معرفی گل سبد آویز زیبا و آپارتمانی هویا

سبک زندگیباغچه

- 97/10/12
معرفی گل سبد آویز زیبا و آپارتمانی هویاگل هویا که به نام های پیچ مومی و پیچ شمعی نیز شناخته می شود اصالتاً متعلق به منطقه اقیانوسیه و استرالیا است و از اواخر اردیبهشت تا اوایل پاییز گل می دهد. البته تقریباً دو سال گلدهی این گیاه زمان می برد.گونه ای از گياهان جنس Hoya spp پيچ شمعی( پيچ مومی) هويا و خانواده Asclepiadacees استبرق يا( ناف ريز) يا آسکله پياداسه میباشد.اين جنس گياهان تقريبأ داراي 200 گونه هميشه سبز و معمولا رونده و يا آويزان آه اغلب بومی شرق آسيا تا استراليا می باشد آه بخاطر برگهاي زينتي و يا گلهای بسيار جالب آن براي آاشت در گلخانه و يا مكانهای گرم مناسب ميباشند . به طور دقیق تر اين گياه بومي کوئينلند ميباشد و اندازة آن به 60 سانتيمتر مي رسد .گياهی است رونده که بوسيله ريشه های هوائی به قيم می چسبد . از ويژگيهای اين گياه اين است که تمام ساقه هاي جوان قبل از برگ آشكار مي شوند . دارای گلهای چتری سفيد تا صورتی گوشتی ستاره ای شكل خوشبو که از خرداد تا پائيز ظاهر ميشوند و معمولا گلها دوباره بر روی همان ساقه گل دهنده بوجود مي آيد و بنابر اين نبايد آنها را چيد .

آشنایی با روش نگهداری گل هویا معروف به پیچ مومی



نور مناسب گل هویا


گل هویا به نور کافی نیاز دارد،اما برگها و گلهای گیاه در اشعه مستقیم افتاب به خصوص در ظهر تابستان صدمه میبیند،گیاه را در زمستان به افتاب ببرید.بهتر است هویا را پشت پنجره پُر نور قرار دهید.

دمای مناسب گل هویا


در بهار و تابستان گل هویا را در درجه حرارت 20 نگهداری کنید،گیاه تا درجه حرارت 30 مقاومت میکند،درجه حرارت زمستان 10 است.هویا، گیاهی تابستانی است و دمای بین 16 الی 34 درجه را می تواند تحمل کند.

آبیاری مناسب گل هویا


گل هویا را در بهار و تابستان هروقت خاک خشک شد آبیاری کنید.موقع گلدهی آبیاری زیاد انجام نشود.هفته ای دو بار در تابستان و هفته ای یکبار در زمستان آبیاری برای هویا کافی است.در طول زمستان بايد از آب دادن زياد خود داري کرد . برعكس در بهار و تابستان بايد به اندازه کافي آب در دسترس گياه باشد.

رطوبت مناسب گل هویا


گل هویا به خاطر واکسی بودن برگها به کمبود رطوبت هوا مقاوم است و همان رطوبت متوسط اتاق برایش کافی می باشد.اگر هوای خیلی گرم است، روی برگ های گیاه، غبارپاشی کنید.

خاک مناسب گل هویا


مخلوطی از خاک لوم و پیت بهترین خاک برای گل هویا است.خاک مناسب این گیاه، خاک قلیایی است و مخلوطی مساوی از خاک باغچه، پیت و کمی ماسه برای رشد حداکثری گیاه لازم است.

کوددهی مناسب گل هویا


در بهار و تابستان هر دو هفته یکبار با مواد غذایی در اب مخصوص گلهای زینتی طبق دستور سازنده گل هویا خود را تغذیه مصنوعی کنید. تا برگ های شادابی داشته باشد و در زمان مناسب گلدهی داشته باشد.

تکثیر گل هویا


ریشه دار نمودن قلمه شاخه سال قبل در شن در دمای 24 درجه در بهار،خوابانیدن شاخه.گل هویا به دو طريق قلمه زدن و خواباندن تكثير ميشود: تكثير بوسيله قلمه : در ماههای ارديبهشت ، خرداد شاخه هایی بطول 12 تا 15 سانتيمتر از گياه گرفته و در مخلوطي از ماسه و پيت در 16-18 درجه سانتيگراد حرارت قرار مي دهند تا ريشه ها ظاهر شوند . رطوبت بايد باندازة کافی باشد و برای تأمين رطوبت بهتر است که از Terrarium استفاده شود . تكثير بوسيله خواباندن : اين گياهان را ميتوان بوسيله خوابانيدن در فروردين ماه نيز ازدياد کرد .

تعویض گلدان گل هویا


گل هویا هر دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد برای گلدهی نیاز است حتما گلدان آن تنگ باشد، تعویض گلدان پی در پی باعث عدم گلدهی می شود.

تمیز نمودن برگهای گل هویا


غبارپاشی برای تمیز نمودن برگهای گل هویا کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

آفت و بیماری گل هویا


اگر برگهای جدید ریز هستند و گلها ظاهر نمیشوند:گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

اگر سطح زیرین برگها دارای تار عنکبوت است:کنه قرمز ریز عامل ان است،با پارجه و یا اسفنج آغشته به سم سطح زیرین برگها را تمیز کنید تا علائم از بین بروند،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.

اگر در زمستان برگها چین وچروکدار و منقبض میشوند:خاک خیلی خشک است،گیاه در حال رفتن به استراحت زمستانه است،استراحت زمستانی برای گلدهی سال اینده لازم است.

اگر برگها رنگ پریده و چروکیده هستند:هوا خیلی خشک است،گیاه را با اب سبک و ولرم غبارپاشی کنید و گلها را محفوظ نگه دارید.

اگر غنچه ها خشک میشوند:صدمه مربوط به اشعه مستقیم افتاب است،گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم ببرید.

اگر برگها میپیچند و گلها سقوط میکنند:گاز اشپزخانه و گاز نفت و یا هوای کثیف عامل ان است،گیاه را به محلی با هوای مملو از اکسیژن منتقل کنید.

اگر ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین دو برگ زیاد و گلها ظاهر نمیشود:نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید،زمانی که غنچه ها در حال تشکیل هستند گیاه میتوان اشعه مستقیم افتاب را تحمل کند.

اگر برگها سیاه میشوند:هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید،در صورتی که این علائم در تابستان مشاهده شوند علت ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید.

اگر در تابستان گلها سقوط کرده و گلهای جدید ظاهر نمیشوند:گیاه خیلی تشنه است،گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از اب قرار دهید و سپس خارج کنید،ابیاری را تنظیم نمایید.

اگر زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده انها شکل گرفته است:حشره افت عامل ان است،با پارچه اغشته به سم کنه کش لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

اگر غنچه ها تشکیل نمیشوند:ابیاری بیش از اندازه عامل ان است،اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید کنید.
advertising