اعدام چند تن از مقامات پهلوی در سال 1358

خواندنیتاریخ

- 98/02/17
اعدام چند تن از مقامات پهلوی در سال 1358نوزدهم اردیبهشت 1358 هفت تن دیگر از جمله یک وزیر اطلاعات و جهانگردی (ارشاد) پیشین که ازسوی قاضی شرع دادگاه انقلاب مفسد فی الارض شناخته شده بودند تیرباران شدند.
در میان این اعدام شدگان حبیب القانیان رئیس یک انجمن یهودیان ایران و نیز رحیم علی خرم (صاحب پارک تفریحی در غرب تهران که اینک زیر نام پارک ارم بکار ادامه می دهد) نیز دیده می شدند. در کیفرخواست القانیان آمده بود که طبق گزارش، وی در نزدیکی تل اویو در اسرائیل زمین برای خود خریداری کرده بود و در نشستی در اسرائیل، به مقامات این کشور ازجمله موشه دایان و آباابان وزیران دفاع و خارجه قول جمع آوری پول بیشتری از یهودیان ایرانی جهت کمک مالی به اسرائیل داده بود و ....
سپهبد سعادتمند (گیلانی) معاون و سپس وزیر اطلاعات و جهانگردی (ارشاد) در اواسط دهه 1340 خورشیدی یکی دیگر از اعدام شدگان 19 اردیبهشت بود. وی که قبل از این مشاغل، سخنگوی سازمانهای نظامی بود متهم به اعمال اختناق و نیز کوشش در تحکیم و تثبیت رژیم پهلوی از طریق همکاری با آن دولت شده بود و به گونه ای اوامر رژیم وقت را بدون چون و چرا اطاعت می کرد که به تیمسار «به چشم = بله چشم» معروف شده بود!.
یکی از اتهامات اعدام شده دیگر، دکتر محمد بقایی یزدی، این بود که با نامزد کردن خود برای عضویت در مجلس (پارلمان) سعی در تثبیت رژیم سلطنتی (پهلوی) کرده بود. در دادگاه گفته شد که دکتر بقایی یزدی یک زمان رئیس بهداری ساواک بود و بعدا نماینده مجلس شده بود.
advertising