باندینگ دندان و درمان پوسیدگی یا فواصل دندانی و شکستگی با این روش

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/09/18
باندینگ دندان و درمان پوسیدگی یا فواصل دندانی و شکستگی با این روشاگر از فاصله بین دندان های جلو، شکستگی در دندان و لبه های ناهموار ناراحت هستید، ممکن است باندینگ دندان بهترین راه حل برای شما باشد. باندینگ مدتها است که در درمان ظاهر و زیبایی دندان ها بسیار محبوب شده است.
باندینگ دندان در هر دو جنبه زیبایی شناسی و ترمیم به کار می رود. بدین ترتیب که هم عملکرد دندان ها را بهبود می بخشد و هم ظاهر فیزیکی آنها را بهبود می بخشد. به دلیل روش دندانپزشکی مشابه، باندینگ ها اغلب با ونیرها مقایسه می شوند.
باندینگ ها معمولا مزایای زیادی دارند. برای مثال زمانی که فرد منتظر آماده شدن ونیر است، برای بهبود ظاهر خود می تواند از باندینگ به صورت موقت استفاده کند. با این حال، این روش می تواند به تنهایی نیز مورد استفاده قرار گیرد و سال ها دوام داشته باشد.
باندینگ کامپوزیت، درمانی بسیار کم‌هزینه است که می‌تواند در مدت زمانی به کوتاهی یک جلسه‌ی درمانی، تغییرات گسترده‌ای را در لبخند شما ایجاد کند. باندینگ کامپوزیت به موادی همرنگ دندان اطلاق می‌شود که از ترکیب رزین‌های پلاستیکی و یک پرکننده‌ی شیشه‌ای بدست می‌آیند. مواد شیشه‌ای بکار رفته در این ترکیب، استحکام و شفافیتی شبیه‌ به یک دندان طبیعی را برای این کامپوزیت‌ها ایجاد می‌کنند. پس از اندکی سمباده زدن و زبر کردن دندان، کامپوزیت به دندان متصل خواهد شد به نحوی که ماده‌ی رزینی شکاف‌های کوچک بوجود آمده بروی سطح دندان را پر خواهد کرد و به دندان پیوند می‌خورد. باندینگ کامپوزیت‌ها با درجات تیرگی و روشنی متفاوتی در دسترس خواهند بود و این امکان را برای پزشک فراهم می‌آورد تا نتایجی زیبا و طبیعی را ایجاد کند. ظاهر و کارکرد نهایی این مواد کاملاً شبیه به بخشی از دندان اصلی خواهد بود.

درمان پوسیدگی یا فواصل دندانی با روش باندینگ


روش های ترمیم دندان بسیارند. ترمیم دندان معمولا برای پر کردن نواحی پوسیده دندان که توسط دندانپزشک برداشته شده اند، یا دندان هایی که بر اثر ضربه دارای شستگی یا پریدگی شده اند و یا اساسا ردیف دندان هایی که دارای فاصله هستند کاربرد دارد. یکی از این روش ها باندینگ نام دارد. در این مقاله، که وبسیات dentbook منتشر کرده است، به ترمیم دندان بوسیله کامپوزیت و باندینگ پرداخته شده است. به این مقاله توجه کنید:

چه زمانی برای انجام درمان باندینگ مناسب خواهد بود؟


درمان باندینگ با استفاده از رزین‌های کامپوزیتی، انتخابی مناسب برای ترمیم سریع و جذاب دندان است، که امکان جایگزین کردن آن با روش‌های دائمی‌تری مانند ونیرهای سرامیکی، در آینده وجود دارد.

درمان باندینگ کامپوزیت چگونه انجام می‌ شود؟


این شیوه‌ی درمانی بسیار سریع و بدون درد خواهد بود. جز در مواردی که نیاز به پرکردن پوسیدگی دندان باشد، مراحل آماده‌سازی برای انجام این درمان بسیار کوتاه خواهد بود و معمولاً به بی‌حسی موضعی نیازی نیست. ابتدا دندانپزشک بهترین رنگی را که مطابقت زیادی با دندان‌های بیمار داشته باشد، انتخاب می‌کند. در مواردی که انجام این درمان با هدف زیبایی انجام می‌شود، گزینش رنگ براساس خواسته‌ی بیمار صورت می‌گیرد. سپس سطح دندان زبر خواهد شد و پس از آن با استفاده از مایعی حالت‌دهنده پوشش داده می‌شود، تا شرایط لازم برای چسبیدن ماده‌ی باندینگ به دندان حاصل شود.
پس از آماده‌سازی دندان، دندانپزشک ماده‌ی رزینی باندینگ را بر روی دندان استفاده می‌کند. عمل شکل‌دهی و قالب‌گیری به دقت انجام می‌شود و پس از آن با استفاده از نور ماوارء بنفش یا پرتویی لیزری، ماده سخت خواهد شد. پس از سخت شدن ماده‌ی رزینی، عملیات شکل‌دهی و اصلاحات نهایی انجام می‌شود. آخرین گام صیقل دادن به ماده‌ی باندینگ برای تطبیق درخشندگی آن با سایر دندان‌ها، خواهد بود.
در بسیاری از موارد، انجام باندینگ، از آغاز تا پایان، کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید. اگر دندان دارای پوسیدگی شدیدی باشد و در مواردی که چندین دندان به انجام درمان باندینگ نیاز دارند، مدت زمان انجام درمان طولانی‌تر خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است در صورت نیاز، عملیات درمانی، برای کسب بهترین نتایج، در طی چندین جلسه‌ی کاری انجام شود. معمولاً انجام این روش در مطب دندانپزشک و با بی‌حسی اندک یا بدون بی‌حسی صورت می‌گیرد.

مراقبت‌ های بعد از درمان باندینگ کامپوزیت


عملیات ترمیم دندان که با استفاده از باندینگ کامپوزیت‌ها انجام می‌شوند، قادر خواهند بود لبخندی سالم و زیبا را برای سالیانی متمادی برای شما ایجاد کنند، ولی بسیار ضروریست که توصیه‌های دندانپزشک در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان را مد نظر قرار دهید و از انجام عادات غلطی که می‌توانند آسیب‌هایی را به دندان‌های شما وارد نمایند، خودداری کنید.
مسواک زدن دو مرتبه در روز، استفاده از نخ دندان یک مرتبه در روز و برنامه‌ریزی برای ملاقات مرتب با دندانپزشک و یا یک متخصص بهداشت دهان و دندان برای انجام معاینات لازم و پاکسازی دندان‌ها، برخی از توصیه‌های بهداشتی مراقبتی هستند.
از آنجایی که مواد مورد استفاده در باندینگ کامپوزیت‌ها، در برابر لب‌پریدگی بسیار آسیب‌پذیرند، از انجام عاداتی چون جویدن ناخن‌ها و یا مداد و خودکار، یخ و دیگر اجسام سخت، پرهیز کنید. ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد در صورت احساس هر گونه تیزی در لبه‌ی دندان‌های تحت عمل و یا داشتن احساسی متفاوت در موقع گاز زدن و جویدن غذا، به مطب او مراجعه کنید.

تفاوت‌ های بین باندینگ کامپوزیت و ونیرها


استفاده از ونیرهای سرامیکی، راهکاری شناخته شده برای اصلاح دندان‌های ناقص است. این مواد از ماندگاری بالا، ظاهری بسیار طبیعی و مقاومت خوبی در برابر تغییر رنگ برخوردار هستند. با این حال ترمیم آن‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشد. ونیرها می‌بایست در آزمایشگاه‌های ویژه‌ای خارج از مطب پزشک ساخته شوند و از این رو امکان تکمیل فرایند درمان در طی یک جلسه کاری وجود نخواهد داشت.

مزایا باندینگ کامپوزیت


هزینه کمتر: قیمت باندینگ دندان در مقایسه با ونیرهای سرامیکی یا هر گونه درمان ترمیمی دیگر مثل روکش‌های دندانی، پایین‌تر خواهد بود.
زمان کمتر: انجام درمان باندینگ کامپوزیت، در طی یک جلسه‌ی کاری، که معمولاً کمتر از یک ساعت طول خواهد کشید، امکان‌پذیر می‌باشد. انجام این درمان برای افرادی که وقت کافی برای انجام سایر روش‌های اصلاحی را ندارند، انتخابی مناسب خواهد بود.
محافظت از مینای دندان: استفاده از باندینگ کامپوزیت، به آماده‌سازی بسیار اندک دندان نیاز خواهد داشت. در مقام مقایسه با سایر گزینه‌های ترمیمی چون ونیرهای سرامیکی یا روکش‌های دندانی، استفاده از باندینگ کامپوزیت، بخش قابل توجه بیشتری از مینای طبیعی دندان را حفظ خواهد کرد.
ترمیم‌پذیری: در حالی که ونیرهای سرامیکی آسیب‌دیده باید حتما تعویض شوند، معمولاً ترمیم باندینگ کامپوزیت آسیب‌دیده‌ امکان‌پذیر می‌باشد. بسته با ماهیت آسیب وارده، دندانپزشک می‌تواند لکه‌های سطحی را صیقل دهد و یا مواد باندینگ جدیدی را برای ترمیم ترک یا لب‌پریدگی مورد استفاده قرار دهد.

معایب باندینگ کامپوزیت


آسیب‌پذیری: در حالی که ونیرهای سرامیکی، در صورت مراقبت و خودداری از جویدن یخ و یا شکستن آجیل‌های سخت با آن‌ها، برای چندین سال ماندگار خواهند بود، مواد رزینی باندینگ کامپوزیت‌ها، به اندازه‌ی دندان‌های طبیعی مستحکم نیستند. شما باید بسیار مراقب باشید تا این مواد رزینی از طریق عاداتی معمول مثل جویدن ناخن‌ها یا گاز زدن به خودکار یا مداد، دچار لب‌پریدگی نشوند.
طول عمر طبیعی: حتی در صورت مراقبت صحیح، باندینگ کامپوزیت‌ها پس از 15سال، کارایی خود را از دست خواهند داد. این مدت زمان، از طول عمر متوسط روکش‌های دندانی و یا ونیرهای سرامیکی کوتاه‌تر است ولی جایگزینی باندینگ کامپوزیت‌ها ساده و کم هزینه خواهد بود.
تغییر رنگ: باندینگ کامپوزیت‌ها نسبت به ونیرهای سرامیکی، بیشتر در معرض تغییر رنگ قرار می‌گیرند. در طول 48ساعت نخست، از خوردن قهوه، کشیدن سیگار، نوشیدن شراب قرمز و دیگر محصولات رنگی پرهیز کنید. پس از آن نیز پس از مصرف غذاهایی که به احتمال زیاد منجر به تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند، در اسرع وقت دندان‌های خود را مسواک بزنید.

هزینه‌ های انجام باندینگ


از آنجایی که انجام باندینگ کامپوزیت به دو روش در مطب دندانپزشک و همراه با درمان‌های دیگر صورت می‌گیرد، تخمین هزینه‌های آن دشوار خواهد بود.
به عنوان مثال گاهی برخی از افرادی که نیازمند روکش‌هایی غیرفلزی از آزمایشگاه هستند، از آنجایی که این روکش با استفاده از چسب به محل خود متصل می‌شود، دیگر هزینه‌ی جداگانه‌ای را برای باندینگ پرداخت نخواهند کرد. در واقع هر آنچه که باید پرداخت شود فقط شامل هزینه‌ی روکش خواهد بود.
با این حال، هزینه‌ی درمان‌هایی چون باندینگ کامپوزیت، معمولاً انتخابی است و بسته به عواملی چون شهرت، تجربه و تخصص دندانپزشک و موقعیت جغرافیایی مطب، می‌تواند متغیر باشد. اگر در طی فرایند درمان، انجام درمان‌هایی مثل پر کردن دندان، نیاز شود، هزینه‌ی این موارد نیز بر روی هزینه‌ی نهایی درمان تأثیرگذار خواهد بود و مبلغ بیشتر باید پرداخته شود.
advertising