زندگی نامه دکتر حسین الهی قمشه ای

خواندنیزندگی نامه

- 97/10/14
زندگی نامه دکتر حسین الهی قمشه ایحسین محی‌الدین الهی قُمشه‌ای، عارف، فیلسوف، ادیب، سخنران، مترجم، خطّاط، شاعر و نویسنده معاصر ایرانی در دی 1319در تهران به‌دنیا آمد. پدرش مهدی الهی قمشه‌ای از علمای برجستهٔ زمان خود بود.

تحصیلات دکتر حسین الهی قمشه ای


تحصیلات ابتدائی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تا درجه دکتری (Ph.D. In Islamic Philosophy & Theology) به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی و سنتی را نزد پدر، و استادان دیگر دنبال کرد. پدر ایشان فیلسوف، مجتهد، شاعر و مترجم برجسته ای بودند و اولین و معتبر ترین ترجمه فارسی قرآن از کارهای ایشان می باشد. دکتر قمشه ای پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به کار تدریس در دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزش عالی در داخل و بعد ها خارج از کشور پرداخت و در کنار آن به تالیف و ترجمه در زمینه عرفان و ادبیات و زیبائی شناسی مشغول شد.
زندگی نامه دکتر حسین الهی قمشه ای

زندگی خصوصی دکتر حسین الهی قمشه ای


ایشان دارای همسر و دو فرزند، یک پسر و یک دختر بنام های شاهد و شادی می باشند. وی همه آموزش های او در ایران صورت گرفته و زبان انگلیسی، عربی، فرانسه و غیره را نیز در ایران آموخته است.

سمت های دکترحسین الهی قمشه ای


استاد قمشه ای، با خستگی ناپذیری تحسین بر انگیزش همواره پیک آشنایی ایرانی و غیر ایرانی با فلسفه و ادبیات غنی عرفانی ایران بوده و در این راستا در دانشگاه هاو مراکز علمی فرهنگی بیشماری در ایران و خارج از ایران تدریس و سخنرانی داشته که از آن میان می توان تدریس فلسفه، عرفان، ادبیات، و هنر در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاههای ایران و همچنین دانشگاههای لندن، آکسفورد، هاروارد، پرینستن، و برکلی کالیفرنیا را نام برد قریب یك سال نیز ریاست كتابخانه ملی ایران را عهده دار بود.

تخصص های دکتر حسین الهی قمشه ای


دکتر قمشه ای همچنین با هنر هایی چون نقاشی و موسیقی و خوشنویسی از نزدیک آشنایی دارد و گاهگاهی در زمینه خوش نویسی آثاری از او به نمایش گذاشته شده است. ایشان به موسیقی ارادت خاص دارد و آن را بیش از سایر هنر ها در سخنرانیهای خود ستوده و همگان را به آموختن آن تشویق نموده است. به قول یکی از موسیقیدانان هیچیک از سخنرانیهای دکتر قمشه ای نیست که در آن نکته ای در باره موسیقی نباشد.
دکتر قمشه ای از حافظه درخشانی برخوردار است و به نظر می رسد که قرآن را تقریبا از حفظ دارد و با مثنوی و حافظ و نظامی و فردوسی چنان است که گویی دیوان آنها در پیش روی او گشاده است و بخصوص گلشن راز شیخ محمود شبستری تماما در خاطر اوست. وی همچنین در ادبیات انگلیس و عرب نیز می تواند ساعتها از حفظ ، اشعار و قطعاتی را بازگو کند.

آثار دکتر حسین الهی قُمشه‌ای


گزیده فیه مافیه (مقالات مولانا) در معرفی جلال الدین بلخی و شرح مقالات او، گزیده منطق الطیر در معرفی عطار و هفت شهر عشق او، شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری، كتاب مقالات، ترجمه گزیده ای از سخنان شکسپیر، بررسی آثار ترجمه شده اسلامی به زبان انگلیسی، ترجمه كتاب پیامبر اثر خلیل جبران، تصحیح دیوان حافظ، مجموعه ای از ترجمه ها، مقالات و مقدمه ها در شماره های مختلف كتاب كیمیا، 365 روز با سعدی، 365 روز با ادبیات انگلیسی (در قلمرو زرین)، 365 روز با مولانا، 365 روز با قرآن، 365 روز در صحبت شاعران پارسی گو (گنجینه آشنا) 365 روز در صحبت حافظ ، رباعیات حكیم عمر خیام (ویرایش و پیشگفتار)، ترجمه دعای كمیل، ترجمه کتاب آن خردمند دیگر اثر هنری ون دایك، زیرکی های ملانصرالدین (مقدمه و توضیحات) و نیز متون عرفانی به زبان فارسی را می توان نام برد. مجموعه ای از سخنرانی های ایشان كه به زبان های فارسی و انگلیسی در سازمان ها و دانشگاه های داخل و خارج كشور ایراد شده به صورت نوارهای صوتی و تصویری در زمینه های عرفان، ادبیات و هنر توسط موسسه فرهنگی هنری دکتر الهی قمشه ای به علاقمندان عرضه شده و بقیه در دست تهیه است.
advertising