اتفاقات تاریخی در 15 اسفند که منجر به تظاهرات در میدان توپخانه شد

خواندنیتاریخ

- 97/12/18
اتفاقات تاریخی در 15 اسفند که منجر به تظاهرات در میدان توپخانه شد18 اسفند 1296 (9 مارس 1918) برای دومین بار ظرف 9 روز گروهی از تهرانی ها در میدان توپخانه اجتماع كردند و بر ضد انگلستان شعار دادند و خواستار شدند كه این دولت بمانند روسیه قرارداد تقسیم ایران (سازشنامه مورخ اوت 1907 سن پترزبورگ منعقده میان انگلستان و روسیه) را لغو كند و نظامیانش را خارج سازد.

مستوفی الممالك رئیس الورزاء وقت ظاهرا این تظاهرات را جدی گرفت و بعضی از نویسندگان روزنامه ها را متهم به تحریك مردم كرد و دستور توقیف موقت روزنامه هارا داد و قضیه بزرگتر از آن چه كه بود جلوه كرد. چند روز بعد نمایندگان دولت انگلستان در تهران با اشاره به این رویدادها اعلام كردند كه حاضرند «اس . پی . آر» را به دولت ایران واگذار كنند مشروط بر این كه افسران انگلیسی باقی بمانند و در مورد قرار داد 1907، زمانی كه دولت ثابتی در مسكو مستقر شود تصمیم گرفته خواهد شد!.

نقشه انگلیسی ها در زمان تظاهرات میدان توپخانه


این اعلامیه در حقیقت برای آماده ساختن مقدمات تنظیم قرارداد بعدی (وثوق الدوله) و تحت الحمایه كردن ایران و به دست گرفتن سر پرستی همه آن بود. بنابراین نمی توان این نظر را كه تظاهرات میدان توپخانه طرح و نقشه انگلیسی ها برای هموار ساختن راه تنظیم قرارداد بعدی (وثوق الوله ) بود رد كرد، مخصوصا كه در آن زمان انگلیسی ها نیروی نظامی بزرگ و تازه ای را وارد ایران كرده بودند و این نیرو وارد قزوین شده بود تا به شمال برود و احیانا بر ضد بلشویكها وارد جنگ شود.
advertising