نویسنده و شاعر کرمانشاهی محمد جواد محبت برنده جایزه شعر فروغ

خواندنیزندگی نامه

- 97/09/10
نویسنده و شاعر کرمانشاهی محمد جواد محبت برنده جایزه شعر فروغمحمد جواد محبت متولد1321 در کرمانشاه است. وى از شاعران فعال پیش از 57 محسوب مى شود محمد جواد محبت ،‌از فرهیختگان معاصر ایران است . او درزمینه زبان و ادبیات فارسی فعالیت می كند اواز هم فکران جلال آل احمد است که در قصرشیرین با او ملاقات می کند
محمد جواد محبت بنا به عقیده و آرایی که دارد مخالف جنگ و خونریزی است. بدان علت دربیانیه ‌ای که از سوی روشنفکران و آزادی خواهان ایران علیه جنگ آمریکا و عراق صادر گشته‌است، این بیانیه راامضاء کرده وتمایل خودرا به صلح و دوستی ابراز داشت.

فعالیت های محمد جواد محبت


وی یكی از چهار شاعری است كه جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته است.کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصر شیرین به خدمت مشغول شد. شعرهای او از سال 1340 تا 1354 در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌ نامه مشیر چاپ می‌شد.
از سال 62 به گروه مولفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد. محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال است. او از آغاز فعالیت خود تا به امروز با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشته‌ است. وی یکی از چهار شاعری است که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته‌است. وی از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور است وی دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی است و پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
نویسنده و شاعر کرمانشاهی محمد جواد محبت برنده جایزه شعر فروغ

آثار محمد جواد محبت


از خیمه‌های عاشورا
آن سوی چهره زرد خورشید
موج عطرهای بهشتی (سروده‌هایی برای مجمد)
خانه هل اتی (شعرهای علوی)
آه... ای بانوی طوبی سایه آه... (فاطمیات)
گریه دل ناصبوران (شعرهای عاشورایی)
گلوی سبز آواز (مجموعه شعرهایی برای حضرت امام (ره))
خاطرات سبز (مجموعه شعر نوجوانان)
از مرزهای فریاد (دفتر سروده‌های انقلابی)
گزیده ادبیات معاصر (مجموعه شعر)
قلب را فرصت حضور دهید (مجموعه شعر)
آخرین کتاب در دست انتشار «اشک لطف می‌کند» نام دارد.
رگبار کلمات
کوچه باغ آسمان
با بال این پرنده سفر کن
نمونه شعر
دو کاج،نماز و آشنای همیشه خوباز مشهورترین سروده‌های محبت هستند که در کتاب‌های فارسی دوران ابتدایی ایران به چاپ رسیده‌اند.

جوایز محمد جواد محبت


دریافت جایزه شعر فروغ در سال 1352
دریافت دو بار تقدیرنامه در سال‌های جنگ

محمد جواد محبت از نظر دیگران


یداللّه عاطفى شاعر توانا و نامور كرمانشاهى درباره شعر او چنین می نویسد:
قریحه شاعرى و ذوق فطرى جواد محبت، شاعر حساس و نازك خیال را بیشتر باید در قالب اشعار نوى او جستجو كرد كه هرچه سروده نیكو بود. و زبان شعرى مخصوصى دارد. یكى از بهترین اشعار نیمایى و لطیف و شورانگیز او منظومه بلند فصلى از یادها است. این منظومه در عین حال كه بازگو كننده خاطرات گذشته شاعر است ولى جاى جاى آن، اندیشه‌هاى اجتماعى و دید سیاسى و مبارزاتى مردم آمیخته است.

یاد بود محمد جواد محبت


در 8 فوریه 2016 به منظور بزرگداشت محمدجواد محبت، دبستان دخترانه15 کلاسه مسکن مهر در شهرک دولت‌آباد شهر کرمانشاه بنا گردیده.
advertising