چطور در دوران نامزدی یکدیگر را بشنایم

سبک زندگیازدواج

- 97/10/03
چطور در دوران نامزدی یکدیگر را بشنایممتاسفانه بسیاری از ما قبل از شروع یک رابطه حتی به اندازه زمانی که می خواهیم یک جفت کفش بخریم نیز سوال نمی کنیم و با این اشتباه ، فرصت کشف بسیاری از ویژگی های شریک آینده زندگی مان را از دست می دهیم.
نامزد شدن لزوماً به معنی قطعی بودن ازدواج نیست و دوران نامزدی فقط فرصتی برای شما است که همدیگر را بهتر بشناسید و اگر مشکلی حل نشدنی دارید، در مورد ازدواج تان دوباره تصمیم گیری کنید. بنابراین یکی از هدف های اصلی گذراندن دوره ای به نام نامزدی، بدست آوردن شناخت کافی برای آغاز زندگی مشترک یا برای تصمیم گیری بهتر درباره ازدواج است.
اما چگونه در دوران نامزدی به شناخت مناسبی از یکدیگر دست بیابیم و تصمیم گیری عاقلانه داشته باشیم. در این مقاله شما می توانید پاسخ این سوال را دریافت نمایید.

چه مدت باید نامزد بمانیم


هیچ نسخه مشترکی درباره بهترین مدت زمان نامزدی وجود ندارد که بتوانیم برای همه زوج ها آن را بپیچیم و به آنها اطمینان دهیم که در این مدت می توانند همدیگر را بشناسند. گاهی پیش می آید که دختر و پسری در مدت کوتاهی با هم آشنا می شوند و اتفاقاً ازدواج خوبی را هم تجربه می کنند؛ در حالی که زوج دیگری که سال ها با هم در ارتباط بوده اند، از ازدواج بدی سر در می آورند! با این حال، معمولاً یک یا چند هفته برای اینکار بسیار کوتاه است و دست کم به چند ماه وقت نیاز دارید تا به شناخت درستی از طرف مقابل تان برسید؛ البته تعداد دیدارهایی که با هم دارید و کیفیت این دیدارها اهمیت زیادی دارد.
صحبت های تلفنی یا ارتباط در شبکه های اجتماعی اصولاً ارتباط به شمار نمی آید و نقشی در شناخت شما از هم ندارد و روند آشنایی شما حتماً باید به صورت رو در رو انجام شود. بقیه ماجرا به این بستگی دارد که در درجه اول خودتان چقدر باتجربه بوده و در شناخت آدم ها مهارت دارید و در مرحله بعد، چقدر در موقعیت های خوبی برای شناخت طرف مقابل تان قرار گرفته باشید.

بهترین موقعیت ها برای شناخت طرف مقابل


ما غالباً نامزدها را در کافی شاپ ها، تئاتر و سینما، مکان های تفریحی و پارک ها می بینیم که شانه به شانه هم عاشقانه قدم می زنند یا در کنار هم نشسته اند، حرف های عاشقانه می زنند و رویا می بافند. احتمالاً تصور شما هم از دوران نامزدی چنین چیزی است. همه اینکارها خیلی خوب است، ولی هیچکدام به شناخت متقابل شما کمکی نمی کند و فقط با دامن زدن به آتش عشق، امکان شناخت منطقی را از هر دوی شما می گیرد. شما زمانی بهترین شناخت را نسبت به همسر آینده تان پیدا می کنید که او را در موقعیت های واقعی زندگی ببینید؛ مثلاً در هنگام خرید کردن، تاکسی گرفتن، در محل کار یا در ارتباط با دیگران.

سه راه عالی برای شناخت پیش از ازدواج هست که به نوعی راه میانبر به شمار می آیند:


اولین راه دیدن فرد در جمع خانواده و اطرافیان، همسفر شدن با او و کمک گرفتن از مشاور پیش از ازدواج.یکی از شیوه هایی که ما بلافاصله برای شناخت سریع و اساسی یکدیگر به مراجعین پیش از ازدواج توصیه می کنیم، این است که طرف مقابل شان را در جمع خانواده، فامیل و دوستانش ببینند و ارزیابی کنند. شاید باورتان نشود که بسیاری از افراد با دیدن طرف مقابل شان در این جمع ها، کلاً دید تازه ای نسبت به او پیدا می کنند. همه ما، خواسته یا ناخواسته، خودمان را در مقابل دیگری خوب نشان می دهیم و به اقتضای نوع رابطه ای که با هم داریم، نقاب خاصی را به چهره می زنیم؛ بدون اینکه قصد فریب کسی را داشته باشیم. ولی وقتی در جمع هایی قرار می گیریم که از قبل چهره خودمان را به آنها نشان داده ایم و خوب ما را می شناسند، گذاشتن این نقاب کار آسانی نیست و ناخودآگاه خودمان می شویم؛ به خاطر همین است که قرار گرفتن در بافت خانواده یا دوستان می تواند به شناخت خوبی بینجامد. از سوی دیگر، دیدن خانواده، اقوام و دوستان یک فرد می تواند به شما نشان دهد او در چه فرهنگی بزرگ شده و با چه افرادی معاشرت دارد. درست است که شما قرار نیست بر اساس خانواده و بستگان کسی درباره او قضاوت کنید، ولی به هر حال کنار هم گذاشتن همه این اطلاعات می تواند به شناخت خوبی از طرف مقابل تان بینجامد.

دومین راه سفر رفتن است که شناخت عمیقی در شما نسبت به هم ایجاد می کند. وقتی با کسی سفر می روید، به ویژه در سفرهای طولانی، معمولاً نقاب ها و دفاع ها کنار می رود و افراد بالاخره خودِ واقعی شان را نشان می دهند. همچنین سفر شما را در موقعیت های متنوعی قرار می دهد که امکان شناخت را تا حد زیادی بالا می برد؛ البته سفرهای دو نفره به هیچ وجه مورد تایید نیست و بهتر است سفرهای شما همراه با اعضای خانواده یا دست کم افراد مورد اطمینان باشد. اگر به اندازه کافی باهوش باشید، داشتن یک سفر مشترک شاید اطلاعات بسیار بیشتری از تحقیقات محلی در اختیار شما بگذارد.

سومین راه برای شناخت موثر و مفید، مشاوره پیش از ازدواج است. در مشاوره پیش از ازدواج، تخصص مشاور در کنار آزمون های روان شناختی به شناخت شما از هم کمک بسیاری می کند. مزیت مشاور این است که مشاور با فاصله به رابطه شما نگاه می کند و می تواند دید بی طرف تری داشته و اطلاعات موجه تری را در اختیارتان بگذارد.

چه کار کنیم تا عشق، کورمان نکند


عشق باعث می شود که پرده ای از خوش بینی جلوی چشمان تان را بگیرد و نتوانید نقاط ضعف و معایب رابطه یا طرف مقابل تان را ببینید؛ بنابراین هرچه بتوانید در دوران نامزدی احساسات تان را بهتر مدیریت کنید، می توانید روند شناخت را به شکلی درست تر پیش ببرید. البته هیچکس با کمی میدان دادن به احساسات و عواطف در دوران نامزدی مخالف نیست و در واقع اگر احساسات تان را به کلی نادیده بگیرید هم به اشتباه بزرگی دچار شده اید. عقل بدون احساس در ازدواج ارزش چندانی ندارد.


برای اینکه رابطه تان از مسیر درست خارج نشود، به این توصیه ها توجه داشته باشید:


1_از خلوت های دو نفره پرهیز کنید و ملاقات های خانوادگی و چند نفره داشته باشید.
2_بکوشید روابط تان با هماهنگی و اطلاع خانواده هایتان باشد.
3_به جای وقت گذراندن در مراکز تفریحی و فانتزی، همدیگر را در هنگام انجام کارهای عادی و زندگی روزمره ببینید و در این شرایط با هم وقت بگذرانید.
4_رفتارها و حرف های عاشقانه را فعلاً کنار بگذارید و درباره خودتان، گذشته تان و آینده مشترک تان از هم بپرسید و برنامه ریزی کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که قرار نیست مثل کارآگاه ها رفتار کنید و مدام در همسر آینده تان دنبال عیب و نقص بگردید. همه ما انسان هستیم و عیب و ایرادهایی داریم. اما مشکلاتی ممکن است کل رابطه را زیر سوال ببرد، مثل اعتیاد یا خیانت را نادیده نگیرید. عشق می تواند به شما کمک کند با مشکلات کوچک و عادی کنار بیایید، ولی مشکلات بزرگ ممکن است عشق شما را به نابودی بکشاند.
advertising