چه کار کنیم که کودکان برای رفتن به مدرسه آمادگی پیدا کنند

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/02
چه کار کنیم که کودکان برای رفتن به مدرسه آمادگی پیدا کننددرحالی که کودک هنوز محیط مدرسه را ندیده و نمی‌داند با چه افراد و ساختاری روبرو خواهد شد، شروع به تصویرسازی کنید، یعنی با بیان برخی توصیف‌ها تصویری کلی از مدرسه برایش ترسیم کنید. برایش مدرسه، کلاس‌ها، محوطه و دوستانی که پیدا خواهد کرد را توصیف کنید. با او درباره در صف ایستادن صحبت کنید و همچنین از برنامه درسی و کتاب‌هایی که تا پایان سال تحصیلی همراهش خواهند بود.

درباره دیگران کودکانی که قرار است به مدرسه بیایند صحبت کنید. به کودکتان بگویید که تنها او نیست که احتمالا کم دلشوره داشته و اندکی عصبی به نظر می‌رسد. او را از این واقعیت مطمئن کنید که سایر دانش آموزانی مثل او که برای نخستین بار راهی مدرسه و کلاس‌های درس می‌شوند نیز اندکی دلشوره دارند اما این کاملا طبیعی است و پس از چند روز و یا حتی چند ساعت از بین خواهد رفت.

در صورت امکان شرایطی را فراهم کنید تا کودکتان پیش از گشایش رسمی محیط آموزشی، یکی از هم کلاسی‌هایش را ملاقات کرده و به اتفاق یکدیگر به مدرسه بروند. چنین ابتکارعملی دسته کمی از یک بمب روحیه نخواهد داشت. او در روز نخست مدرسه تنها نخواهد بود و از این حیث یک گام از سایر دوستانش جلوتر به نظر می‌رسد.

در روز نخست که راهی مدرسه می‌شود دست نوشته‌ای در ظرف غذایش بگذارید تا متوجه شود شما به فکر او بوده‌اید. احتمالا او نمی تواند آنچه را که نوشته‌اید بخواند. به همین دلیل بد نیست چند تصویر خنده دار بکشید تا کودک با دیدن آنها لبخندی تؤام با اطمینان خاطر بزند. با چنین کارهایی کودک را دلگرم می‌کنید تا با آرامش بیشتری ساعات پیش رو در مدرسه را سپری کند.

از کودکتان درباره احساساتش سؤال کنید. این کار را با آرامش و درحالی که لبخندی بر لب دارید انجام دهید. قطعا او نه تنها هیجان دارد، بلکه انبوهی از نگرانی‌ها را نیز با خود به این سو و آن سو می‌برد. سعی کنید با حرف زدن با او بخش قابل توجهی از این نگرانی‌ها را کم کنید. او این روزها به شدت به همدلی والدینش نیاز دارد. می‌توانید درباره تجربه خود در آغاز ورود به محیط آموزشی صحبت کنید و از خاطرات آن روزها بگویید، البته خاطرات خوب و شیرین را برایش توصیف کنید.

در صورت امکان و تا پیش از آغاز سال تحصیلی به طور رسمی و به همراه فرزندتان سری به مدرسه‌اش زده و با هم سر کلاس‌ها بروید. برایش ترسیم کنید که تا چند روز دیگر اینجا مملو از دانش آموزانی مانند او خواهد بود. همچنین دیداری با معلمش داشته باشید. با انجام چنین کارهایی حس اعتماد به نفس و خودباوری را در کودکتان تقویت می‌کنید.

او را از نظر روحی روانی برای پذیرش دنیای جدید و آدم های جدید آماده کنید.نیازی نیست به او استرس بدهید. با زبانی که متناسب با سن و سال اوست صحبت کنید. از در دوستی وارد شوید. به او بگویید که قرار است با بچه های جدیدی آشنا شود که متفاوت هستند. او را برای انجام کارهای جدید، درس خواندن، مشق نوشتن و غیره آماده کنید.اگر استرس دارد به او بگویید که درکش می کنید و همه ی بچه های هم سن و سال او همین حس را دارند. هیچ وقت پشت سر معلم یا بچه های دیگر بدگویی نکنید. به او اطمینان خاطر دهید اگر مشکلی پیش بیاید در کنار او هستید و به کمک هم هر مشکلی را از پیش رو برخواهید داشت. با همین حرف های ساده به میزان زیادی از استرس مخرب کاسته کودک مدرسه ای تان خواهد شد.

با کودکتان درباره جنبه‌های مثبت و نشاط آور رفتن به مدرسه صحبت کنید. به او یادآوری شوید که تا چند روز دیگر آنقدر دوست برای خود پیدا می‌کند که حفظ کردن نامشان چند روزی زمان می‌برد. برایش یادآوری کنید که در مدرسه لحظات شیرینی با دوستان معلمانش خواهد داشت. قطعا چنین ترسیم‌هایی کودک را برای پذیرش محیط آموزشی آماده می‌کند.

روز اول مدرسه زودتر بیدار شوید تا استرس دیر رسیدن به مدرسه را نداشته باشد. صبحانه ی کاملی به بچه تان بدهید و با آرامش لباس هایش را عوض کنید. خوراکی ها مدرسه را در کیفش گذاشته و خودتان او را به مدرسه برسانید.در این روز تا حد امکان از استرس، عجله و یا درگیری با افراد دیگر بپرهیزید، چون سلامت روحی بچه تان را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.
advertising