تاریخچه سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ نوشته ی جهان

خواندنیتاریخ

- 97/11/05
تاریخچه سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ نوشته ی جهانسنگ‌نبشته بیستون بزرگترین سنگ‌نبشتهٔ جهان، نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی و از آثار دودمان هخامنشیان واقع در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین در سی کیلومتری شهر کرمانشاه بر دامنه کوه بیستون است. سنگ‌نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهم‌ترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان است که شرح پیروزی داریوش بزرگ را بر گوماته مغ و به بند کشیدن یاغیان را نشان می‌دهد.
محوطه بیستون از آثار ملی ایران است و خود این اثر هم از سال 2006یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است.
تاریخچه سنگ نوشته بیستون بزرگترین سنگ نوشته ی جهان
سنگ‌نوشته بيستون كه به كتيبه بيستون نيز شهرت دارد به سه زبان اكدي، عيلامي و پارسي باستان نوشته شده است. اين نوشته به نخستين سال فرمانروايي داريوش از زبان خود او مي‌پردازد، سالي كه داريوش سراسر آن را در جنگ با پادشاهان ديگر كشورها سپري كرد، پس از كشته شدن برديا و افتادن حكومت به دست داريوش، در سراسر امپراطوري هخامنشي نزديك به 19 شورش بزرگ و كوچك اتفاق افتاد.

نقش‌برجسته، تصوير داريوش و اسيران را در سطحي عمودي به بلنداي 3 متر و پهناي 5/5 متر نشان مي‌دهد./عارتفاع کلی کتیبه 7 متر و 80سانتی‌متر و طول آن 22 متر می‌باشد و در مرکز آن 5 ستون به خط میخی فارسی باستان دیده می‌شود. هر یک از 4 ستون اولیه قدری کمتر از 2 متر عرض و 4 متر ارتفاع دارد. متن فارسی باستان جمعاً 525 سطر دارد. بر روی پنج ستون مذکور اهورامزدا بر روی صفحهٔ برآمده‌ای قرار گرفته و بر روی همهٔ این اشکال در حال پرواز است. اهورامزدا با چهرهٔ انسانی و ریشی مستطیلی تجسم یافته و از میان انوار یک فرص خورشید بسیار بزرگ که در حال نورافشانی، پدیدار گشته‌است. بر روی سر او یک تاج تابناک با شاخ‌هایی قرار گرفته که نشانه و رمز خدایی بودن اوست. اهورامزدا دست چپش را با حلقه‌ای به سوی داریوش دراز کرده و به این ترتیب مشغول انجام مراسمی مبنی بر تسلیم قدرت و سلطهٔ پادشاهی به داریوش می‌باشد. وی با دست راستش که بلند کرده خیر و برکت برای داریوش می‌خواهد. خود داریوش تاج پادشاهی بر س
advertising