زندگی نامه فریدون رهنما نویسنده و شاعر تاثیر گذار بر شعر مدرن ایران

خواندنیزندگی نامه

- 98/05/08
زندگی نامه فریدون رهنما نویسنده و شاعر تاثیر گذار بر شعر مدرن ایرانفریدون رهنما دوم خرداد 1309 در تهران و در یک خانواده سرشناس و متمول ایرانی به دنیا آمد. مادرش، زکیه حائری دختر شیخ عبدالله مازندرانی (رحمت علیشاه) بود و پدرش نیز زین العابدین رهنما، سیاست مدار، نماینده مجلس، نویسنده، مفسر و مترجم قرآن بود.

تحصیلات فریدون رهنما


فریدون رهنما در 4سالگی به دنبال تبعید پدرش به لبنان (بعد از اختلاف با رضاشاه در سال 1313)، به همراه خانواده به بیروت رفت و بعد از هفت سال به تهران بازگشت و در دبیرستان فیروز بهرام درس خواند. در سال 1323 به فرانسه رفت و به تحصیل در رشته ادبیات در دانشگاه سوربن پرداخت.رهنما در سال 1336پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود در دانشکده ادبیات سوربن و فارغ‌التحصیلی از مدرسه فیلمسازی پاریس به ایران بازگشت و در کتابخانه مجلس شورای ملی مشغول به کار شد.

فعالیت حرفه‌ای فریدون رهنما


- در سال 1326 نخستین دفتر شعرش را به زبان فارسی با عنوان هیچ با نام مستعار «کوچه» منتشر کرد.
- منظومه برای ایران نام نخستین دفتر شعر رهنما به زبان فرانسه بود که با نام کاوه طبرستانی توسط انتشارات پی یرسگرس در پاریس در سال ۱۹۵۰ منتشر شد.
- رهنما در سال 1959مجموعه اشعار سرودهای کهنه را با مقدمه‌ای از پل الوار شاعر سورئالیست فرانسوی در پاریس منتشر کرد.
- آوازهای رهایی نیز نام آخرین دفتر شعر او به زبان فرانسه بود که در سال 1968 منتشر شد.
- علاوه بر شعر، رهنما در ادبیات سینمایی نیز تألیفاتی داشت. از جمله می‌توان به کتاب واقعیت گرایی فیلم اشاره کرد که پایان‌نامه تحصیلات سینمایی اوست و در سال 1351 به وسیله انتشارت بوف در ایران منتشر شد.
زندگی نامه فریدون رهنما نویسنده و شاعر تاثیر گذار بر شعر مدرن ایران
- او نخستین کسی بود که واژه‌های سینمایی فارسی را به جای واژه‌های انگلیسی و فرانسوی پیشنهاد کرد. نما به جای پلان یا شات، نمای درشت به جای کلوزآپ، نمای دور به جای لانگ شات و راه دوربین به جای تراولینگ شات، از ابداعات رهنما در این زمینه است
- دو کتاب از کتاب‌های رهنما به فارسی ترجمه و در ایران منتشر شده‌است. کتاب اول، «گذشته مرگ نیست، نقاب نیست، گندم است، لاله است و جان» نام دارد و شعرهایی است از او که توسط خواهرش، فریده رهنما به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.
- کتاب دومی که از رهنما به فارسی ترجمه و منتشر شده‌است، «واقعیت مادر است» نام دارد و مجموعه‌ای از نوشته‌های رهنما دربارهٔ هنر است و هر دو کتاب را نشر دانه منتشر کرده‌است.
- در سال 1394 رهنما با نگاه شاعرانه‌ای در دل ویرانه‌های تخت جمشید، به دنبال سازندگی و شناخت هویت تاریخی ایرانی است.
- فیلم بعدی وی سیاوش در تخت جمشید، که در سال 1346 ساخته شد با واکنش‌های غالباً منفی منتقدان سینمایی ایرانی آن روزگار مواجه شد و به عنوان اثری «روشنفکرانه» و «فضل فروشانه» به آن حمله شد.

درگذشت فریدون رهنما


رهنما در 17 مرداد 1354 در سن 45 سالگی بر اثر بیماری مغزی در پاریس درگذشت.
advertising