انواع چاقوی آشپزخانه

سبک زندگیخانه داری

- 97/08/07
انواع چاقوی آشپزخانه

1: ساطور (Cleaver)


ساطور، وسیله ای قوی و سنگین برای خرد کردن استخوان هاست. معمولا از آن برای خرد کردن گوشت های استخوان دار استفاده می شود.

2: چاقو ورقه کردن (Slicing Knife)


طول تیغه این چاقو از سایر چاقوها بلندتر است. به همین دلیل برای ورقه کردن گوشت و ماهی و نازک خرد کردن سایر مواد خوراکی بسیار مناسب است.

3: چاقو خرد کردن (Separated)


دندانه های این چاقو برای خرد کردن نان و سایر مواد خوراکی نرم مانند گوجه فرنگی بسیار مناسب است. چرا که سبب می شود چیزی را که خورد می کنید، له نشود و صاف خورد شود. از این چاقو برای خرد کردن مغزها و شکلات نیز استفاده می شود.

4: قیچی آشپزخانه (Kitchen Shears)


استفاده از قیچی استیل با کیفیت بالا در آشپزخانه برای خرد کردن و تکه کردن ماهی، مرغ و برخی از گیاهان، باعث راحتر شدن کار شما می شود و حتی بریدن نان بسیار راحت است.

5: چاقو سانتوکو (Santoku)


چاقوی ژاپنی سانتوکو، شبیه به چاقوی سرآشپز است و حتی در اغلب موارد نیز می تواند به جای آن استفاده شود. اما تیغه های چاقو کوتاه تر و پهن تر و تیز تر است. به هنگام خرد کردن مواد خوراکی با این نوع چاقو متوجه می شوید که این کار بدون هیچ گونه اصطکاکی انجام می شود و از مواد و ترکیبات ریز آن ماده خوراکی روی سطح تیغه چاقو نمی نشیند. چاقوی سانتوکو برای خرد کردن و بریدن مواد خوراکی بسیار مناسب است.

6: چاقو استخوانی (Boning Knife)


تیغه این چاقو بسیار باریک است و کمی قوس دارد. طول آن معمولا ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر است و به راحتی می تواند داخل گوشت و مرغ حرکت کند، استخوان ها را پیدا کند، چربی ها را جدا کند و رگ ها را در آورد. وقتی که اطراف استخوان ها را از گوشت در می آورید این کار را با دقت بیشتری انجام دهید. برای این کار این چاقو بهترین انتخاب است.

7: چاقو تراشه (Paring)


این چاقو تیغه ایی کوتاه دارد و به همین دلیل به خاطر اندازه کوچکش برای انجام کارهای کوچک در آشپزخانه بسیار مناسب است مثل پوست گرفتن، خارج کردن هسته یا مغز میوه ها و تراشیدن پوست برخی از مواد خوراکی و سبزیجات و میوه ها.

8: چاقو سرآشپز (Chef’s Knife)


چاقوی سرآشپز یه چاقوی همه کاره است و در واقع داشتن آن برای هر آشپزی لازم است. این چاقو کمی بلندتر از چاقوی سانتوکو است و تقریبا جزء سنگین وزن ترین چاقوها است. برای خرد کردن و ریز ریز کردن سبزی ها، میوه ها و سایر مواد خوراکی بهترین انتخاب است. متداول ترین اندازه در بین انواع چاقو های سرآشپز، اندازه ۱۶ و ۲۰ سانتی متری آن است. شما نیز به هنگام خرید آن مدلی را انتخاب کنید که با اندازه و طولش راحت تر کار انجام می دهید. چون این چاقو سنگین است لازم نیست فشاری برای بریدن مواد به کار برید با یک فشار ساده می توانید برای خرد کردن انواع مواد خوراکی استفاده کنید. شاید از بقیه چاقوها گران تر باشد ولی اگر یک بار از این چاقو برای خرد کردن و تکه تکه کردن استفاده کنید از چاقوهای دیگر کمتر استفاده خواهید کرد.
advertising