معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy

مجلهسینما و تلویزیون

- 98/07/08
معرفی انیمیشن کوتاه Shock TherapyShock Therapy اثری در ژانر کمدی تاریک است، که سعی دارد راه‌حل مقابله با یکی از ترس‌های بزرگ بخش عظیمی از جامعه را به بینندگان یاد بدهد. با معرفی این انیمیشن همراه ما باشید.

از ترس از دلقک‌ها گرفته، تا ترس از تاریکی، اشکال مختلف ترس و نحوه‌ی کنار آمدن یا بعضا نیامدن افراد با آن‌ها همیشه از موضوعاتی بوده که نظر فیلم سازان، هنرمندان و نویسندگان را به سوی خود جلب کرده است؛ اغلب این آثار سعی دارند با قرار دادن بینندگان در شرایطی مشابه با شخصیت‌های داستان، استفاده از عناصری همچون جامپ اسکیر و فضاسازی خوف آور آن‌ها را بترسانند. Shock Therapy، این انیمیشن کوتاه ، اثری است از بلی انگل و متیو لاندور که از زاویه‌ای جدید به ترس‌های شخصی و مقابله با آن‌ها می‌پردازد. انگل و لاندور موسسان BAT Collective، استودیوی انیمیشن سازی واقع در شهر لندن، هستند که سابقه‌ی همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی همچون بانک رویال کانادا، شرکت خودروسازی KIA، دو شرکت Coca Cola و Fanta و چندین مورد دیگر را در کارنامه‌ی خود دارند. انیمیشن Shock Therapy با کمدی تاریک و حال و هوای پر جنب و جوش خود، داستانی از به چالش کشیدن خود و رویارویی با ترس‌های دیرینه را روایت می‌کند که به‌جای کم کردن صدا در حین تماشا یا بلند شدن از روی صندلی، بیننده را به ریشه یابی ترس‌ها و گلاویز شدن با آن‌ها دعوت می‌کند.
معرفی انیمیشن کوتاه Shock Therapy
شخصیت اصلی این انیمیشن هفت دقیقه‌ای جیم نام دارد. جیم از عنکبوت، مار، تاریکی، هیولاها و تقریبا هرچه که بتوانید اسمش را ببرید می‌ترسد. جیم بعد از دیدن ویدیویی تبلیغاتی در تلویزیون، تصمیم می‌گیرد به روش درمان ازطریق مواجهه (Exposure Therapy) به ترس‌های متعددش پایان دهد، ازاین‌رو تصمیم می‌گیرد که تا یافتن بهبودی در خانه‌ای پر از هرآنچه که ریشه‌ی هراس اوست زندگی کند. بدون شک به زبان آوردن انجام چنین اقدامی از عمل کردن به آن بسیار آسان‌تر است و همه چیز آنطور که جیم تصور کرده پیش نمی‌رود. آیا او می‌تواند به تمام ترس‌هایش غلبه کند؟

یکی از مسائلی که ممکن است برای برخی بینندگان سردرگمی ایجاد کند، نام انیمیشن است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، روش درمانی که در این انیمیشن مورد انجام قرار گرفته می‌شود، درمان ازطریق مواجهه است که با شوک درمانی تفاوت زیادی دارد. حالا چه این انتخاب اسم اشتباهی سهوی بوده و چه نکته‌ای خاص در این نام‌گذاری گنجانده شده، تاثیر خاصی بر پیام قدرتمند و پردازش بسیار خوب انیمیشن نمی‌گذارد. انگل و لاندور، دو انیماتور انگلیسی پشت این انیمیشن، در مرحله‌ی اول Shock Therapy را برای اعتراف و قبول ترس‌های خود ساختند. آن‌ها خود اذعان دارند که در گذشته به این مسئله فکر کرده‌اند که این نوع درمان می‌تواند به بسیاری از ترس‌هایشان خاتمه دهد، اما آن‌ها از مواجهه با ریشه‌ی ترس‌های خود هراسی زیاد داشتند. آن‌ها با ساخت Shock Therapy قصد داشتند ضمن یادآوری نکاتی قابل‌توجه به خود، به کسانی که از ترس‌هایی عمیق رنج می‌برند کمکی کرده باشند و در طی این سفر کوتاه با نشاط، راه حلی اساسی را پیش پای ایشان قرار دهند. این زوج در رابطه با تجربیات شخصی خود و ساخت Shock Therapy می‌گویند:
ما هنوز هم از مارها و عنکبوت‌ها می‌ترسیم، اما اگر این انیمیشن کوتاه به کسی کمک کند که از پس ترس‌هایش بربیاید، حالا چه این ترس از هیولاها باشد، چه از تاریکی، دلقک‌ها یا حتی شخصی که به او علاقه دارید، اما می‌ترسید برای خواستگاری پا پیش بگذارید، خب، پس ما کارمان را خوب انجام داده‌ایم!

Shock Therapy طی دو سال و با استفاده از نرم‌افزار‌های Flash و After Effects ساخته شده است. درون مایه‌ی طنز این اثر به خوبی در جنبه‌ی بصری رنگارنگ و چشم نواز آن منعکس شده است. یکی از نکاتی که به تاثیرگذاری و جذابیت اثر کمکی شایان کرده، طراحی شخصیت آن است، که به وضوح می‌توان دید انگل و لاندور در حین انجام این کار در عین بازیگوشی و لذت بردن، حسابی خلاقیت هم به خرج داده‌اند؛ از مار سه سری که به غلات صبحانه علاقه دارد، تا مومیایی دستمال کاغذی دزد، طراحی شخصیت Shock Therapy پر است از نکات ریز و لطیفی که تجربه‌ی تماشای این انیمیشن را شیرین‌تر می‌کنند. تیم سازنده‌ی این اثر در رابطه با ایده‌ی اصلی خود برای طراحی شخصیت می‌گویند:
ما قصد داشتیم ایده‌های ترسناکمان را به رنگارنگ‌ترین شکل موجود به تصویر بکشیم. ما ابتدا این سؤال را از هم پرسیدیم که آیا ترسیم هراس رنگارنگ ممکن است؟
با وجود اینکه ایده‌ی «ترسیم هراس رنگارنگ» آنقدرها هم جدید نیست و این حرکت را در آثار متعددی همچون سری هتل ترانسیلوانیا دیده‌ایم، باتوجه‌به خط فکری نهفته در پس اثر و اصالت ایده‌ی این انیمیشن، نمی‌توان خرده‌ی زیادی به Shock Therapy گرفت و برچسب الهام گیری را روی پیشانی آن زد.

Shock Therapy اثری کوتاه و تأثیرگذار است که تماشای آن خالی از لطف نیست. این اثر، برعکس خیلی از آثار مشابه، مشکلی بزرگ و اساسی را با لحنی لطیف و طنز آمیز روایت می‌کند، اما از اهمیت آن نمی‌کاهد. در دست دیگر، با ارزش‌ترین مسئله در رابطه با Shock Therapy این است که تنها به مشکل اشاره نمی‌کند و در طول انیمیشن ما شاهد نحوه‌ی حل این مشکل و سختی‌ها و دشواری‌های قدم گذاشتن در مسیر پنجه به پنجه شدن با این مشکلات هستیم. انگل و لاندور، که تاکنون بیش از پنجاه جایزه‌ی بین‌المللی مختلف را در جشنواره‌هایی متعدد از آن خود کرده‌اند، در حال حاضر مشغول ساخت اثر کوتاه بعدی خود، که برعکس Shock Therapy یک فیلم لایو اکشن است، هستند.
advertising