با کودکی که روی دیوار نقاشی می کند چگونه برخورد کنیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/15
با کودکی که روی دیوار نقاشی می کند چگونه برخورد کنیمتقریبا همه پدر و مادرها با خطوط بلند و کوتاه و کج و کوله‌ای که کودکان روی در و دیوارهای خانه نقاشی می‌کنند آشنا هستند. اگر شما هم چنین تجربه‌ای را چشیده باشید، می‌دانید که دیدن چنین صحنه‌ای چه پتانسیلی برای از کوره به در بردن شما دارد. اما شاید اگر معنی این خط‌ خطی‌ها را از دید کودکتان بدانید بتوانید ضمن حفظ خونسردی‌تان، این رفتار خلاقانه او را به مسیر درست سوق بدهید.

بچه ها علاقه زیادی به خط خطی کردن یا نقاشی روی در و دیوار خانه دارند چرا که خیلی راحت به آن دسترسی دارند و هم می توانند ساعتها روی آن نقاشی کنند و لذت ببرند. هر چند که همانقدر که آنها لذت می برند پدر و مادر رنج می کشند. و این نقاشی کردن دیواری باعث تنش و مشکلاتی بین کودک و پدر ومادر می شود.

اگر در حین یکی از این خط‌ خطی‌های دیواری، به چهره کودکتان دقت کرده باشید حتماً متوجه آرامش و رضایتی که بابت این کار در چهره او موج می‌زند شده‌اید، از دید بچه‌ها این نقاشی‌های دیواری چند معنی مهم دارند:

بچه‌ها با آزمون و خطا محیط اطرافشان را بررسی می‌کنند تا ببینند می‌توانند روی چه بخش‌هایی از آن اثر بگذارند. برای کودکی که مداد را به در و دیوار می‌کشد تماشای اثری که از خودش به جا می‌گذارد، یک کشف مهم است. چون هم توانسته روی دیوار اثر بگذارد و هم روی شما.

برای کودک تأثیرگذاری بر محیط مساوی با احساس توانمندی است. با این اوصاف چیزی که احتمالاً برای شما یک خرابکاری است، برای او یک شاهکار است چون علامت توانمندی اوست.

بچه‌ها با حواسشان فکر می‌کنند، یعنی با چیزهایی که می‌توانند لمس کنند، ببییند، بچشند و.. . نقاشی دیواری هم برای کودک شما یک جور تمرین فکر کردن به شیوه حسی است و برای او این معنی را دارد که «من فکر می‌کنم، پس هستم».

برخورد مناسب با کودکانی که روی دیوار نقاشی می کشند و خط خطی می کنند


عصبانی نشوید .درست است که خط‌ خطی کودکتان دیوار را کثیف یا زخمی کرده است، اما با توجه به معناهایی که این نقاشی‌ها از دید او دارد آیا انصافا دلیلی برای عصبانیت و یا فریاد کشیدن شما وجود دارد؟ هنگام انجام دادن نقاشی روی دیوار با صدای بلند و محکم و قاطع بگویید (نه ،نکن) (روی دیوار نباید نقاشی کنی) و بعد جلو رفته دستش را گرفته و کمی بفشارید و در چشمانش خیره شده تا متوجه شود که از عملش عصبانی و ناراحت هستید .

به جای اینکه مداد را از او بگیرید، با آرامش کنارش بنشینید و از او بپرسید که «این‌ها را تو کشیدی؟». اگر برخورد آرام و همدلانه‌ای داشته باشید، کمتر احتمال دارد که او آن‌ها را به گردن پیشی و عروسک و یا دوستان خیالی‌اش بیندازد. از او درباره معنی خط‌ خطی‌هایش بپرسید مثلاً «این چیه؟» و از توانمندی او تعریف کنید.

به کودکتان بگویید که یک جای بهتر برای کشیدن این جور نقاشی‌ها سراغ دارید که اگر او فقط در آنجا نقاشی بکشد و نه روی باقی درها و دیوارها، به او جایزه خواهید داد. یک بوم را که ترجیحاً بزرگ هم باشد، به دیوار نصب کنید. بهتر است که این تابلو در جایی که در معرض دید است باشد نه کنج اتاق. اگر کودک اصرار به نقاشی بر روی جاهای ممنوع را داشت کاغذ بزرگی تهیه و روی دیوار بچسبانید و بگویید فقط روی این کاغذ نقاشی کند .و هر دفعه که او فقط روی آن نقاشی می‌کشد، ضمن تحسین هنرمندی او به خاطر اینکه روی بوم نقاشی کشیده به او یک جایزه کوچک مثل یک شکلات یا یک مداد رنگی بدهید.

در صورت رعایت قوانینی که گذاشتید حتما او را تحسین و تشویق نمایید . می توانید از لوازم نقاشی یا دفترهای نقاشی به عنوان جایزه استفاده کنید.

اگر موارد ذکر شده را رعایت نکرد از تدابیر منفی استفاده کنید. زمانی که قسمتی از دیوار را نقاشی کرد او را مجبور کنید آن قسمت را تمیز کند و اگر باز هم تکرار کرد تنبیه را گسترده تر و او را مجبور کنید قسمت بیشتری از دیوار را تمیز کند.

او را از چیزهای مورد علاقه اش محروم کنید مثلا از تماشای تلویزیون ،یا خوراکی مورد علاقه اش. البته مدت تنبیه را طولانی نکنید بطوریکه بیشتر از یک روز نشود. اگر در سنی است که پول تو جیبی می گیرد میتوانید از پول تو جیبی اش کم کنید .

با او هم قلم شوید. گاهی کنار او بنشینید و دقایقی همراه او به نقاشی کردن بپردازید. مهم است که از نزدیک به ایده‌های خلاقانه او توجه نشان بدهید و به این ترتیب احساس «من هستم» او را به جا و به موقع تقویت کنید تا این بار او مجبور نشود به خاطر جلب توجه شما دوباره سر وقت در و دیوار برود!
advertising