آشنایی با رزین اپوکسی برای نقاشی آبستره یا همان نقاشی انتزاعی

خواندنیهنرهای دستی

- 97/09/23
آشنایی با رزین اپوکسی برای نقاشی آبستره یا همان نقاشی انتزاعینقاشی انتزاعی هنری است که در اون از ترکیب رنگ ها، فرم ها و بافت ها استفاده می شود تا اشکالی عموما تصادفی اما زاییده ذهن خلاق خالق اثر تولید شود. این هنر به واسطه اینکه قوانین و عرف های حاکم بر سبک های قبلی رو ندارد، چه از جانب مواد و ابزار، و چه تکنیک هایی که در اون به کار گرفته می شود، کاملا بی حد و مرز است و آثاری که در اون خلق می شوند هم بسیار متنوع خواهد بود.
آشنایی با رزین اپوکسی برای نقاشی آبستره یا همان نقاشی انتزاعی

مواد و ابزار مورد نیاز نقاشی آبستره با رزین


- رزین دو جزئی :نقاشی آبستره با استفاده از انواع رنگ ها، تکس چرها و مواد قابل اجراست، یکی از رایج ترین موادی که برای این هنر مورد استفاده قرار می گیرد، رزین است، رزین انواع مختلفی دارد اما رزینی که مد نظر ماست یک ماده دو جزئی است که از ترکیب دو جز آن به نسبت های مناسب، ماده ی یک دست و شفافی به دست می اید که با گذر زمان خشک می شود. دقت کنید که دو جز رزین یعنی رزین و هاردنر به تنهایی هرگز خشک نمی شوند و در صورتی که نسبت مناسب برای ترکیب آنها رعایت نشود نیز ترکیب به دست آمده هیچ گاه خشک نخواهد شد، پس باید حتما در اندازه گیری و ترکیب نسبت ها دقت کنید.علاوه بر این، رزین اپوکسی مناسب این کار دو نوع غلیظ و رقیق دارد که هر دو برای این کار مناسب اند، رزین غلیظ باعث می شود که رزین در گوشه های کار تحدب خوبی پیدا کند و تمیز نگه داشتن کناره ها و زیر کار ساده تر است، و رزین رقیق برای کارهایی که نیاز است رزین و رنگ روی کار بلغزند مانند افکت پورینگ مناسب تر است، البته ما برای این آموزش ها از رزین غلیظ استفاده خواهیم کرد.

- پیمانه مدرج و یا ترازو گرمی : برای اینکه دقت در اندازه گیری و رعایت نسبت و جز رزین بالا رود از پیمانه و یا ترازوهایی استفاده می شود که برای این کار درست شده اند.
- چوب بستنی، خلال دندان، سیخ چوبی،قاشق یک بار مصرف و حتی کاردک از جمله وسایلی هستند که برای هم زدن ترکیب و ریختن و پخش کردن رنگ روی سطوح مورد استفاده قرار میگیرند.
- ظرف و سفره یک بار مصرف : ظروف یک بار مصرف هم برای ریختن رنگ ها و سفره یک بار مصرف، مقوا و یا هر سطحی که بتوان بدون نگرانی از خراب شدنش روی آن کار کرد.
- فندک یا مشعل : اگر شما هم پیش تر با رزین کار کرده باشید، می دانید که رزین بعد از ترکیب با هاردنر دارای حباب می شود که بعد از استراحت دادن به ترکیب رزین مقدار زیادی از این حباب ها از بین می روند اما حباب های باقی مانده نیز با حرارت دادن ترکیب از بین می روند، برای حرارت دادن می توان از انواع فندک ها و مشعل ها استفاده کرد
- دستکش یک بار مصرف : رزین یک ماده شیمیایی است و تماس آن با دست ممکن است در طولانی مدت آسیب زننده باشد، علاوه بر این بعد از خشک شدن هم به راحتی از پوست چدا نمی شود، پس بهتر است موقع کار با رزینو رنگ های رزینی از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید.
- رنگ رزین خمیری : ترکیب رزین و هاردنر خود به تنهایی یک ماده شفاف و بی رنگی است که بعد از خشک شدن به مانند شیشه نور و از خود عبور میدهد، برای نقاشی آبستره نیاز است به رزین رنگ اضافه شود و رنگ های خمیری رزین در مقایسه با رنگ های ترنسپرنت برای کارهای آبستره مناسب ترند اما در کنار اونها از انواع پودر شب تاب و پودر اکلیل مثلا پودرهای طلایی و نقره ای هم میتونید استفاده کنید. این نوع پودر ها همون طور که از اسمشان پیداست به رزین خاصیت درخشانی در نور کم و یا اکلیلی شدن میدهند.
- اضافه کردن رنگ به رزین:با اضافه کردن رنگ به رزین این ترکیب رو می توان رنگی کرد
- قطعات و یا ظروف خام چوبی، پلکسی، سرامیک و ....

روش اندازه گیری رزین با پیمانه


در مرحله اول کار باید ترکیب رزین رو بسازید. این کار با مخلوط کردن دو واحد رزین با یک واحد هاردنر انجام می شود که اندازه گیری این مقدار رو می توانید با استفاده از پیمانه مدرج و یا ترازو انجام دهید. در این آموزش ما از رزین های 50درصد استفاده کردیم که باید به نسبت 2 به یک رزین به هاردنر با هم ترکیب شوند، به این صورت که هر مقدار رزین برداشتید به میزان نصفش هاردنر برداشته و به رزین اضافه کنید. این دو جز که به همراه هم به فروش می رسند، در ترکیب با یکدیگر خاصیت هوا خشک بودن می گیرند و بعد از گذشت نهایتا 24 ساعت باید کاملا خشک شده باشد. در صورتی که این اتفاق نیوفتاد قطعا نسبت 2به 1 رزین به هاردنر رعایت نشده و این ترکیب هیچ گاه خشک نخواهد شد و غیر قابل استفاده می شود.
از جمله دیگر نکات ایمنی کار با رزین علاوه بر نکاتی که تا به اینجا ذکر شد این است که حتما در هنگام کار با رزین، با باز گذاشتن پنجره اجازه دهید که هوا در فضا جریان داشته باشد و یا از ماسک کار با مواد شیمیایی استفاده کنید، چرا که استنشاق مواد شیمیایی برای مدت طولانی اصلا برای سلامتی مفید نیست.
وقتی شروع به هم زدن می کنیم مخلوط شروع به کدر شدن می کنه که طبیعی هست بعد از 5 دقیقه هم زدن و در صورتی که رزین و هاردنر خوب باهم مخلوط بشن باید دوباره محلول شفاف بشه.
حالا داخل رزین کلی حباب هست برای اینکه این حباب ها به سطح کار بیان باید حدود 5 الی 10 دقیقه رزین رو در دمای اتاق قرار بدید تا حباب ها به سطح رزین بیان
نقاشی انتزاعی با رزین روی اکثر سطوح قابل اجرا است اما سطوحی که انتخاب می کنید باید یک دست و صاف باشند تا رزین و رنگ روی کل کار بماند و در خلل و فرج های کار جمع نشود.
advertising