زندگی نامه عبدالله دوامی ردیف دان و خواننده نامدار ایرانی

خواندنیزندگی نامه

- 98/02/18
زندگی نامه عبدالله دوامی ردیف دان و خواننده نامدار ایرانیعبدالله دوامی سال ۱۲۷۰ در طا که یکی از روستاهای تفرش است، متولد شد. عبدالله دوران کودکی را در روستا سپری کرد.وی پس از چندی به تهران آمد و در مدرسه تربیت نام نویسی كرد و در این مدرسه با ركن‌الدین‌خان مختاری (معروف به سرپاس مختاری) همكلاس شد.

شروع کار عبدالله دوامی


وی شبی در منزل شخصی به نام مجدالممالك كه از دوستانش بود با علی خان نایب السلطنه كه از خوانندگان بزرگ آن زمان بود آشنا شد و در حضور وی قطعه‌ای بنا به درخواست مجدالممالك خواند كه مورد قبول علی خان نایب‌السلطنه قرار گرفت و او دوامی را تشویق كرد كه نزد وی آواز كار كند و اولین مشق خود را كه دستگاه شور بود نزد علی خان آغاز می‌كند.عبدالله دوامی پس از چندی نزد استادان آقا میرزاحسینقلی، حسین خان كمانچه كش، درویش خان، ملك الذاكرین و آقا میرزا عبدالله رفت و بسیاری نیاموخته‌ها را از آنان آموخت و خود شد استاد عبدالله خان دوامی.
دوامی قبل از انقلاب مشروطیت برای شناساندن موسیقی اصیل و سنتی ایران و برای حفظ و حراست و اشاعه آن قرار شد كه به اتفاق اقبال‌السلطان و باقر خان و مشیر همایون شهردار و عده‌ای دیگر و برای ضبط برخی آثار به برلن بروند ولی به واسطه جنگ جهانی اول وقفه یی در این مسافرت هنری پیش آمد كه اجبارا به جای برلن به تفلیس و قفقاز رفتند و تصمیم خود را آنجا عملی كردند.

شغل عبدالله دوامی


استاد دوامی ردیف‌دان و خواننده نامدار آواز مدت هفت سال در اداره پست كار كرد و پس از این مدت به وزارت دارایی منتقل و تا پایان دوران باز نشستگی در این وزارتخانه مشغول كار بود.وی از فروردین ماه 1334 همكاری خود را با سازمان رادیو و تلوبزیون وقت و مركز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران شروع كرد كه به واسطه کهولت سن شاگردان را در منزل تعلیم می‌داد.از دوامی به عنوان لوح محفوظ ردیف‌های آوازی و سازی و قطعه‌های اصیل قدیمی یاد می‌کنند که یك عمر هر چه می‌دانست، بی‌دریغ به هنر آموزان جوان آموخت. از او مجموعه تصانیف قدیمی(بیش از 186 تصنیف) با آوانگاری و نت نویسی فرامرز پایور منتشر شد. همچنین آقای پایور ردیف آوازی او را نیز نت نویسی کرد.دوامی نیز مثل بیشتر هنرمندان قدیم ، اهل معنویت و خلوص و سادگی بود و با هنرش می‌زیست. او عضو هیات موسیقیدانان سنتی بود. او همچنین مدرّس آواز در هنرستان ملی موسیقی بود.
زندگی نامه عبدالله دوامی ردیف دان و خواننده نامدار ایرانی

آثارعبدالله دوامی


از او نوارهای خصوصی ای باقی مانده است كه بیشتر جنبه آموزشی دارند.نت ردیف آوازی او و تصنیف های قدیمی ، به كوشش فرامرز پایور چاپ شده و آلبوم نوارهای ردیف آوازی او نیز انتشار یافته است. صفحات گرامافون به همراه درویش خان، سید حسین طاهرزاده، ابوالحسن اقبال آذر و باقر خان رامشگر ، نوارهای خصوصی تدریس به شاگردان مختلف ، پنجاه تصنیف عارف (ضبط توسط ابراهیم منصوری).

شاگردان عبدالله دوامی


ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، محمود کریمی، نصرالله ناصح پور، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، ناصر فرهنگ فر، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، داریوش طلائی، مجید کیانی، محمد حیدری فاطمه واعظی (پریسا)، فاخره صبا، تورج كیارس، كریم صالح عظیمی، شاپور حاتمی، نورعلی خان برومند، شهرام ناظری، سیما بینا، رامبد صدیف و...

درگذشت عبدالله دوامی


استاد عبدالله خان دوامی در بیستم دی ماه 1359 دار فانی را وداع گفت.
advertising