کارهایی که باید قبل از یک سالگی کودک انجام دهید

سبک زندگیفرزندان

- 97/11/04
کارهایی که باید قبل از یک سالگی کودک انجام دهیدهر چیزی که آرامش و امنیت کودک را در سال اول زندگی اش به خطر بیندازد، یک ضربه به نرم افزار اعتماد او می زند. فریادی که بر سر او کشیده می شود، دعوایی که پدر و مادر در حضور او می کنند، گرسنگی و تشنگی کودک، دمای نامناسب اتاقی که کودک در آن زندگی می کند، دردهایی که کودک می کشد (به هر علتی مانند بیماری، سوختگی، شکستگی، عرق سوز شدن پا)، بی اعتنایی اطرافیان به کودک و ... همه و همه دست به دست هم می دهند تا عنصر اعتماد در کودک تضعیف شود.

از این روست که توصیه می شود به ویژه در سال نخست زندگی کودک، امنیت و آرامش محیط زندگی او با وسواس ویژه ای تأمین شود تا کودک هیچ درد و استرسی را تجربه نکند. حتی گفته می شود که ای کاش ممکن بود واکسن هم تزریق نشود تا کودک درد آمپول را نکشد ولی چون بحث سلامت کودک به طور جدی مطرح است، تزریق واکسن را به عنوان یک استثنا برای تحمیل درد به کودک می پذیریم.

یکی از مهم ترین و فاجعه بارترین توصیه هایی که گاه به پدر و مادرهای جوان می شود، این است که کودک تان را زیاد در آغوش نگیرید چون "بغلی" می شود و مجبور خواهید شد مدام او را در بغل بگیرید.این در حالی است که در سال اول زندگی، کودک هر چه بیشتر توسط پدر و مادرش در آغوش گرفته شود، اعتماد به نفس او بیشتر تقویت می شود. کودک در ارزیابی محیط جدید زندگی اش، هر اندازه احساس کند به اطرافیانش نزدیک است و حمایت و تأیید آنها را دارد، آرامش و اعتماد غنی تری به دست خواهد آورد. حتی مشاوران خبره به پدر و مادرها توصیه می کنند که تا حد امکان، حائل لباس را نیز بین خود و نوزاد حذف کنند و تماس پوست به پوست با او برقرار کنند.

بنابر این کودک زیر یک سال را اصطلاحاً خیلی تحویل بگیرید، مدام او را بغل کنید، با او صحبت کنید، لبخند بزنید، مراقب سلامتی اش باشید، حواس تان به نیازهای غذایی اش باشد، نگذارید از خیس بودن پوشک عذاب بکشد و دچار التهاب پوستی شود، پیرامون او دعوا و جنجال نباشد، به او نهیب نزنید، با او بازی کنید و ... .بدانید که اعتماد یا عدم اعتماد در انسان، در همان 12 ماه نخست زندگی اش تعیین تکلیف می شود و این، اطرافیان کودک هستند که نقش اصلی را در شکل گیری یا انهدام اعتماد او ایفا می کنند.

یکی از لذت‌های بزرگ مادرها این است که به خصوص تا یک سالگی نوزاد با فرزندشان آب بازی کنند. چند اسباب بازی حمام تهیه کنید و به همراه فرزندتان به حمام بروید. کمی به او آب بپاشید، با اسباب‌بازی‌ها سر به سرش بگذارید و از شنیدن صدای خنده‌هایش لذت ببرید. این تجربه کمک می‌کند صمیمیت بین شما و فرزندتان بیشتر و قوی‌تر شود.

از زیباترین تجربه‌های تا یک سالگی نوزاد، شکلک درآوردن برای او و دیدن واکنش‌هایش است. او را بغل بگیرید، جلوی آینه بایستید و شکلک‌های خنده‌دار دربیاورید. تصویر بعدی احتمالا تعجب دختر یا پسر کوچولوی شماست که احساس می‌کند با یکی از عجیب‌ترین پدیده‎‌های دنیا مواجه شده است.

در لیست لباس سیسمونی نوزاد گاهی انواع شلوار جین، کت و شلوارهای کوچک و پیراهن‌های دخترانه خاص دیده می‌شود. با وجود اینکه این لباس‌ها خیلی بامزه هستند؛ اما لذت پوشاندن لباس‌های کوچولوی نوزادی را تا یک سالگی نوزاد از دست ندهید. به او سرهمی‌های نخی بامزه بپوشانید، پاپوش‌های نرم پایش کنید و از دیدن کوچولو بودنش حظ کنید.

درست است که ممکن است تخت اختصاصی برایش تهیه کرده باشید؛ اما او را از آغوش مادرانه و پدرانه خودتان محروم نکنید. به خصوص تا یک سالگی نوزاد او را بغل کنید و سعی کنید در آغوش خودتان بخوابانید. بعد از مدتی دلتنگ دیدن به خواب رفتن او در نوزادی خواهید شد.

یک دفتر یا آلبوم چسبی بخرید و اتفاقات مهمی را که تا یک سالگی نوزاد و حتی بعد از آن می‌افتد، ثبت کنید. برای مثال از اولین غلت زدنش عکس بگیرید و به همراه جزئیات و تاریخ داخل آلبوم قرار دهید. تاریخ این اتفاقات معمولا در شلوغی و شب بیداری‌های نگهداری از نوزاد فراموش می‌شود؛ به همین دلیل ثبت آن ایده خوبی است.

عکس گرفتن از بچه‌ها کاری است که معمولا مادرها و پدرها زیاد انجام می‌دهند، به ویژه تا یک سالگی نوزاد که تغییرات خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛ با وجود این عکس گرفتن به تنهایی کافی نیست. یادتان باشد از فرزندتان گاه و بی گاه فیلم بگیرید. فیلم‌ها را داخل پوشه‌های منظم شده روی حافظه لپ تاپ یا کامپیوترتان قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها آسان شود.

اگر دوست دارید دنیا را از زاویه فرزندتان ببینید، کنار او روی زمین بنشینید و با او بازی کنید، بخندید، کنجکاوی کنید و عشق بورزید. کم کردن ارتفاعتان دنیای شما و فرزندتان را به هم نزدیکتر از همیشه می‌کند و امکان بامزه‌تر شدن بازی‌هایتان را فراهم می‌کند.

یکی از کارهایی که خوب است همیشه و به ویژه تا تا یک سالگی نوزاد انجام دهید، این است که وقتی هوا خوب است او را به دل طبیعت ببرید. فرزندتان را در آغوش بگیرید و گل‌ها، پرنده‌ها، درختان و سایر اجزای طبیعت را به او نشان دهید. بگذارید از کودکی با این تصاویر آشنا باشد و لذت بردن از طبیعت را یاد بگیرد.
advertising