بیوگرافی حسین آتش پرور داستان نویس و منتقد ادبیات داستانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/04/23
بیوگرافی  حسین آتش پرور داستان نویس و منتقد ادبیات داستانیوی در 20 آبان 1331 در تيسفان گناباد خراسان به دنيا آمد. آتش پرور داستان نويس و منتقد ادبيات داستانی اهل استان خراسان مي باشد. دارای سابقه 40 ساله در عرصه ادبيات داستانی و مدت كوتاهی نيز برای كودكان قلم زده است.

دوران ابتدايی را در مدرسه "فرود" گناباد و "فاتح" مشهد گذراند. پس از تحصيل در رشته برق و اتمام سربازی و مدتی كار در يك كارخانه كاغذ سازی در سال 1355 وارد آموزش و پرورش شد. آتش‌پرور دبیر بخش داستان مجله بین‌المللی ادبیات (نوشتا) می‌باشد. برای او حفظ سنتها ، آداب و رسوم و در عین حال حرکت با زمان برایش مهم است.

کارهای آتش پرور


تاثير و علاقه اوليه درعرصه داستان را حسين از مادر خود گرفته است كه به عنوان يك منبع روايت شفاهی داستان از او ياد می كند كه آتش پرور را به عرصه داستان رهنمود كرد . دهه چهل آغاز كار نويسندگی حسين آتش پرور می‌باشد. داستانهای اوليه او در سال 1351 در مجله خراسان به چاپ رسيد اما او موفق ترین و تاثیر گذارترین داستان کوتاه خود ( اندوه ) را در سال 1366 نوشته است . این داستان برای اولین بار در کتاب دریچه تازه ( مجموعه داستان از محمود دولت آبادی و دیگران ) منتشر شد .داستان اندوه با تكثير شخصيت ، تاثير زيادی بر داستان نويسی بعد از خود گذاشت. از اين بابت می توان جای پای آن را در داستان های بسياری چه در شخصيت سازی،حادثه يا ساخت داستان، نشان داد. بعد از اندوه بود كه ديگران برداشتند و تكه های يك داستان را بقول خودشان مجموع كردند. يا واقعه را سه بار تكرار كردند و به پازلي بودن ساخت يك داستان رسيدند. داستان آواز باران كه اولين بار در كتاب خوابگرد و داستان های دیگر ( مجموعه داستان از هوشنگ گلشيری و ديگران( 1369) به چاپ رسيد، با زبان و بستری شاعرانه و نوآوري در تغييرخط روايت راه تازه اي را در داستان كوتاه باز كرد.

از داستان های اين نويسنده تا كنون ترجمه هایی به انگلیسی ، عربی ، کردی ، تركی و سرلیک انجام شده است از این نویسنده‌ متفاوت، به جز چاپ داستان و مقالات داستانی در مطبوعات معتبر ادبی، تاکنون کتاب‌های "خوابگرد و داستان‌های دیگر"در مجموعه داستان هوشنگ گلشیری و دیگران 1369، مجموعه داستان "اندوه" 1372، مجموعه داستان "ماهی در باد"، رمان"خیابان بهار آبی بود"، داستان "سوپر محله "،"زير درخت كاج" و "زندگی "به چاپ رسيده است.

آثار آتش پرور


خوابگرد و داستان‌های دیگر / اندوه (مجموعه داستان) / خیابان بهار آبی بود (رمان نو) / ماهی در باد (مجموعه داستان) / چهارده سالگی بر برف (رمان)/ کوزه‌ها در جست‌وجوی / ۱۳۹۴ خانهٔ سوم داستان / من و کوزه
advertising