زندگی نامه ترانه علیدوستی بازیگر مشهور سینمای ایران

مجلهسلبریتی ها

- 97/08/04
زندگی نامه ترانه علیدوستی بازیگر مشهور سینمای ایرانترانه علیدوستی (زاده 22 دی 1362، تهران) بازیگر سینما و تئاتر، دوبلور و مترجم فمینیست اهل ایران می‌باشد .ترانه ازدواج کرده و صاحب یک فرزند دختر است. پویان علیدوستی تنها برادرش بود که در چهارشنبه‌سوری سال ۸۳ او را از دست داد.ترانه علیدوستی اعلام کرده که به بیماری «کلاستروفوبیا» یا «ترس از محیط بسته» مبتلا است و به همین خاطر نمی‌تواند از اتوبوس یا مترو استفاده کند.او از طرفداران جریان فمینیسم است.

ترانه علیدوستی در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس‌های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. سال 1379 از طریق همین کلاس‌ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم انتخاب شد. پس از این فیلم او تا سال ۱۳۸۲ در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرد.

او تاکنون توانسته است عناوین متعدد سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، جایزه بهترین بازیگر زن، جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر را کسب کند. او در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه 2014 و فیلم هانوی ویتنام2012، یکی از اعضای هیئت داوران بود.

علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط بوده و مترجم ادبی است.او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در پنجمین دوره برگزاری آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رؤیای مادرم، تألیف آلیس مونرو کسب کرد. ترانه علیدوستی در ویژه نامه شماره ۱۰۰ ماهنامه «صنعت سینما» که نگاهی است به سینمای ایران در دهه هشتاد، به انتخاب 130 نویسنده و منتقد سینمایی به عنوان بهترین بازیگر زن دهه انتخاب شد، همچنین در سال 1390، ماهنامه سینمایی فیلم او را به عنوان بهترین بازیگر زن دهه ۸۰ انتخاب کرد.

علیدوستی بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش «فنز» تجربه کرد. سال 1380–1379 یک دورهٔ فیلمنامه‌نویسی در کلاس‌های حوزه هنری گذراند.وی در فیلم اژدها وارد می‌شود! ساخته مانی حقیقی یکی از سرمایه‌گذاران فیلم می‌باشد.ترانه علیدوستی در انیمیشن جمشید و خورشید صداپیشه نقش «خورشید» بود.

فیلم هایی که ترانه علیدوستی در آن درخشیده است


شهرزاد 1 ،2 ،3
فروشنده
استراحت مطلق
مادر قلب اتمی
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
آسمان زرد کم عمق
پذیرایی ساده
انتهای خیابان هشتم
هر چی خدا بخواد
راز دشت تاران
زندگی با چشمان بسته
درباره الی
تردید
شیرین
کنعان
چهارشنبه سوری
شهر زیبا
من ترانه 15 سال دارم
advertising