مهارت هایی که باید در کودکان تقویت شود

سبک زندگیفرزندان

- 97/11/10
مهارت هایی که باید در کودکان تقویت شودرفتار جراتمندانه یعنی توانایی بیان افکار، احساسات و عقاید خود به شکل مستقیم، صادقانه و متناسب، به نحوی که به حقوق خود و دیگران صدمه‌ای نرسانیم. ما برای زندگی روزانه و کنترل امور خود نیاز داریم قاطع و محکم رفتار کنیم و البته این نوع رفتار به معنای عدم انعطاف و نداشتن محبت نیست، بلکه افراد و بالاخص نوجوانان یاد می‌گیرند که از حق خود دفاع کنند و کلام خود را به زبان بیاورند و از قضاوت دیگران نترسند. افرادی که جراتمند نیستند، معمولا اضطراب‌های پنهان، خشم درونی، سرزنش کردن خود و کم کردن تعاملات اجتماعی در آنان بیشتر به چشم می‌خورد و این مساله باعث می‌شود، نهایتا از سلامت روان فاصله بگیرند. با توجه به این که انسان‌ها در زندگی خود به سه شکل (پرخاشگرانه، منفعلانه و جراتمندانه) رفتار می‌کنند، لازم است میزان بروز هر کدام از رفتارها مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر میزان رفتار منفعل و پرخاشگر بیشتر از رفتار جراتمندانه است، این مهارت در فرد تقویت شود.نوجوانان اغلب برای نشان دادن استقلال خود از رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می‌کنند و این مساله باعث می‌شود میزان روزهای آرامی که تجربه می‌کنند، کاهش یابد و نهایتا گرایش بیش از حد به محیط خارج از خانه و رفتارهای خطرساز و آسیب زا و مراوده با دوستان مخرب پیدا کنند. بنابراین لازم است به نوجوان آموزش دهیم به جای پرخاشگری، جراتمندانه رفتار کند و به نظر او در خانواده بها داده شود.

این مهارت یعنی: پذیرش کاستی‌ها و نقاط ضعف خود،تمرکز کردن بر نکات مثبت خود،ابراز عقیده کردن،تقاضای تغییر رفتار نامطلوب دیگران،رد کردن درخواست غیرمنطقی دیگران،ابراز احساسات مثبت و منفی،شروع کردن و ادامه تعاملات اجتماعی،ابراز جملات متعارف هنگام رویارویی یا جداشدن از دیگران

در طول یک هفته یا دو هفته لازم است رفتارهای خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و میزان بروز هر کدام از رفتارهای قاطع، منفعل و پرخاشگر خود را مشخص کنیم و به این سه شکل رفتار جراتمندانه از خود بروز دهیم:

رد کردن جراتمندانه: زمانی که با درخواست نادرست و نامعقول دیگران مواجه می‌شویم، می‌توانیم با روش رد جراتمندانه به درخواست آنان پاسخ منفی بدهیم.
بیان کردن جراتمندانه: از این روش برای بیان احساس و افکار خود در تشکر از دیگران استفاده می‌کنیم.
درخواست جراتمندانه: از این روش در مواقعی که نیازمند کمک گرفتن از دیگران هستیم، استفاده می‌کنیم.

به کودک خود بیاموزید که از کلماتی مانند " لطفا " " از شما متشکرم " استفاده کند چون برای کودک مهم است مودب باشد. استفاده از کلماتی مانند " سپاس " یا " ببخشید " در شرایط مناسب، مهربانی و احترام را گسترش می دهد.مهم است کودک بتواند مکالمه خوبی داشته باشد. معرفی مودبانه، ارتباط چشمی با طرف دیگر، گوش دادن و به اشتراک گذاری مناسب ، چیزهای بحرانی در مکالمه خوب هستند که می توانید به کودک آموزش دهید.

زمان هایی وجود خواهد داشت که کودک ممکن است احساس اضطراب کند و بخواهد کاری انجام دهد یا صحنه ای درست کند. چون این روش درست رفتار کردن برای بزرگ تر شدن آن ها نیست. بنابراین، به کودک یاد دهید چگونه احساسات خود را در شرایط خاص کنترل کند.

داشتن صبر،این به کنترل احساسات نیز مربوط می شود. صبر یک ارزش مهم است که کودک باید از روی جوانان یاد بگیرد . می توانید این فضیلت را با درخواست از فرزند برای ماندن در صف، یا منتظر ماندن آن ها هنگام بازی کردن یاد بدهید.وادار کردن کودکتان به معذرت خواهی زمانی که در اشتباه هستند، یک مهارت مهم برای آموزش دادن است. اگر آن ها کار اشتباهی انجام دادند، ابتدا باید اعتراف کنند مرتکب اشتباه شدند و بعد عذرخواهی کنند.

اگر کودک شما مطیع و تسلیم و با همه چیز موافق است، می تواند خطرناک باشد ؟ آن ها ممکن است تسلیم فشار همسالان در آینده شوند. این به این معنا نیست که آن ها باید کله شق باشند و هر ایده دیگری غیر از آن ها را رد کنند. در عوض، باید به کودک خود آموزش دهید تا تعادلی پیدا کنند.

بچه ها تمایل دارند وقتی چیزی بدست نمی آورند کج خلقی کنند ؟آن ها اجازه ندارند اسباب بازی جدید بخرند. دکتر لیم به این نکته اشاره می کند :" کودکانی که هرگز یاد نمی گیرند نه به گویند حس قوی و غیرواقعی خواهند داشت ، مواظب رفتار خود باشید و درک کنید همیشه نمی توانند آنچه را که می خواهند به دست آورند.این مهارت اجتماعی تنها زمانی کار می کند که کودک دلیل " نه " شنیدن را بداند به گونه ای که درک متقابل وجود داشته باشد.

کودک کوچک باید منظم باشد و به دستورالعمل ها توجه کند. آموزش آن ها از جوانان برای شنیدن و پیروی از قوانین ممکن است در آینده زمانی که به مدرسه می روند یا حتی زمانی که شروع به کار می کنند ، به آن ها کمک کند.خوب است به کودکتان یاد بدهید اعتماد به نفس داشته باشند. این به معنای تصدیق نقاط قوت او ( و نیز ضعف های او ) است . آن ها باید قادر به پذیرش تعریف و تمجید باشند ، چرا که این کار انگیزه می دهد که دفعه بعد کار را بهترادامه دهید

بعید نیست که بچه های کوچک خجالتی یا دست پاچه باشند تا درخواست کمک کنند ، به خصوص از افرادی که با آن ها خیلی آشنا نیستند. بنابراین توضیح دهید نیاز به کمک از زمانی به زمان کاملا طبیعی است ، آن ها نباید از درخواست کمک خجالت بکشند.
advertising