نگاهی به انیمیشن جذاب آخرین داستان ساخته اشکان رهگذر

مجلهسینما و تلویزیون

- 97/08/21
نگاهی به انیمیشن جذاب آخرین داستان ساخته اشکان رهگذرانیمیشن آخرین داستان با نام انگلیسی The Last Fiction انیمیشنی است مدرن و پیشرفته، محصول استودیو هورخش ساخته اشکان رهگذر .
هرچند ساخت فیلم های انیمیشن و کارتون با کیفیت بالا و در حد و اندازه های استانداردهای جهانی سابقه چندانی در ایران ندارد، اما در چند سال گذشته این صنعت با تولید عناوینی مانند تهران 1500 بهرام عظیمی (سال 1392) و فیلشاه هادی محمدیان (سال 1397) شاهد پیشرفت چشمگیری بوده و آثاری با قابلیت نمایش در سایر کشورها و رقابت با نمونه‌های معتبر، قدرت و توانایی‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند.
انیمیشن آخرین داستان یکی از آثاری است که با استفاده از داستان های اساطیری ایران زمین و شخصیت های بزرگترین اثر حماسی ایران؛ شاهنامه فردوسی و تکیه بر توانایی‌ های کارگردانان نسل جوان و بهره گیری از عوامل و چهره‌ های محبوب در دوبله، نام خود را به عنوان یکی از بهترین انیمیشن ها و فیلمهای ایران در سال 97 مطرح نموده است. این اثر مدت زمان 110 دقیقه داشته و در رده فیلم‌ های انیمیشن تخیلی و فانتزی قرار می‌ گیرد.
کارگردانی این اثر بر عهده اشکان رهگذر بوده و این فیلم اولین اثر بلند سینمایی وی به شمار می‌ آید.
صداگذاری انیمیشن آخرین داستان نیز با بهره گیری از دوبلورها و بازیگران شناخته شده و صاحب سبک ایران به یکی از نقاط قوت این عنوان تبدیل شده است. از جمله صداپیشگان این انیمیشن اکبر زنجانپور و حامد بهداد و لیلا حاتمی و باران کوثری ...هستند.
ماجرای انیمیشن آخرین داستان اینگونه بیان شده است:
در دورانی که سایه اهریمن بر سرزمین ها سیطره یافته، “جمشید ” با سپاهی متشکل از متحدانش و با تکیه بر فر خود در مقابل سپاهیان اهریمن صف آرایی می کند، به خواست یزدان جمشید بر اهریمنیان ظفر می یابد و دستور می دهد تا دژی مستحکم برای حفاظت از سرزمین هایش بنا شود. جمشید بر تخت تکیه زده و مفرور از ظفر خود را دارای فراست ایزدی می داند. وی متحدان را برای اشغال سرزمین های دیگر و شکار اهریمن فرا می خواند اما یزدان از وی روی بر گردانده و فراست جمشید را از وی می ستاند.
جمشید تنها ، گرفتار طمع و جنونی سیری ناپذیر می شود. وی دخترش “شهرزاد” را تنها می گذارد و به شورای وزراء وصیت می کند تا در زمان غیابش “مرداس” متحد و والی سرزمین های جنوبی بر تختش تکیه زند. جمشید فردای همان روز با سپاهی از غیورترین سربازانش برای شکار اهریمن عازم سرزمین های شمالی می شود و دیگر هیچ گاه باز نمی گردد.
آخرین داستان برای نخستین بار،سه شنبه بیست و دوم خردادماه1397 (12 ژوئن2018)در بخش غیر رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی به نمایش درآمد.همچنین برای اولین بار در ایران با جشنواره بین المللی انیمیشن کودک و نوجوان اصفهان،روز یکشنبه ۱۱ شهریورماه 1397 کران شده است.اسپانیا با جشنواره بین المللی فیلم های فانتزی کاتالونیا سیتخس،از روز جمعه 13 مهرماه 1397(5 اکتبر 2018)،میزبان انیمیشن آخرین داستان بوده است.
advertising