چگونه مهارت ترک عادات بد خود را پیدا کنیم

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/09/07
چگونه مهارت ترک عادات بد خود را پیدا کنیم

گام های ساده برای خلاص شدن از شر عادات بد


ترک عادات بد باعث افزایش وقت و انرژی و در نتیجه رسیدن به موفقیت می‌شود. همچنین این کار تقویت جنبه‌های مثبت اخلاقی و پیشرفت شما را در پی خواهد داشت.ترک کردن عادات بد مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، جویدن ناخن‌ها و غیبت کردن و غیره هرچقدر سخت باشد، اما امکان‌پذیر است. شما با مقداری نیروی اراده، حمایت شدن از طرف آدم‌هایی که در زندگی‌تان هستند و برنامه‌ریزی واقع‌بینانه قادر خواهید بود به هر چیزی که می‌خواهید برسید. این موضوع نشان می‌دهد که انجام این کار زمان‌بر است و عادت‌ها نمی‌توانند طی یک شب ایجاد یا ترک شوند. فرآیند تغییر کردن باید با نقشه و عمل‌ کردن همراه باشد.

اگر شکستن عادت‌های بد برای شما طاقت‌فرساست، بدانید که بی‌اراده، احمق یا تنبل نیستید. در این فرآیند عوامل روانی‌ای دخیل هستند که ترک عادت را برای همه مشکل می‌کنند، اما همان دانشی که به ما درباره‌ی سختی ترک عادت‌ها می‌گوید متدهایی مبتنی بر تحقیقات را نیز به دست می‌دهد. دقت کنید که هر دفعه تنها بر یک عادت تمرکز کنید و مراحل را همراه با بازه‌های زمانی‌ مشخص در موردش اعمال کنید تا احتمال موفقیت‌تان را به شکل شگفت‌آوری افزایش دهید.

مراحل ترک عادت


به تعویق انداختن ترک عادت را متوقف کنید شما می‌توانید کنار گذاشتن عادات بد خود را از فردا یا هفته دیگر شروع کنید یا اینکه تمام بهانه‌ها را کنار بگذارید و از همین لحظه این کار را آغاز کنید. انسان‌ها بنده‌ی عادات خود هستند؛ اما این موضوع نباید باعث شود شما زندانی عادات خود شوید. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. عادات بد خود را کنار بگذارید، فراموش نکنید که قدرت در درون خود شما است.

کار را برای خود پیچیده نکنید تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید. بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است.

یادآوری کننده‌های روزانه تنظیم کنید .در منزل خود یادداشت‌های کوچک بگذارید. روی موبایل خود از ابزارهای یادآور استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که شما را در مسیر درست قرار می‌دهند و هدف از تلاش‌هایتان را به شما یادآوری می‌کنند.گاهی اوقات فراموشی باعث می‌شود تمام زحمات شما از بین برود. یک رفتار، زمانی تبدیل به عادت می‌شود که در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگیرد و تبدیل به رفتار روزانه شود. درواقع ما ۵۰ درصد کارهای روزانه خود را بر اساس عادت انجام می‌دهیم.

محققان متوجه شده‌اند که ۶۶ روز طول می‌کشد تا عادت‌ها در ما شکل بگیرند. به همین منوال اگر اعتیاد بدنی در کار نباشد، متقابلا ۶۶ روز برای سست کردن یک عادت بد، زمان لازم داریم. زمانی که رفتاری را به تعداد دفعات کافی تکرار کنید، چرخه‌ی عادت آن چنان خودکار خواهد شد که دیگر حتی به آن فکر هم نمی‌کنید. زمانی که عادتی خودکار شود شکستن آن خیلی سخت‌تر خواهد بود و به همین دلیل است که اگر ۶۶ روز برای سست کردن آن به خودتان زمان ندهید، احتمالا شکست می‌خورید.

ده روز اول ریشه یابی و درون نگری کنید


پیدا کردن مشکل‌آفرین‌ترینِ عادت معمولا آسان است. اگر زمان کافی به این مرحله اختصاص دهید، می‌توانید به ریشه‌ها پی ببرید. شاید در رانندگی بابت سرعت غیر مجاز مرتبا جریمه می‌شوید. با درون‌نگری ممکن است متوجه شوید که هر وقت محل کار را با خلقی تنگ ترک کرده‌اید با سرعت بالا رانندگی کرده‌اید. یا متوجه شوید وقتی خوراکی‌های ناسالم می‌خورید که تحت فشار هستید. درون‌نگری، راهی برای کشف سرچشمه‌ی عادت‌هایی است که سعی دارید آنها را ترک کنید. ۱۰ روز ابتداییِ تلاش برای ترک عادت، بینش عمیقی از منشاءهای عادت‌تان فراهم می‌کند که باید مراقب‌شان باشید.از خود این سوال ها را بپرسید:

این عادت از چه زمانی شروع شد؟
چه مدت است که این عادت بد همراه شما است؟
آیا با احساسات یا عواطف درگیر است؟
افرادی که دوستشان دارید چگونه این عادت بد شما را درک می‌کنند؟
چرا می‌خواهید آن را ترک کنید؟
پاسخ دادن به این سؤال‌ها به شما کمک می‌کند قبل از اینکه شروع به ترک عادات بد خود کنید، بتوانید درک روشنی از شرایط خود داشته باشید.

روزهای یازدهم تا چهاردهم دیگران را درباره تصمیم خود به ترک عادت مطلع کنید و از حمایت دیگران بهره‌مند شوید


هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید. اخبار خوب خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا هر راهی که می‌شناسید با دیگران به اشتراک بگذارید. زیرا این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند.پاسخ‌گویی برای ترک عادت، عامل تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود. هرچه بیشتر به صورت شفاهی ترک عادت‌تان را با دیگران در میان بگذارید زمانی‌که اراده‌تان سست شود احتمال اینکه دیگران به شما اخطار بدهند بیشتر خواهد شد. اجازه دهید بقیه بدانند که واقعا به تذکر آنها نیاز دارید. توجه داشته باشید ممکن است لازم باشد که به آنها یادآوری کنید، زیرا فراموش کردن و عقب‌نشینی برای آنها به همان آسانی‌ای است که شما ممکن است از ترک عادت ناامید شوید.

روزهای چهل و یکم تا شصت و ششم جلوی وسوسه شدن برای انجام عادت را بگیرید


تنها مراقب الگوی مشترک پدیدآورنده‌ی این اشتباهات باشید. اگر می‌بینید در شرایط خاصی عادت‌تان برمی‌گردد، هوشمندانه است تا زمانی که آن عادت بد کاملا نابود نشده از آن شرایط به طور کامل اجتناب کنید. به طور معمول فرق بین موفقیت و شکست در این بازه‌ی زمانی، مربوط به جلوگیری از غافلگیر شدن به وسیله‌ی انگیزاننده‌هاست؛ در بازه‌ای که احساس می‌کنید عادتی را ترک کرده‌اید.

در روز شصت و هفتم به خود برای ترک عادت پاداش دهید


می‌توانید بگویید ترک عادت بد، به خودیِ خود یک پاداش است، البته که همین‌طور است. اما چرا فرصت جشن گرفتن را از دست بدهیم؟ فقط این جشن را با خوش‌گذراندن با انجام عادتی که به تازگی ترک کرده‌اید برگزار نکنید! شما باید از این فرصت برای فکر کردن و انتخاب عادت بعدی‌ای که می‌خواهید ترک کنید بهره ببرید.
advertising