از چه سنی برای کودکان موبایل و تبلت بگیریم

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/16
از چه سنی برای کودکان موبایل و تبلت بگیریم

بهترین زمان خرید موبایل و تبلت برای فرزندان چه سنی است


پیشرفت علم همیشه هم خوب و سازنده نیست. یعنی همه مسایل دنیا دو صورت دارند؛ منفی و مثبت. فناوری هم اینگونه است. همه از تکنولوژی در جهت بهبود امور استفاده می‌کنیم اما اگر قرار باشد همه زندگی ما را فرا بگیرد، فاتحه انسانیت و مهربانی را باید خواند. الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید، اینکه دائما با گوشی یا تبلت سرگرم باشید و وقت زیادی را صرف کار کردن با موبایل تان کنید، الگویی بد برای فرزندتان خواهد بود. اما توجه داشته باشید که نمی توانید کودکتان را برای همیشه از این وسایل دیجیتال دور کنید و استفاده از آنها در جامعه ی امروزی امری اجتناب ناپذیر است و چه بسا فوایدی را هم در زندگی انسان دارد.

خیلی از والدین در مورد اینکه فرزندان کوچک آنها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می‌کنند. کودک 5 یا 6 ساله‌ای که گوشی هوشمند به دست می‌گیرد آیا واقعا از محدودیت‌ها و روشهای استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی‌کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟ برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می‌کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می‌دهند. اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن 12 تا 17 سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده‌ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می‌ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

برای استفاده از موبایل در کودکان یا نوجوانان قوانینی را وضع کنید


چه برای فرزندتان موبایل یا تبلت خریده اید چه به صورت مشترک به استفاده از آن می پردازد، بر حسب نیازش زمان مشخصی را برای استفاده از آن مشخص کنید. ( به عنوان مثال، از 8 شب به بعد استفاده از موبایل بجز در مواقع ضروری ممنوع است و استفاده از آن و اینترنت در این ساعات جریمه خواهد داشت یا به هنگام خواب نباید موبایل را به رخت خواب برد و …) این قوانین را بنویسید و در جایی قابل دید در منزل نصب کنید. مهم است که حتما خودتان هم از این قوانین تبعیت کنید و جریمه را برای همه اعمال کنید حتی خودتان. به او آموزش دهید که در کلاس های آموزشی نباید از موبایلش استفاده کند. استفاده از اینترنت، اپلیکشن های نصب شده را چک کنید و به به فرزندتان نحوه ی استفاده ی صحیح را آموزش دهید.

زیر سن مدرسه به هیچ عنوان موبایل یا تبلت برای کودکان خود نخرید


به دلیل اشعه های مضر و آسیب پذیری بیشتر کودکان، احتمال ابتلا به برخی سرطان ها در کودکتان افزایش می یابد. از طرفی با سرگرم شدن و غرق شدن در بازی های دیجیتالی موبایل یا تبلت، فرآیند های ذهنی کودکتان به تاخیر می افتد، تمایلی به بازی و برقراری ارتباط با دیگران نخواهد داشت، در نتیجه دایره ی واژگانی کودک کاهش پیدا خواهد کرد و هوش هیجانی و اجتماعی هم رشد مطلوبی نخواهد داشت. با کودکان دیگر بازی نخواهد کرد و گوشه ای خواهد نشست و نشاط و سر زندگی اش از بین خواهد رفت، در نتیجه دچار اضافه وزن خواهد شد و سیستم اسکلتی اش دچار اختلال خواهد شد. از یادگیری مسائل مختلف اخلاقی و … عقب خواهد افتاد و دچار اختلال خواب خواهد شد.

واقعیت این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آنها می‌دهند که وارد شبکه‌های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به‌طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی‌ها، سایت‌هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند. شاید بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان، دوره دبیرستان باشد. دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می‌توانند تا حدی خوب را از بد تشخیص دهند. البته لازمه این امر آن است که پدر و مادر با ارائه مشورت های دقیق به فرزندشان او را همراهی کنند.

زمانی که کودکان به مدرسه می روند و همزمان به کلاس های گوناگون می روند، ممکن است والدین زمان زیادی را از کودکشان دور بمانند و شاید شرایط ایجاب کند که کودکشان موبایلی همراه خود داشته باشد تا ارتباط برقرار شود و یا کودک اصرار زیادی به داشتن موبایل داشته باشد، در این صورت چه باید کرد؟در ابتدا می توانید استفاده از موبایل یا تبلت را به صورت مشترک برای کودکتان مجاز کنید ( زمانی را برای استفاده از گوشی خودتان یا خواهر و برادر بزرگترش مشخص کنید ) و به اسم خودش برایش خریداری نکنید. این استفاده ی مشترک باعث می شود که فقط زمان مشخصی را از آن استفاده کند نه به طور دائم و به سالم نگه داشتن آن هم توجه کنند.

توجه به خصوصیات فرزندتان بسیار مهم است، نمی شود یک قاعده ی ثابت برای همه کودکان در نظر گرفت ولی به طور متوسط بهترین زمان برای خرید موبایل برای کودکتان 13،14 سالگی خواهد بود. تشخیص شما یا متخصص بهداشت کودکتان می تواند زودتر یا دیرتر باشد. زیرا بهترین سن برای پسرها و دختر ها و افراد با ویژگی های مختلف، متفاوت خواهد بود.
advertising