با کسی که از ما انتقاد می کند چگونه برخورد کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/19
با کسی که از ما انتقاد می کند چگونه برخورد کنیم

برخورد درست در برابر انتقاد دیگران از ما چگونه باید باشد



در برابر انتقاد دیگران ، خوب گوش دهید


تشخیص دهید انتقادی که از شما می‌شود سازنده است یا گستاخانه و نسنجیده. ممکن است آزرده شوید اگر دوست‌تان بگوید که دارید او را بازرسی و مهار می‌کنید، اما به او بفهمانید این‌ عیب و کاستی ممکن است به شما کمک کند تا تغییر کنید و درنهایت رابطه‌تان را نجات دهید. اگر نقد و انتقادش مفید و سنجیده بود، سراپاگوش شوید و سعی کنید به‌جای موضع تدافعی گرفتن، از آن درس بگیرید.

در برابر انتقاد دیگران ، رفتار خود را تغییر دهید


به انتقاد به عنوان فرصتی برای آموختن و بهتر شدن نگاه کنید. فردی که از شما انتقاد می‌کند معمولا دوست دارد در عملکرد شما بهبود حاصل شود. با ذهنی باز و پذیرا با این موقعیت برخورد کنید و از فرد مقابل سپاسگزار باشید که برای کمک به شما وقت گذاشته است. با این کار در مقابل وسوسه‌ی در لاک دفاعی فرو رفتن، مقاومت می‌کنید.

در برابر انتقاد دیگران ، به آرامی جواب دهید


موضوع هر چه که هست، احترام را فراموش نکنید و اگر بازخورد این انتقاد، مفید و مثبت بود، از طرف مقابل تشکر کنید. اگر انتقادی که از شما شده بی‌دلیل و بی‌جا بود (مثلا، داستانی که نوشتی چرند بود!)، با مهربانی برخورد کنید، یک لبخند ساده، شما را با نفوذتر و مهم‌تر می‌کند.

در برابر انتقاد دیگران ، از تجارب خود درس بگیرید


اگر از انتقاد منصفانه درس بگیریم، در بهبود عملکردمان کمک زیادی می‌کند. پس، کمی وقت بگذارید و به اتفاقی که افتاده و چیزی که فرد منتقد‌ گفته، فکر کنید. برای اصلاح موقعیت برنامه‌ریزی کنید و مراقب باشید تا دیگر همان اشتباه را تکرار نکنید.

در برابر انتقاد دیگران ، خود را از انتقاد جدا کنید


باید متوجه باشید که انتقاد در مورد کاری است که انجام داده‌اید یا حرفی که زده‌اید و نه در مورد شخصیت‌تان. سعی کنید احساسات شخصی‌تان را از انتقاد جدا کنید تا بتوانید حقیقت را در حرف طرف مقابل ببینید.

در برابر انتقاد دیگران ، دلخور نشوید


سعی کنید خودتان را از آن موقعیت درآورده و روی چیزی که ازآن انتقاد شده متمرکز شوید. ضعف دریک جنبه، به معنای ضعف درکل شخصیت شما نیست! درعوض، به شما یادآوری می‌کند تا دفعه بعد، بهتر عمل کنید، یا این نکته که قوی بودن در یک جنبه به این معنی نیست که در تمام جوانب قوی هستید.

در برابر انتقاد دیگران ، با دقت به حرف های او گوش کنید


حتما با دقت به حرف‌هایی که زده می‌شود گوش دهید. ممکن است فقط سر تکان دهید و وانمود کنید که موافق هستید، در حالی که در ذهن‌تان به این فکر می‌کنید که به محض اینکه حرف طرف مقابل تمام شد، شما چه جوابی به او بدهید. این کار با گوش دادن واقعی خیلی فرق دارد. شما باید با دقت گوش کنید تا دقیقا منظور آنها را متوجه شوید.

در برابر انتقاد دیگران ، استرس را کنترل کنید


وقتی مدام دلخور و بی‌قرار باشید، احساس می‌کنید توان کنترل ندارید و نمی‌توانید با حواس جمع و از روی عقل به انتقاد واکنش نشان دهید. بنابراین یک نفس عمیق بکشید تا استرس‌ها را تحت کنترل خود در بیاورید.

در برابر انتقاد دیگران ، فورا پاسخ ندهید


همیشه برای جمع‌بندی افکارتان وقت بگذارید و قبل از اینکه حرفی بزنید آرامش خود را حفظ کنید. همیشه وقتی سریع جواب می‌دهیم، حرف‌هایی می‌زنیم که از گفتن آنها پشیمان خواهیم شد و این باعث می‌شود فردی غیرحرفه‌ای به نظر برسیم. اگر فکر می‌کنید که به بیشتر از چند دقیقه برای آرام شدن نیاز دارید، این را مطرح کنید. از آنها بخواهید که برای پاسخ دادن به شما وقت بدهند و اگر انتقاد را از طریق ایمیل دریافت کرده‌اید، فورا بعد از خواندن آن گزینه‌ی «جواب دادن» را انتخاب نکنید.

در برابر انتقاد دیگران ، به دنبال حقایق باشید و حقیقت را پیدا کنید


اگر فردی که از شما انتقاد می‌کند، منظورش را خیلی واضح و دقیق بیان نمی‌کند، از او سؤال بپرسید. باید حتما متوجه شوید که مشکل واقعی در کجاست. اگر رئیس‌تان می‌گوید: «من از آخرین گزارشت راضی نبودم.» حتما از او درباره‌ی جزئیات بیشتر و اینکه علت راضی نبودنش دقیقا چه چیزی بوده سؤال کنید.

در برابر انتقاد دیگران ، به اشتباه خود اعتراف کنید


افرادی که به اشتباهات‌شان اعتراف می‌کنند مورد ستایش و احترام هستند. وقتی مسئولیت چیزی را که آن طور که شما انتظار داشتید پیش نرفته برعهده می‌گیرید، حرفه‌ای بودن و بالغ بودن خود را ثابت می‌کنید. اگر اشتباهی از شما سر زده، اعتراف کرده و عذرخواهی کنید. موافقت کردن با فردی که از شما انتقاد می‌کند فضایی سازنده و مملو از احترام دوطرفه به وجود می‌آورد.

در برابر انتقاد دیگران ، به حرکت خود ادامه دهید


به یاد داشته باشید که انتقاد، تنها نقطه نظر یک نفر است. نقاط قوت خود را بشناسید و اجازه ندهید عقاید دیگران شما را از تلاش برای هدفی که دارید متوقف کند. اگر کسی به شما گفت که قدتان برای فوروارد دفاعی بودن کوتاه است، شروع کنید به تمرین پرتاب جهشی!

در برابر انتقاد دیگران ، از شخص انتقاد کننده سپاسگزار باشید


بعد از اینکه تجربه‌ای جدید آموختید، از فردی که وقت گذاشته و از شما انتقاد کرده تشکر کنید. همانطور که خیلی از افراد از دریافت انتقاد ناراحت و معذب می‌شوند، انتقاد کردن هم برای خیلی از افراد ناراحت کننده است. حتما به آنها توضیح دهید که انتقاد‌شان خیلی سازنده بوده است و شما از آن نکته‌های زیادی آموخته‌اید.
advertising