توسعه فردی چیست

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/08/19
توسعه فردی چیست

تعریف توسعه فردی


توسعه فردی یک فرآیند مادام‌العمر است. در این فرآیند یاد می‌گیرید که توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان را بهبود دهید، هدف از این قابلیت‌ها را در زندگی پیدا کنید و از آن‌ها برای استفاده از حداکثر پتانسیل‌هایتان استفاده کنید. در این فرآیند شما روی خودتان سرمایه‌گذاری می‌کنید. روی توسعه‌ فردی برنامه‌ریزی می‌کنید و اینکه چطور در مقایسه با خودتان بهترین باشید. وقتی که این کار را می‌کنید، روابط، کار، زندگی خانوادگی و حس کلی شما در مورد زندگی روبه‌راه‌تر می‌شود. البته به این معنی نیست که هیچ مشکل و مانعی در زندگی شما وجود نخواهد داشت. مشکلات همیشه وجود دارند، اما شما بهتر از پس آنها برمی‌آیید و کاملا آماده هستید. توسعه فردی و یا توسعه شغلی و حرفه‌ای یک فرایند مستمر در خصوص ارزیابی نیازهای آموزشی هر فرد و برنامه‌ریزی برای رفع این نیازها است. این فرایند به شما کمک می‌کند که در خصوص دانش، عملکرد و یا موفقیت‌های خود فکر کنید و برای ارتقا و پیشرفت فردی، تحصیلی و آموزشی خود برنامه‌ریزی نمایید.

بهبود فردی و توسعه فردی


بهبود فردی و توسعه فردی عبارتست از پرورش مهارت‌هایی که فرد را قادر می‌سازد تا اهدافش در جهت شکوفایی حداکثری توانمندی‌های بالقوه خود را به درستی تعیین کند و برای تحقق آنها برنامه‌ریزی کرده و گام‌های عملی بردارد. بهبود فردی یک فرایند توقف ناپذیر در طول زندگی است. اولین گام در راستای بهبود فردی و توسعه فردی، مدیریت زمان، انرژی و تمرکز است. منظور از بهبود یعنی بهتر کردن آن مهارتی که داریم و منظور از توسعه یعنی کسب مهارتی که فعلا نداریم.

توسعه فردی چه تاثیری در موفقیت دارد


در فرآیند توسعه فردی یاد می‌گیرید که توانایی‌ها و قابلیت‌هایتان را بهبود دهید و از آن‌ها برای استفاده از حداکثر پتانسیل‌هایتان استفاده کنید. همه ما در زندگی ممکن است به جایی برسیم که نیاز باشد از چرخه روزمرگی خارج شویم و غبار روی رویاها و اهدافمان را کنار بزنیم تا بتوانیم از زندگی متوسط و تکراری و حتی رو به افول خود قدم در مسیر توسعه فردی و رشد و کمال بگذاریم.

جنبه های مختلف بهبود فردی و توسعه فردی


بهبود و توسعه را می‌توان به دو جنبه اصلی جسمی و ذهنی تقسیم ‌بندی کرد. البته واضح است که جنبه‌های روانی و روحی نیز بایست مورد توجه قرار گیرند، ولی این جنبه‌ها بصورت کاملا تخصصی توسط روانشناسان و علمای دینی مورد کاوش و بررسی قرار می‌گیرند. در تعالیم توسعه فردی می‌توان از راهنمایی‌های این اساتید بهره ‌مند شده و در مواقعی که مشکلات عمیقی در مخاطب وجود دارد بایست مستقیماً به آنها ارجاع داد.

بهبود و توسعه جسمی شامل چیست


بهبود و توسعه جسمی شامل مباحث مربوط به سلامتی و آمادگی جسمی است. در حوزه سلامتی، مواردی از قبیل تغذیه، پیشگیری و درمان بیماری‌ها، سبک زندگی و خواب و استراحت مورد بررسی قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه مشکلات افراد عموما ناشی از عمل نکردن به توصیه‌های اولیه و بنیادین در حوزه سلامتی و آمادگی جسمانی است، بنابراین راهنمایی مخاطب در سطح نخست نیاز به اطلاعات عمیق در این دو حوزه نداشته و مربی بایست تمرکز خود را روی اثر بخشی تعالیم قرار دهد. در موارد خاص می‌توان مخاطب را به متخصصین مربوطه در این دو حوزه ارجاع داد.

بهبود و توسعه ذهنی شامل چیست


حوزه مربوط به توسعه ذهنی بسیار گسترده بوده و از جمله مباحث مطرح در آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.مدیریت استرس، افسردگی، اضطراب و خشم
2.مدیریت زمان، انرژی و تمرکز (اولین گام و اساسی‌ترین مرحله در توسعه فردی)
3.مهارتهای یادگیری، مطالعه، حل مسئله، حافظه و خلاقیت
4.عزت نفس و اعتماد به نفس
5.مهارتهای دیجیتال
6.مهارتهای ارتباطی، انگیزش و رهبری
7.کنترل ذهن، تفکر مثبت و خوش‌بینی
8.مهارتهای ارائه و سخنرانی

چند گام عملی در مسیر بهبود فردی و توسعه فردی



گام اول : شناخت کلی از موضوع بهبود و توسعه فردی و المان‌هایی که در آن مورد توجه قرار می‌گیرند. در این گام بایست تعاریف بنیادین و همچنین حوزه‌هایی که بهبود فردی آنها را شامل می‌شود، حداقل در حد عناوین، مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم در مراحل بعدی ارزیابی درستی از توانمندیی‌های خود داشته باشیم.

گام دوم : نوشتن شرح حال خود با رویکرد بهبود فردی و توسعه فردی . در این گام بایست شرح حال دقیقی از توانمندیی‌ها و مهارت‌های خود بنویسیم و آنها را ارزیابی کنیم. عناوین و المان‌های ذکر شده در گام اول را بایست مورد توجه قرار دهیم. نکته بسیار مهم در این گام این است که دقیقا مشخص کنیم هر مهارت را چگونه و در کجا کسب کرده‌ایم؟ و علاوه بر موقعیت فعلی در کدامیک از جنبه‌ها و زمینه‌های دیگر زندگی می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم؟ به عنوان مثال: اگر مهارت ارتباط موثر را در محیط کار کسب کرده و از آن به خوبی استفاده می‌کنیم، چرا در زندگی خانوادگی و تربیت فرزند از آن استفاده نکنیم؟

گام سوم : شناخت و رفع موانع توسعه فردی . در این گام بایست موانعی که در سر راه بهبود و توسعه فردی ما قرار دارد و مانع دستیابی به مهارت‌ها و سطوح زندگی بالاتر می‌شود را شناسایی کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی کنیم.

توسعه فردی، رشد فردی، مدیریت، مهارت های زندگی


اول از همه یک برنامه یا چک لیست درست کنید. می‌توانید توی دفترچه یادداشتتان بنویسید یا یک جدول درست کنید. به هر حال هدف این است که پیشرفتتان را ارزیابی کنید. به عنوان مثال در حوزه‌های سلامتی، توسعه فکری و توسعه احساسی و روحی ‌می‌توانید با این زیرمجموعه‌ها شروع کنید:

برای بهبود توسعه احساسی یا روحی


مدیتیشن یاد بگیرید، یا یک روش جدید برای تمدد اعصاب یا تنفس عمیق یاد بگیرید.
برای دوستان و خانواده‌تان وقت بگذارید.
به دنبال روش‌هایی باشید که تفکر مثبت را به یک عادت فکری تبدیل کنید.

برای بهبود توسعه سلامتی


یک ورزش جدید به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
مقدار غذایی که می‌خورید را کم کنید، در عوض از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید.
نیم ساعت زودتر به رختخواب بروید.
هر روز یک لیوان آب بیشتر بنوشید.

برای بهبود توسعه فکری


هر هفته یا ماهانه یک کتاب جدید بخوانید.
به یک ژانر یا هنرمند جدید موسیقی گوش دهید.
ماهی یک بار به نمایشگاه‌های هنری، تئاتر یا کنسرت سر بزنید.
در مورد یک فیلسوف یا نویسنده جدید مطالعه کنید.

مفاهیم و شاخصه‌های بهبود و توسعه فردی و مهارت‌هایی که بایست در خود ایجاد کنیم و توسعه دهیم را بشناسیم و برای رفع موانع، برنامه‌ریزی و اقدام عملی انجام دهیم.
advertising