چگونه برای فرزندان خود مادر خوبی باشیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/17
چگونه برای فرزندان خود مادر خوبی باشیم

چگونه می توان مادر خوبی بود



برای اینکه مادر خوبی باشید هر روز از بودن در کنار خانواده‌ خود لذت ببرید


اگر دائماً از خودتان می‌پرسید که آیا مادر خوبی هستید یا نه، یک قانون مهم وجود دارد که همیشه باید مدنظر داشته باشید. مادر خوب بودن اصلاً به این معنی نیست که مدام برای فرزندتان خرید کنید و اسباب و وسایل برایش بخرید یا تک‌تک ثانیه‌های روز را با اوباشید.وقت کافی برای بودن در کنار فرزندانتان در نظر بگیرید و باهم و از بودن در کنار هم لذت ببرید.آن زمان است که می‌توانید مطمئن باشید که مادر خوبی هستید.

برای اینکه مادر خوبی باشید خود را با دیگران مقایسه نکنید


هیچ مادری نباید خودش را با والدین دیگر مقایسه کند. درست مانند بچه ها، هیچ دو مادری مثل هم نیستند و هر یک از سبک های والدگری جایگاه خودش را دارد. ما همیشه بدترین منتقد خودمان هستیم، و البته خیلی راحت است که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. البته بهتر است به این هم فکر کنید که احتمالا آنها هم خودشان را با امثال شما مقایسه می کنند و با خودشان می گویند که چرا نمی توانند مانند شما باشند.

برای اینکه مادر خوبی باشید با فرزندان خود به صورت فردی قرار ملاقات بگذارید


هر کودکی نیاز دارد که احساس مهم بودن کند، و یکی از بهترین راه ها برای جدی گرفتن فرزندانتان این است که با هر یک از آنها به صورت فردی زمانی را بگذرانید. مطمئناً زمان خانوادگی هم حائز اهمیت است اما مطمئن شوید که به هر فرزندتان زمانی را جداگانه اختصاص داده اید و از این زمان استفاده کنید تا با او ارتباط برقرار کنید و در مورد علایقش یاد بگیرید.

برای اینکه مادر خوبی باشید به روابط‌ خود با دیگران بیشتر اهمیت دهید


از همسرتان گرفته تا دوستان‌تان، حتماً در زندگی‌تان زمانی را به آن‌ها اختصاص دهید. به‌راحتی ممکن است درگیر زندگی روزمره شوید و در میان راننده اختصاصی فرزندان بودن، عوض کردن پوشک، تمیز و مرتب کردن خانه و گوش‌به‌فرمان این یا آن بودن سردرگم و کلافه شوید. گاهی با همسرتان خلوت کنید و حتی قرارهای عاشقانه بگذارید. سعی کنید با دوستان‌تان نیز وقت بگذرانید. همیشه جایی را برای روابط‌تان در نظر بگیرید. این روابط حامی شما هستند و همچون ابزاری به شما کمک می‌کنند تا مادر بهتری باشید.

برای اینکه مادر خوبی باشید اجازه دهید فرزند شما شکست را تجربه کند


هیچ والدی نباید همیشه پشت سر فرزندش باشد تا همۀ اشتباهاتش را جبران کند. البته این مسئله مهم است که اگر اشتباه بزرگی مرتکب شد همیشه کنارش حضور داشته باشید و مطمئن شوید که می داند همیشه راه برگشتش به سمت شما باز است. اما گاهی لازم است بگذارید شکست بخورد. اگر به خاطر زمان زیادی که صرف بازی ویدئویی می کند رابطه با دوست نزدیکش را از دست داد، بگذارید خودش متوجه شود که اشکال کار کجا بوده. البته می توانید سر نخ هایی را در اختیارش قرار دهید اما مسئله را برایش حل نکنید. اگر مادرش همیشه حضور داشته باشد تا اشتباهاتش را تصحیح کند هیچ وقت رسم زندگی کردن و مهارت حل مسئله را نمی آموزد.

برای اینکه مادر خوبی باشید مراقبت بیشتری از خود داشته باشید تا بتوانید بهترین کار ممکن را انجام دهید


خیلی مهم است که به عنوان یک مادر از سلامت کامل روحی و حتی فیزیکی برخوردار باشید. مراقبت از خود مهم ترین بخش مادر بودن است. مادری که از خودش مراقبت نکند نمی تواند از فرزندانش هم مراقبت کند. مثلا مادری که مریض است و از مراجعه به دکتر صرف نظر می کند مریض و مریض تر می شود تا جایی که دیگر نمی تواند از جایش بلند شود و غذایی برای فرزندانش آماده کند. یک مادر خوب می‌داند همان‌قدر که باید از دیگران مراقبت کند، باید از خودش هم مراقبت کند و به خودش هم اهمیت بدهد.

با استفاده از برآورده کردن خواسته‌ها و نیازها و اهمیت دادن به خودتان، انرژی مادر بودنتان را تجدید و تازه کنید. زمانی که صرف خودتان می‌کنید به شما کمک می‌کند تا مادر بهتری باشید چون شما زیادی خسته نمی‌شوید و از پا درنمی‌آیید.درصورتی که اگرکمی به خود اهمیت می داد ، بیماری اش آنقدر بد نمی شد و همه چیز طی یکی دو روز ختم به خیر می شد. همین موضوع در مورد مادران سالم هم صدق می کند. مادری که وقتی را بیرون از خانه برای خودش در نظر نمی گیرد، احساس استرس و کمبود محبت می کند. وقتی مادری چنین احساسی داشته باشد نمی تواند به دیگران، به خصوص فرزندانش، عشق بورزد.

برای اینکه مادر خوبی باشید مطمئن شوید تنبیه کردن شما با جرم فرزند شما همخوانی دارد


مکاتب فکری بسیار متنوعی در زمینه تربیت و تأدیب وجود دارد، اما مهم ترین چیز در مورد تأدیب فرزندتان این است که مطمئن شوید تنبیهی که در نظر گرفتید با جرم او مطابقت دارد. اگر فرزندتان کمی بزرگتر است، از او بپرسید به نظرش چگونه باید تنبیه شود. اگر فرزندتان خیلی کوچک است مطمئن شوید که تنبیهش مستقیماً به کاری که کرده مرتبط می شود.

برای اینکه مادر خوبی باشید برخی اعتقادات خود را تغییر دهید


گاهی مادر بودن این است که باورها و اعتقاداتتان را بسط دهید. همۀ ما با مجموعۀ خاصی از باورها بزرگ شده ایم که شالودۀ وجودی ما را تشکیل می دهند، اما گاهی دنیا تغییر می کند. هر مادری تصوری از فرزند ایده آلش دارد، بلند یا کوتاه، لاغر یا ماهیچه ای، ورزشکار یا باهوش. اما وقتی فرزندتان با انتظاراتتان فرق دارد چه اتفاقی می افتد؟ باید بتوانید باورهایتان را درمورد فرزندتان تغییر دهید تا او را مجبور نکنید چیزی که نیست باشد.
advertising