زندگی نامه عتیق رحیمی نویسنده فارسی زبان افغانستانی فرانسوی

خواندنیزندگی نامه

- 98/04/21
زندگی نامه عتیق رحیمی نویسنده فارسی زبان افغانستانی فرانسویعتیق رحیمی متولد 26 فوریه 1962 در کابل نویسنده و کارگردان فارسی‌زبان افغانستانی-فرانسوی است. او در 10نوامبر 2008 جایزه معتبر گنکور را برای رمان سنگ صبورکسب کرد.

تحصیلات عتیق رحیمی


رحیمی در دبیرستان فرانسوی کابل تحصیل کرد و زبان فرانسوی را در همان دوران فرا گرفت. او در زمان جنگ‌های داخلی افغانستان در سال 1984 درحالی که در سن 22 سالگی به پاکستان گریخت و پس از درخواست پناهندگی از سفارت فرانسه به پاریس رفت. در سال 1989 برادر کمونیست او در افغانستان کشته شد، اما عتیق یک سال بعد از مرگ برادرش آگاه شد. هم‌اکنون پدر و مادر رحیمی و یکی از خواهران‌اش در آمریکا و خواهر دیگرش در کابل زندگی می‌کنند.

رحیمی در سال 2002به افغانستان بازگشت و در کشورش به فعالیت‌های هنری مانند ساخت فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی پرداخت. او ازدواج کرده‌است و یک پسر و یک دختر دارد.
زندگی نامه عتیق رحیمی نویسنده فارسی زبان افغانستانی فرانسوی

فعالیت های عتیق رحیمی


رحیمی پس از ورود به فرانسه، در دانشگاه رووان به تحصیل ادبیات مدرن فرانسه پرداخت و پس از آن مدرک دکترایش را در رشته سینما از سوربون دریافت کرد. او نخستین رمان خود به نام خاکستر و خاک را در سال 1996 نوشت. رحیمی در سال 2004 بر اساس رمان خاکستر و خاک، نخستین فیلم خود به نام خاک و خاکستر را کارگردانی کرد. او با این فیلم در جشنواره سینمایی کن2004 شرکت کرد و جایزه بخش نگاهی بسوی آینده را به‌دست‌آورد.

او سه رمان نخست خود را به زبان فارسی و رمان سنگ صبور را به زبان فرانسوی نوشت. رحیمی در 10 نوامبر 2008 با رمان سنگ صبور، برنده جایزه ادبی گنکور شد. این جایزه هرساله از سوی آکادمی گنکور فرانسه به برترین اثر ادبی که به زبان فرانسوی نوشته شده باشد، اعطا می‌شود

آثارعتیق رحیمی


خاکستر و خاک / هزارخانه خواب و هراس / بازگشت تصوری / سنگ صبور / لعنت به داستایوفسکیA Curse on Dostoevsky

فیلم های عتیق رحیمی


خاک و خاکستر / سنگ صبور

جایزه‌های عتیق رحیمی


جایزه ادبی یلدا در ایران به عنوان نویسنده برتر غیرایرانی فارسی‌زبان / جایزه ادبی گنکور برای رمان سنگ صبور
advertising