آموزش بلانچ کردن و پوست کندن زرد آلو

آشپزی و خوراکیدانستنی

- 97/08/05
آموزش بلانچ کردن و پوست کندن زرد آلوزردآلو که به نامهای اریک در ترکی آذربایجانی و قیسی در ترکی استانبولی نامیده می‌شود، میوه‌ای شیرین از خانواده گلسرخیان می‌باشد.


طبع زردآلو


طبع زردآلو، سرد و تر می‌باشد. زردآلو، غنی از ویتامین‌های بتا کاروتن، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید‌ها می‌باشد.
فصل میوه‌ی زردآلو، بسیار کوتاه است و تنها از اواسط بهار تا اوسط تابستان در دسترس می‌باشد. ترکیه بزرگترین تولید کننده زردآلو در جهان است و پس از آن نام ایران و پاکستان در رده‌های بعدی به چشم می‌خورد.زردآلو، تازه و خشک را به صورت کمپوت و مربا زردآلو بدون شکر، ژله زردآلو، برای تهیه انواع آبمیوه، دسر، بستنی و خورش برگه زردآلو استفاده می‌کنند. و برای همین منظور زردآلو، را باید پوست گرفت و ما سعی داریم به آسانترین شکل این را به شما آموزش دهیم.

روش بلانچ کردن و پوست گرفتن زردآلو


1.برای پوست گرفتن میوه‌های تازه مانند زردآلو، هلو و یا حتی گوجه، روشی به نام بلانچ کردن وجود دارد که برخلاف اسم آن، روشی آسان و قابل انجام برای هر کدبانویی می‌باشد.
2.ابتدا با یک چاقوی تیز یک علامت X در زیر هر زردآلو ایجاد کنید. این برش نباید خیلی عمیق باشد.
3.قابلمه‌ای را بسته به میزان زردآلوها، پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش آید. سپس زردآلوها را به آب جوش اضافه کنید تا به مدت 30-60 ثانیه در آب جوش بمانند. البته این مقدار زمان در صورتی است که زردآلوها رسیده باشند و اگر زردآلوها سفت بودند به زمان بیشتری نیاز است.
4.در همین حین، ظرف دیگری را پر از آب کرده و در آن قطعات یخ بیندازید.
5.شعله را خاموش کرده و قابلمه را از روی آن بردارید.
6.بعد زردآلوها را از آب جوش با کفگیر سوراخ دار خارج کنید و آنها را در ظرف حاوی آب و قطعات یخ قرار دهید تا به زردآلوها شوک وارد شده و پوست شان شل شود.
7.زردآلوها را از آب یخ خارج کنید و با انگشتان خود پوست زردآلو را بمالید تا به راحتی پوست آن جدا شود. اگر پوست زردآلو به راحتی جدا نشد، آن را دوباره درون آب یخ به مدت 1-2 دقیقه قرار دهید و پوست آن را بمالید و با کمک چاقو پوست را جدا کنید.
8.به این روش بلانچ کردن می گویند که البته از این روش برای پخت سبزیجات نیز استفاده می‌شود.
advertising