نخستین کتابخانه همگانی جهان

خواندنیتاریخ

- 97/10/15
نخستین کتابخانه همگانی جهاننخستین کتابخانه عمومی (پابلیک لایبراری) در جهان که هر باسوادی حق داشت به آن دسترسی داشته باشد 19 آوریل سال 33 پیش از میلاد (2036سال پیش) در شهر رم گشایش یافت و ظرف 509 سال (تا سال 476 میلادی) شمار این نوع کتابخانه در قلمرو روم به رقم 26رسید. پیش از رومی‌ها، سومری‌ها، آشوری‌ها، بابلی‌ها، ایرانیان و ... دارای کتابخانه بودند ولی این کتابخانه‌ها در دسترس همگان نبود که کتابخانه سفالی آشوری‌ها معروف‌ترین آنهاست.
نخستین کتابخانه همگانی جهان
در ایران، مطالب عمومی را که هرکس می‌توانست به آن مراجعه کند بر سنگ حک می‌کردند از قبیل سنگنبشته بیستون. نخستین کشوری که در جهان به ایجاد موسسه تالیف و ترجمه کتاب همت گماشت ایران بود که 15 قرن پیش، در دوران حکومت خسرو انوشیروان، چنین مرکزی دایر شد و ترجمه کلیله و دمنه از سانسکریت به فارسی یکی از کارهای آن بود.
با وجود این، دائره‌المعارف کتاب کتابخانه مرو را که به همت سامانیان تاسیس شده بود و تا حمله چنگیزخان دایر بود بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی و مرکز تالیف و ترجمه کتاب جهان قدیم به‌شمار آورده است که روزانه در آن دست‌کم چهارصد محرر کتاب‌ها را تکثیر (رونویسی) می‌کردند. همین مرکز به احیای زبان و ادب فارسی کمک بسیار کرد. طرز کار کتابخانه مرو الگوی جهان امروز قرار گرفته است.
advertising