رایکا زهتابچی اولین زن ایرانی که برنده جایزه اسکار 2019 شد

مجلهسلبریتی ها

- 97/12/06
رایکا زهتابچی اولین زن ایرانی که برنده جایزه اسکار 2019 شدنود و یکمین مراسم اسکار 2019 پس از جنجال ها و حواشی زیاد به پایان رسید و بهترین های هر بخش در هالیوود اعلام شده و جوایز اسکار به برندگان اهدا شد. نکته جالب در مراسم اسکار امسال حضور یک زن ایرانی در میان برندگان جوایز اسکار بود.

رایکا زهتابچی مستندساز ایرانی آمریکایی می باشد. این کارگردان ایرانی تبار که ساکن آمریکا است متولد 1994 در لس آنجلس تهران می باشد.
وی با فیلم مستند کوتاهی تحت عنوان پریود ختم کلام در مراسم اسکار 2019 حضور داشت و به رقابت پرداخت. در نهایت این مستند به عنوان بهترین مستند کوتاه معرفی شد. مستند پریود ختم کلام در مورد مسائل بهداشتی زنان در هند است.
رایکا زهتابچی اولین زن ایرانی که برنده جایزه اسکار 2019 شد

رایکا زهتابچی کارگردان مستند پریود ختم کلام


رایکا زهتابچی نخستین زن ایرانی است که برنده جایزه اسکار شده است. وی قبل از این فیلم های مانند شنوف ما خانه ایم و مادران را ساخته است.
رایکا زهتابچی کارگردان ایرانی آمریکایی برای ساخت این فیلم مستند که مدت زمان آن 25 دقیقه است دو بار در سال 2017 به کشور هند سفر کرده و به زندگی زنان واقع در یک روستای دور افتاده هند پرداخته است که به هیچ مسایل بهداشتی دسترسی ندارند و زندگی سختی دارند. وی زمانی این مستند را ساخت که تنها یک سال از فارغ التحصیل شدن وی از دانشکده هنرهای سینمایی جنوب کالیفرنیا گذشته بود. وی درباره هدف ساخت این فیلم گفته که لازم است مشکلات و محرومیت های زنان در سراسر جهان پررنگ شود. رایکا زهتابچی عنوان کرده که هیچ وقت فکرش را نمی کرده که مستندش برنده جایزه اسکار شود.
advertising