرفته بود. تمدید قرارداد نفت موسوم به قانون سال 1933 از قوانین ننگین و خیانت آلود ایران بشمار می رود زیرا که به موجب آن، مدت قرارداد و منطقه مشمول آن افزایش یافته بود.
دهم آذر ماه رضاشاه نخست وزیر خود  فروغی را برکنار کرد

مشاغل فروغی


فروغی پیش از نخست وزیر شدن، مشاغل متعدد را پشت سر گذاشته بود و ازجمله در 1309 وزیر اقتصاد شده بود. وی پس از بركناری از نخست وزیری در 1314 به مدت شش سال مورد بی مهری رضاشاه قرار داشت و به او نزدیك نمی شد.
advertising