مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودکان و صاحب اشعاری چون صد دانه یاقوت

خواندنیزندگی نامه

- 97/08/28
مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودکان و صاحب اشعاری چون صد دانه یاقوتمصطفی رحماندوست معروف به شاعر «صد دانه یاقوت»، (زاده ۱ تیر ۱۳۲۹، رزن) شاعر و نوبسنده کودکان و نوجوانان است او پس از اخذ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد و سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد. او همچنین به مدت سه سال مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بوده‌است که بنابر گفته خودش، آغاز راه او برای انتقال ادبیات برگزیده کودکان و نوجوانان ایران به زبانهای دیگر بوده‌است. مصطفی رحماندوست، علاوه بر این، مدرس داستان‌نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان در دانشگاه‌ها نیز بوده‌است. وی پس از بازنشستگی از سمت‌های دولتی، مدیر گروه شکوفه (بخش کودکان و نوجوانان) انتشارات امیرکبیر و مشاور ادبی آثار مربوط به کودکان و نوجوانان کتابخانه ملی ایران و یکی از اعضای اصلی داوران بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان است. او عضو هیئت‌های داوری کتاب سال، جشنواره‌های کتاب و مطبوعات کودکان و عضو شورای موسیقی کودکان و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده‌است. او هم اکنون به تدریس داستان نویسی و ادبیات کودکان و نوجوانان مشغول است و به عنوان مسئول بخش کتاب‌های خارجی کودکان و نوجوانان در کتابخانه ملی فعالیت می‌کند.
مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده کودکان و صاحب اشعاری چون صد دانه یاقوت

برخی از اشعار و کتاب های مصطفی رحماندوست


از این نویسنده و شاعر ایرانی، تاکنون یکصد و شصت اثر به صورت مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده‌است. تیراژ کتاب‌های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می‌رسد که از آن میان می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
فرهنگ آسان: دانشنامه ویژه کودکان و نوجوانان
فرهنگ ضرب‌المثل‌ها: مجموعه‌ای ارزشمند از ضرب‌المثل‌های ایرانی
ترانه‌های نوازش: شامل مجموعه‌ای از لالایی‌ها که از آن میان «لالایی عاشورا» بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
مجموعه شعرهای «قصه پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها»
او همچنین با انتشار برخی از آثارش با کمک تسهیلات آسان نشرتحت عنوان عمومصطفی در آمریکا، امکان مطالعه، گوش دادن و خریدن کتاب‌هایش را برای کودکان ایرانی خارج از کشور مهیا ساخته‌است.
2 پر 2 پر 4 پر
آسمان هم خندید
ترانه‌های نوازش
بازی شیرین است
درسی برای گنجشک
توپ در تاریکی
بچه‌ها را دوست دارم
مرغ قشنگ تپلی
پرنده گفت: به!به!
صدای ساز می‌آید
خروس غصه خورد
خوشا به حالت ای روستایی
.
.
.

اولین جرقه های نوشتن برای کودکان


اولين‌ نوشته‌ام، زمانی چاپ‌ شد كه‌ دانش‌آموز دبيرستان‌ بودم. آن‌ هم‌ در يك‌ مجلّه‌ محلّی و نه‌ اثری كه‌ برای بچه‌ها نوشته‌ شده‌ باشد. در دوره‌ دانشجويی قصه‌ها و شعرهای بسياری نوشتم‌ و چاپ‌ كردم. همه‌ برای بزرگسالان، اما در اواخر دورهِ‌ دانشجويی بود كه‌ "ادبيات‌ كودكان‌ و نوجوانان" را شناختم‌ و تصميم‌ گرفتم‌ سالك‌ و ره‌پوی اين‌ راه‌ باشم. روانشناسی خواندم؛ ساده‌نويسی كار كردم؛ كتاب‌های بچه‌ها را ورق‌ زدم؛ معلم‌ بچه‌ها شدم؛ چند جا درس‌ دادم؛ اول‌ قصه‌ نوشتم: سربداران‌ و خاله‌ خودپسند و بعد شعر سرودم.

زندگی خصوصی مصطفی رحماندوست


در سال‌ 57 ازدواج‌ كرده‌ام‌ و سه‌ دختر دارم‌ به‌ نامهای مونس‌ و متين‌ و مرضيه. همسر و فرزندانم، همه‌ اهل‌ كتاب‌ و مطالعه‌اند و پذيرفته‌اند كه‌ از پدری اين‌ چنين‌ بايد كم‌ توقع‌ داشته‌ باشند و زياد ياريش‌ كنند. همت‌ و تحمل‌ آنها در بالا بردن‌ توان‌ و كارآيی من‌ بیترديد ستودنی است. حال‌ و روزم‌ بد نيست. خدا را شكر، آب‌ و نانی دارم‌ و سايبانی و مهمتر از همه‌ روح‌ معتدلی كه‌ در سخت‌ترين‌ لحظه‌های زندگی هم‌ آرامشم‌ میدهد
مصفی رحماندوست بیش از 114 قصه و داستان نوشته است و بیشتر مشاغل او حول و پیرامون کودکان بوده است آرزو دارد فرزندان ایران بیشتر مطالعه کنند و بخندند و روی پای خود بایستند و مستقل باشند . برای ایران و ایرانی افتخار خلق کنند

advertising