سازهایی با قصه ها و شخصیت های منحصر به فرد

مجلهموزیک

- 97/11/13
سازهایی با قصه ها و شخصیت های منحصر به فردبرنامه آشنایی با سازهای ابداعی گروه «یار» همراه با اجرای چند قطعه به صورت تک‌نوازی و اجرای پرفورمنس دهم بهمن در شهر کتاب مرکزی برگزار شد.این برنامه که سرآغاز سلسله نشست‌های ماهیانه موسیقی شهر‌کتاب بود و با آغاز فعالیت بخش ویژه فروش ساز در این فروشگاه هم‌زمان شد.

«یزدانیار آهی» -سرپرست گروه یار- که آموختن موسیقی را در کودکی با نواختن پیانو و گیتار آغاز کرده؛ انگیزه گرایش به ساخت این سازها را جستجو برای در یافتن «نت هشتم » عنوان کرد، او در جست‌وجوی نوای تازه‌ای برای فضای موسیقی مطلوبش بوده و در میانه جست‌وجوهایش در تاریخ هنر و سازهای بومی ملل به این نمونه‌های مشترک و ابداعی دست یافته است.

او درباره ویژگی این سازها گفت: « این سازها که در همه جای دنیای پراکنده هستند وقدمت 15 هزار ساله در آمریکای جنوبی و مرکزی، آسیای دور و ایران دارند ، با الهام از طبیعت و نوای پرندگان و رقص باد در میان گیاهان ساخته شده‌اند و در حقیقت یک اسباب بده بستان بین انسان و طبیعت هستند.»

«پگاه طاهری» سازنده ساز و از مدرسان گروه که نواختن سازهای گوناگون از جمله کوبه ای، زهی، پیانو و سازهای بادی را تجربه کرده است درباره این سازهای ابداعی گفت: «در حقیقت این سازها تلفیقی از طبیعت است. اصواتی که انسان ها برای ارتباط داشتند آنها را به این آگاهی رساند که نیاز به ابزار دارند تا به گونه ای دیگر از این اصوات استفاده کنند و ارتباط با طبیعت را کامل تر کنند.»

گروه یار سازهای خود را تماما به صورت دستی می سازد و با استفاده از چوب هایی مثل «رُز وود»، «ونگه» که صداهای خاصی دارند توانسته سازهایی بسازد که در آنطرف مرز هم علاقه‌مندان خود را جذب کند.

آهی درباره ساخت این سازها می‌گوید: «برای این سازها از بهترین چوب ها استفاده می‌کنیم. با توجه به مسئله رطوبت و دمیدن مدام در این سازها باید دقت کافی در ساخت آن ها بشود تا کمترین آسیب را ببیند . در مورد استفاده از چوب های ایرانی باید بگویم از چوب هایی استفاده می کنیم که دست کم 30 تا 40 سال مانده و کاملا خشک بوده اند.»

او در خصوص سازهای فیگوراتیو این گفت:« ما سعی کردیم به اصطلاح اثر انگشت خود را روی این سازها داشته باشیم و به نوعی با فیگوراتیو کردن این سازها ابداعاتی به وجود آوردیم. این کار را اولین بار با گل انجام دادیم و صورتک ها را ساختیم. هرکدام از صورتک‌ها ویژگی خود را دارد و شخصیت ویژه خود را داراست. در حقیقت هر کدام ازآن ها قصه ای دارد و شخصیتی. در مورد فلوت ها هم از توتم ها استفاده کردیم این توتم ها در حقیقت راز اصلی این سازها هستند. این سازها چون در طبیعت قرار می‌گیرند و از طبیعت هم گرفته شده اند حس و حال خاصی دارند که آن را به مخاطب القا می کنند.»

طاهری در مورد گروه مخاطب این ساز گفت: «آموزش و فراگیری این ساز محدودیت سنی ندارد و خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی فرد علاقه مند می تواند از نواختن ساز لذت ببرد. تاکنون بیشتر مخاطبان ما افراد بزرگسال بودند که سازهایشان را به طبیعت می‌‌بردند و در نواختن ساز در طبیعت از آن بهره می‌گرفتند. با این ساز می‌توان در طبیعت با پرندگان مکالمه کرد که تجربه‌ای بسیار لذت بخش خواهد بود. سازها با توجه به آرامش بخش بودن و زندگی ماشینی امروزی می توانند نقش عمده ای در بهبود حال روحی افراد داشته باشند و موسیقی درمانی یکی از کاربردهای موسیقی و چنین سازهایی‌ست. «پگاه طاهری» با اشاره به تاثیر این ساز بر کودکان گفت:«حتی در مهد کودک‌ها و جاهایی که بچه‌ها هستند و شلوغ و پر سر و صداست با نواختن ساز کودکان به موسیقی گوش می‌سپارند و سکوت می‌کنند و به راحتی با آن ارتباط می‌گیرند و آرامش پیدا می‌کنند. فلوت های ساخت شده توسط «گروه یار »در دستگاه های مختلف ساخته شده، به‌عنوان نمونه در ساخت فلوت بازسازی شده ایرانی، کوک دستگاه های ایرانی به کار گرفته شده و در ساخت فلوت هندی نیز ویژگی‌های موسیقی اصیل هندی رعایت شده و گروه یار در ساخت سازها سعی کرده تا اشتراکاتی را نیز در ساخت و ابداع سازها به کار گیرد تا کاربرد و گستردگی سازها را افزایش دهد.»
advertising