درگیری ایران و عراق در مرز بر سر مسئله هرات در 18 آذر سال1344

خواندنیتاریخ

- 97/09/18
درگیری ایران و عراق در مرز بر سر مسئله هرات در 18 آذر سال1344نهم دسامبر سال 1965 (18 آذر 1344) در تهران اعلام شد که دو روز پیش از این چند واحد نظامی عراق یک پاسگاه مرزی ایران را زیر آتش قرار داده و این حمله که در آن از اسلحه سنگین هم استفاده شده تلفاتی به بار آورده است. دولت وقت ایران به دلیل ورود فیصل السعود پادشاه وقت کشور سعودی به ایران کوشید چند روز سکوت کند و سپس شدیدا به دولت عراق اعتراض کرد که 21دسامبر دو پاسگاه مرزی دیگر ایران مورد حمله هوایی عراق قرار گرفت و آسیب دید و یک روز بعد توپخانه عراق چند روستای ایران را از داخل خاک عراق به گلوله بست و 24 دسامبر روستاهای مرزی دیگری در خاک ایران مورد حمله هوایی عراقی ها قراگرفت و همزمان اخراج ایرانی تبارها و ایرانیان از آن کشور ازسرگرفته شد که دولت مجبور بود به این معاودین مسکن و کار بدهد.

توضیح وزیر امور خارجه به مجلس


بیست و هفتم دسامبر وزیرامورخارجه وقت درباره حملات عراق به نواحی مرزی ایران به سنای ایران توضیح داد و این مسائل را زاییده قرارداد سال 1937دانست که دولت انگلستان آن را به ایران تحمیل کرده بود. مرزهای عراق با ایران را انگلستان ترسیم کرده و بمانند مرزهای سایر کشورهایی که در کنترل انگلستان بودند (ازجمله مرز شمالی هند با چین که به جنگ 1962 دو کشور انجامید و مرز هندوستان ـ پاکستان ـ با افغانستان و تقسیم قبایل پشتون میان دو کشور که بحرانی است و ...) و در همه جا استخوان لای زخم قرارداده تا مسائل ادامه داشته باشد و منابع کشورها قربانی اختلافات شود و پیشرفت نکنند.

اخطار ایران به عراق


دولت ایران به عراق هشدار داد چنانچه باز هم از مذاکره برای حل مسئله شط العرب امتناع کند و به زد و خوردهای مرزی و اخراج ایرانی تبارها ادامه دهد، ایران برای احقاق حقوق خود به راههای دیگر از جمله بکاربردن سرباز متوسل خواهد شد و متعاقب آن به واحدهای ارتش یکم (غرب کشور) و نیروی دریایی آماده باش داده شد و سربازان جای ماموران انتظامی را در پاسگاههای مرزی با عراق گرفتند. عراق نیز متقابلا به تقویت نیروهای مرزی خود دست زد و در بغداد بر ضد ایران تظاهرات صورت گرفت و ....
advertising