بیوگرافی رضا عطاران

مجلهسلبریتی ها

- 97/08/27
بیوگرافی رضا عطارانرضا عطاران (زادهٔ 20 اردیبهشت1347 در مشهد) بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، خواننده و تدوینگر ایرانی است. نقش اصلی پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران یعنی هزارپا (فیلم) و نهنگ عنبر2 را او بازی کرده‌است.

رضا عطاران متولد سال 1347 در مشهد(اصالتاً از کاخکگناباد) است. او دیپلم خود را در رشته اقتصاد در مشهد گرفت و برای ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تهران آمد. با وجود علاقه به رشته تحصیلی اش به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری روی آورد. در سال 1347 با خانم فریده فرامرزی که برای بازی در فیلم صندلی خالی نامزد سیمرغ بلورین نقش مکمل زن جشنواره فجر شده بود ازدواج کرد.

عطاران سال92 در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای طبقه حساس برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد، در حالی که به گفته فرامرز قریبیان یکی از اعضاء هیئت داوران آن دوره، جایزه به اتفاق آرا به نوید محمدزاده بازیگر فیلم عصبانی نیستم تعلق گرفته بود که تحت تأثیر فشارهای بیرونی جایزه به رضا عطاران رسید. عطاران 4 روز بعد از اختتامیه در گفتگویی سیمرغ بلورین دریافتی اش از جشنواره فیلم فجر را متعلق به نوید محمدزاده بازیگر فیلم "عصبانی نیستم!" دانست.

وی به موجب موفقیت‌های هنری که با بازی در فیلم‌های طبقه حساس، رد کارپت و کلاشینکف کسب کرد، با سودآوری ۱٬۶ میلیارد تومان، سودآورترین بازیگر سینمای ایران در سال ۱۳۹۳ لقب گرفت.فیلم سینمایی هزارپا که رضا عطاران در آن ایفای نقش کرده‌است با ۳۰٬۲۱۷٬۳۲۸٬۰۰۰ تومان فروش در گیشه سینمای ایران پر فروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران می‌باشد. این فیلم همچنین نخستین فیلم 30 میلیاردی سینمای ایران است.

فیلم های رضا عطاران


آزاد مثل هوا
زیر نظر
مصادره
خانم یایا
هزارپا
نهنگ عنبر۲ سلکشن رؤیا
آبنبات چوبی
دراکولا
من سالوادور نیستم
گینس
نهنگ عنبر
کلاشینکف
رد کارپت
طبقه هساث
استراحت مطلق
آینه شمعدون
دهلیز
چه خوبه که برگشتی
بی‌خود و بی‌جهت
خوابم می‌آد
سه درجه تب
اسب حیوان نجیبی است
اخلاقتو خوب کن
هرچی خدا بخواد
ورود آقایان ممنوع
بعد از ظهر سگی سگی
از ما بهترون
نیش زنبور
آقای هفت رنگ
صندلی خالی
هفت و پنج دقیقه
تسویه حساب
توفیق اجباری
خروس جنگی
قرنطینه
تیغ‌زن
کلاهی برای باران
هوو
کلاه قرمزی و سروناز
سیندرلا
کلید ازدواج
advertising