از دایه دایه تا شب شیراز و لرستان

مجلهموزیک

- 97/12/25
از دایه دایه تا شب شیراز و لرستانگروه «سرنای» به سرپرستی احسان عبدی‌پور از لرستان که سال گذشته و در اولین فستیوال «کوچه» هم حضور گرم و پر مخاطب داشت، امشب نیز سرنای خود را کوک کرد و در میان کل و هلهله گاهی با ترانه بارانش با ترنم آخر اسفندِ کوچه همراه شد و گاه با «دایه دایه» از جنگ و دلاوری‌های مردمانش گفت و گره زد تاریخ موسیقی خطه لرستان را با دل مردمان کوچه.

همنوازی سرنا، کمانچه، تنبک با پرکاشن، گیتار و کیبورد هم از آن خلاقیت‌هایی بود که از عبدی‌پور لرستانی بر می‌آمد. او در این ارتباط می‌گوید: «این ترکیب را برای اولین‌بار در کوچه فستیوال استفاده کردیم. فضایی که کوچه دارد، پذیرای این نوع موسیقی است؛ بدین معنی که می‌توانیم چند نوع ساز را کنار هم بنوازیم. به خاطر همین هم بود که تصمیم گرفتیم از گیتار و کیبورد به عنوان ساز همراه استفاده کنیم. در واقع ما سازهای شاخص سرنا و کمانچه و کوبه‌ای را داشتیم و در کنار آن از ظرفیت سازهای الکترونیک هم استفاده کردیم از این طریق ملودی‌هایمان بهتر شنیده شد و بستر مناسب و خوبی هم برای اجراهایمان در فستیوال فراهم شد.

در کنار آنها، دو گروه موسیقی «میسان» و گروه موسیقی «نغمه ستان» هم از اهواز و خراسان شمالی در یک سانس و به طور مشترک برای مخاطبان کوچه نواختند.

در ادامه برنامه‌های کوچه فستیوال، شب شیراز در شب‌نشینی کوچه حاج رئیس برگزار شد. کافه کهن با تئاتر «زنبور» به کارگردانی علی مطهری‌پور، شب شیراز در کافه ناجی، بداهه‌نوازی در کافه لنج و شهر هرات در قهوه‌خانه جفره علیباش هم در حاشیه کوچه برگزار شدند.

دومین فستیوال کوچه، بیستم تا بیست و ششم اسفند در بوشهر برگزار می‌شود.
advertising