تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در 3 بهمن

خواندنیتاریخ

- 97/11/03
تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در 3 بهمناورشَلیم یا قُدس شهری در دامنه جبال الخلیل و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها هر دو این شهر را پایتخت خود می‌دانند، طوری‌که اسرائیل موسسات دولتی اصلی خود را در این شهر نگه داشته‌است و حکومت خودگردان فلسطین آن را در نهایت به عنوان مقر حکومت خود می‌شناسد اما اسرائیل در بخش شرقی آن نفوذ کرده و و از نظر جامعه جهانی به صورت غیرقانونی اقدام به شهرک‌سازی کرده‌است. این شهر در هر سه دین بزرگ ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام مقدس است. جمعیت اورشلیم 800000 نفر و مساحت آن 125.1 کیلومترمربع است.
اورشلیم یکی از چهار شهر مقدس یهودیان محسوب می‌شود و در کنار شهرهای صفاد، حبرون و طبریه، محل سکونت بسیاری از دانشمندان مذهبی یهودی بوده‌است این شهر مقدس‌ترین شهر در مسیحیت محسوب می‌شود و نیز پس از مکه و مدینه سومین شهر مقدس برای مسلمانان است.
تعیین بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در 3 بهمن
با وجود اینکه در منابع رسمی دولت اسرائیل شهر بیت المقدس بعنوان پایتخت این رژیم ذکر شده اما تل آویو دومین شهر پر جمعیت اسرائیل در ساحل دریای مدیترانه، از سوی کشورهایی که با اسرائیل روابط دیپلماتیک دارند به عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت شناخته می‎شود. سفارتخانه‌های کشورهای مختلف در این شهر قرار دارد.

در 23 ژانویه 1950م پارلمان رژیم صهیونیستی موسوم به كِنِست، شهر بیت المقدس قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت این رژیم اعلام كرد. این تصمیم پارلمان رژیمِ اشغال‏گر قدس، خشم اعراب و مسلمانان را برانگیخت. با وجود این، تلاش‏های رژیم صهیونیستی به منظور جلب رضایت سایر كشورها برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم و انتقال سفارت‏خانه‏ های آن ها به این شهر، به جایی نرسید و تاكنون، تل‏آویو، پایتخت رژیم اشغال‏گر قدس شناخته می‏شود.
advertising