آشنایی با نحوه کاشت آناناس در خانه

سبک زندگیباغچه

- 97/09/16
آشنایی با نحوه کاشت آناناس در خانهشما به راحتی می توانید این میوه به ظاهر خشن و خوشمزه را در منزلتان پرورش دهید .این گیاه بومی دائمی ناحیه گرمسیری قارهٔ آمریکا است. میوه‌های خاردار و مطبوعی دارد؛ و در کوبا، پورتوریکو و هاوایی از نظر محصول، آناناس در رتبه اول قرار داد.آب و میوهٔ گوشت این میوه را به مقدار زیاد کنسرو می‌کنند همچنین در جزایر فیلیپین از برگ‌های خاردار آن رشته‌هایی به دست می‌آید که با آن پارچه می‌بافند.از گذشته های دور از آناناس به عنوان مرهمی برای زخمها و از برگ اون هم به عنوان پانسمان استفاده می کردند .

کاشت آناناس اغلب به منظور تولید میوه آن است، لیکن برخی از انواع آناناس میتوانند یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی را تشکیل دهند. برای کاشت آناناس در خانه شما نیاز به یک آناناس سالم با برگهای سبز و تازه دارید و چنانچه خوش شانس باشید به راحتی میتوانید این میوه پرخاصیت را در خانه تولید کنید، چرا که بسیاری از انواع آناناس عقیم بوده و به راحتی تکثیر نمیشوند، پس در انتخاب آناناس مادر دقت کنید.

روش نگهداری و شرایط محیطی برای رشد آناناس در خانه



نور مناسب برای کاشت آناناس در منزل


بهترین نور بری رشد آناناس نور کامل است ولی در مکانهای نیم سایه نیز گیاه آناناس به رشد خود ادامه میدهد. نور فراوان همراه با تابش حداقل 3-4 ساعت آفتاب مستقیم و ملایم از نیازهای اناناس است.

آبیاری مناسب برای کاشت آناناس در منزل


برای آبیاری گیاه بایستی اجازه دهید سطح خاك گلدان در زمان بین دو آبیاری خشك شود. در تابستان هفته ای یكبار ودر زمستان هر ده روز یكبار آبیاری كافی است.

دمای مناسب برای کاشت آناناس در منزل


درجه حرارت مناسب برای نگهداری آناناس 26-20 درجه سانتی‌گراد بوده و دمای بالا و پایین در کیفیت و نسبت قند به اسید میوه تأثیر می‌گذارد ..

رطوبت و مه ‌پاشی مناسب برای کاشت آناناس در منزل


گیاه آناناس جزو گیاهان رطوبت پسند است و رطوبت بالای هوای محیط به رشد بهتر گیاه کمک میکند. به این منظور برای نگهداری آناناس در خانه لازم است، در فصل تابستان دو بار در هفته و در زمستان یكبار در هفته مه پاشی انجام شود.

خاك مناسب برای کاشت آناناس در منزل


خاک مناسب برای کاشت آناناس خاک كمپوست است. به طور کلی آناناس نیاز به خاك نسبتاً قلیایی، رسی، سبك با مخلوطی از كمپوست دارد.

کوددهی مناسب برای کاشت آناناس در منزل


تغذیه گیاه با کودهای موجود در بازار یكبار در هفته در بهار و در تابستان بخصوص با ظاهر شدن میوه توصیه می گردد. هر ماه یک بار در فصل بهار و تابستان (کود NPK + هیومیک اسید را مخلوط کرده و سپس به اندازه نصف قاشق چای خوری از این مخلوط را در 2-3 لیتر آب ریخته و پس از نیم ساعت که کود در ظرف آب حل شد گیاه تان را به مقدار لازم آبیاری کنید. آب اضافی حاوی کود را می توانید برای آبیاری سایر گیاهان تان نیز استفاده کنید.)

تعویض گلدان آناناس در منزل


تعویض گلدان آناناس دو بار لازم است . اولین بار 3 ماه پس از كاشت پاجوش در گلدان و دومین بار یكسال پس از تعویض اول انجام می گیرد . گلدان را خیلی بزرگ انتخاب نكنید و توجه نمایید كه خاك بایدكاملا سبك باشد .توجه داشته باشید، پوشیدن دستكش لاستیكی در زمان تعویض گلدان به علت تیز بودن تیغهای كنار برگها لازم است. گلدان حداقل 25 سانتی متر ارتفاع داشته باشد و کف گلدان که دارای چندین سوراخ می باشد را با سنگ ریزه یا پوکه های صنعتی سبک پر کنید تا آب اضافی گلدان هنگام آبیاری خارج شود.

آشنایی با روش کاشت آناناس در گلدان


به طور کلی بهترین راه تکثیر آناناس، جدا نمودن جوانه ها از اطراف گیاه است. همچنین جوانه ای را که بالای میوه به صورت رویشی باقی مانده نیز میتوان جدا نمود و ازآن گیاه کاملی به دست آورد.
میوه آناناسی را برای کاشت انتخاب کنید که به طور یکنواخت رسیده باشد و در بالای آن یک دسته برگ‌های سبز و سالم وجود داشته باشد. انتخاب آناناس‌هایی که بیش از حد رسیده یا برگ‌های خشکیده یا زرد دارند، برای کاشت مناسب نیست.

با استفاده از چاقوی تیز، تاج گیاه (قسمت بالای آناناس) را ببرید. سپس پوست و بقیه میوه را با دقت جدا کنید. توجه داشته باشید، جدا کردن همه بخشهای گوشت میوه که بعداً فاسد می‌شود، مهم است. همچنین برخی از برگ‌های پایین تر گیاه را از ساقه جدا کنید تا حدود 2 تا 4 سانتیمتر از ساقه آناناس لخت شود.

در ساقه آناناس برش‌های بسیار نازک ایجاد کنید تا زمانی که یک دسته نقاط قهوه ای ببینید. این قسمت آغازین و شکل نگرفته، همان ریشه گیاه است که شما قرار است آن را پروش دهید.
تاج آناناس را 2 تا چند روز در معرض هوا قرار دهید تارطوبت آنها کاملا گرفته و محل بریدگی‌ها خشک شود. توجه کنید از آنجا که میوه آناناس زود فاسد می‌شود، بنابراین، لازم است انتهای بریدگی‌ها، قبل از کاشت کاملاً خشک باشد.

برای ریشه دهی سریعتر گیاه میتوانید انتهای آناناس را در هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.

گلدان مورد نظر خود را انتخاب نموده و آن را با مخلوط از کود گیاهی، ماسه و پرلیت پر کنید. سر آناناس را تا حدود 2 تا 3 سانتیمتر در داخل خاک قرار دهید و به آرامی خاک اطراف آن را سفت کنید.آناناس را خیلی آرام آب دهید تا خاک آن به اندازه کافی مرطوب شود.

گلدان آناناس خود را کنار پنجره جنوبی آپارتمان قرار دهید و گیاه را زمانی که خشک شد آب بدهید تا به اندازه کافی مرطوب بماند. همچنین میتوانید گلدان را داخل کیسه پلاستیکی شفافی قرار ‌دهید تا گیاه بتواند آب خود را بازیابی کند. لازم است در کیسه سوراخهایی برای تهویه هوا ایجاد کنید.

از زمان کاشت آناناس در گلدان حدود 1 تا 3 ماه طول می‌کشد تا گیاه ریشه دهد. برای اطمینان از پیشرفت رشد، سر آناناس را بسیار آرام تکان تکان دهید تا ببینید در خاک محکم است یا نه. این کار را با شتاب و محکم انجام ندهید، زیرا ریشه کنده می‌شود.

زمانی که آناناس ریشه داد، برگ‌های جدیدی از وسط آن شروع به رشد می‌کند. در این مرحله، شما بایستی گیاه را به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

گل دادن و تشکیل میوه آناناس در گلدان به سه تا چهار سال زمان نیاز دارد. در این مدت شما میتوانید از زیبایی گلدان آناناس خود لذت برده و منتظر رشد گیاه خود بمانید.
advertising