چطور وقت شناس باشیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/14
چطور وقت شناس باشیم

عادات رفتاری افراد وقت شناس چگونه است


افراد وقت شناس همیشه سروقت در هر جایی حضور پیدا می کنند و مسلم است که برای پیشبرد چنین روندی در زندگی خود از عادات خاصی نیز تبعیت می کنند. از نگاه آنها دیر رسیدن به هر مکانی می تواند نشانه نوعی بی احترامی باشد و هم در کار و هم در روابط اجتماعی می تواند تاثیرات منفی را به همراه داشته باشد.همه زمان بیشتری می‌خواهند. افزایش کارایی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در زمان است. تقریبا همه دوست دارند کارآمدتر باشند. حتی فکر کردن به آن نیز خوشایند است، کمتر وقت گذاشتن روی چیزهایی که از آن لذت نمی‌برید و بیشتر وقت گذاشتن روی چیزهایی که موجب رضایت، خوشحالی و سودتان می‌شوند. بعضی افراد در متخصص کارآمد بودن هستند. آن‌ها تمام دقایق‌شان را مدیریت می‌کنند تا زمان بیشتری برای خودشان و کارهایی که دوست دارند، داشته باشند.

افراد وقت شناس زود تر از زنگ ساعت از خواب بلند می شوند


افرادی که همیشه و در همه جا سر وقت حضور پیدا می کنند به طور ناخودآگاه ساعت ذهنی آنها تنظیم می شود و در زمان مناسب از خواب بلند می شوند.برای این موضوع توجیه علمی ای نیز وجود دارد. در مغز ما «هسته سوپراکیاسماتیک» ای وجود دارد که ساعت بدن مان را برای انجام کارهای روزمره پیش بینی می کند. زمانی که فردی به انجام سر وقت فعالیت های خود اصرار بیشتری داشته باشد، بدن نیز در این هماهنگی به او کمک می کند.

افراد وقت شناس تمام کار ها را خودشان انجام نمی دهند


وقتی افراد بیشتر از توان خود وظایف را بر عهده می‌گیرند، کارایی کاهش پیدا می‌کند. مدیرعامل و رهبرانی که برنامه‌های خود را بیش از حد پر می‌کنند و تمام شب بیدار هستند را سرلوحه خود قرار ندهید. افراد کارآمدو وقت شناس در سپردن کارها به کسانی که آن‌ها را بهتر از خودشان انجام می‌دهند، بسیار خبره هستند. وقتی بدانید چطور کارها را بشکنید و دیگران را در تلاش برای آن کار سهیم کنید، می‌توانید کارهایی را برای خودتان انتخاب کنید که بیشتر از همه مناسب شما هستند و در زمان کمی، بدون هیچ گونه حواس‌پرتی، آن‌ها را انجام دهید.

افراد وقت شناس پیش بینی هایی را برای برنامه های روزمره خود دارند


افراد وقت شناس، عمدتا برنامه ریزی هایی برای آنکه صبح چه لباسی را برای رفتن به سر کار بپوشند دارند و به همین دلیل نیز بیشتر زمان خود را به مسائلی چون خوردن صبحانه اختصاص می دهند.

افراد وقت شناس همواره اتفاقات غیر منتظره را پیش بینی می کنند


این گروه از افراد همیشه اندکی زودتر یا سروقت در جایی که قرار است حضور پیدا کنند، حاضر می شوند. به عنوان مثال اگر نیم ساعته می توانند به مکانی برسند همواره اتفاقات غیرمنتظره را پیش بینی می کنند و 45 دقیقه زودتر حرکت می کنند.

افراد وقت شناس برای وقت دیگران احترام قائل هستند و در این مورد ملاحظاتی را انجام می دهند


برای افراد ملاحظه گر که همیشه هم سر وقت در مکانی حضور پیدا می کنند، عدم حضور به موقع رفتار بی ادبانه ای تلقی می شود. آنها به زمان دیگران احترام می گذارند چرا که بر این باورند وقت هر کسی برای خود او حائز اهمیت است.

افراد وقت شناس بسیار مرتب و منظم هستند


آنها برنامه ریزی های حساب شده ای را در تقویم خود دارند و هرگز دو برنامه را از نظر زمانی بسیار نزدیک به هم قرار نمی دهند. در بسیاری از مواقع نیز به خوبی می دانند که برای انجام هر کدام از برنامه های شان به چقدر زمان نیازمند هستند.

افراد وقت شناس چند کار را به طور همزمان انجام نمی دهند


خیلی از افراد خود را گول می‌زنند و فکر می‌کنند در انجام دادن چند کار به صورت همزمان بسیار مهارت دارند. اما در واقع تعداد کمی از افراد می‌توانند روی بیشتر از یک یا دو کار تمرکز کنند، مخصوصا اگر آن کارها به تفکر و تمرکز عمیق نیاز داشته باشد. انسان‌های کارآمد می‌دانند که اگر روی یک کار تمرکز داشته باشند و بدون حواس‌پرتی برای آن تلاش کنند، در زمان کمتری نتیجه بهتری می‌گیرند. در غیر این صورت، ممکن است نتیجه نهایی کیفیت مطلوب را نداشته باشد و مجبور شوند انرژی و زمان بیشتری را صرف بازگشتن و درست کردن اشتباهات کنند.

افراد وقت شناس نیازی به تعویق انداختن کارها و یا انجام همزمان چند کار با هم ندارند .چنین افرادی عمدتا از قبل برای خود برنامه ریزی هایی می کنند و زندگی آنها پایه و اساس برنامه ریزی شده ای دارد. آنها بسیار منظم هستند و تمام کارهای شان طبقه بندی شده است. زمانی که برای انجام تک تک کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید لزومی به انجام همزمان چند کار وجود ندارد. عمدتا زمان هایی به انجام چند کار همزمان می پردازید که از انجام یک یا چند کار عقب مانده اید.

افراد وقت شناس واقع گرا هستند و سریع ترین راه برای رسیدن به یک مکان را می دانند


چنین افرادی نه تنها می دانند که برای رسیدن از مکان «الف» به «ب» چقدر زمان لازم است بلکه سریع ترین راه برای رسیدن به آن را نیز می دانند. تمامی اینها به برنامه ریزی قبلی آنها و نظم در زندگی شان وابسته است.

افراد وقت شناس برنامه زمانی برای کار های خود دارند


با تمام ابرازهای برنامه‌ریزی و افزایش کارایی شاید فکر کنید مردم بهتر می‌توانند برنامه‌های خود را کنترل کنند. اما بیشتر مواقع به جای اینکه مردم برنامه زمانی خود را کنترل کنند، برنامه زمانی آن‌ها را کنترل می‌کند. انسان‌های بسیار وقت‌شناس روال‌های استانداردی را در برنامه زمانی‌شان در نظر می‌گیرند تا به یک رویکرد قابل تنظیم برسند و برای رویدادهای مهم آماده باشند. هر چه بیشتر تقویم خود را کنترل کنید، دست و پنجه نرم کردن با غیرمنتظره‌ها، آسان‌تر می‌شود. داشتن برنامه زمانی برای انسان های وقت شناس ضروری است.

افراد وقت شناس از هر زمانی بهترین استفاده را می کنند


افرادی که سر وقت در همه جا حاضر می شوند عمدتا به دلیل زودتر رسیدن در جایی و یا دیرتر رسیدن دیگران باید منتظر بمانند که این موضوع اصلا برای شان اهمیتی ندارد. آنها از چنین زمان هایی نیز به بهترین نحو استفاده می کنند و اجازه نمی دهند وقت شان تلف شود.

افراد وقت شناس وقت استراحت برای خود تعیین می کنند


افراد خسته و بیش از حد کار کرده کارایی خوبی ندارند. کسانی که دوست دارند دیگران را از خود راضی نگه دارند، وقت استراحت خود را قربانی دیگران می‌کنند اما در واقع، کارایی آن‌هاست که افت پیدا می‌کند. افراد وقت‌ شناس وقت استراحت و بازیافتن انرژی دارند تا بتوانند از نهایت توانایی‌هایشان استفاده کنند. از آن جایی که یک کارمند عالی می‌تواند کار سه کارمند معمولی را انجام دهد، بهتر است اجازه دهیم تیم استراحت کند و ما بهترین‌ بازیکن باشیم.

افراد وقت شناس به هر چیزی جای مخصوص خودش را اختصاص می دهند


زمان زیادی صرف پیدا کردن اشیاء گمشده می‌شود. دنبال کلید، خودکار و لباس گشتن می‌تواند حواس‌پرتی یا ناامیدی ایجاد کند، مخصوصا وقتی کار مهمی برای انجام دادن دارید و یا باید جای مهمی بروید. با نظم و ترتیب بودن، کارایی را افزایش می‌دهد. برای تمام چیزهایی که دارید، مکانی در نظر بگیرید. لباس، کاغذ و وسایل الکترونیکی خود را به نحوی بچینید که راحت چیزی را که دنبالش می‌گردید، پیدا کنید. ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا همه چیز را سر جایش بگذارید ولی بعداً که مجبور نباشید دنبال چیزهای مهم بگردید، اهمیت این کار را درک می‌کنید.
advertising