اشتباهات رایج کاربران در لینکدین

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/11/10
اشتباهات رایج کاربران در لینکدینپروفایل درهم و برهم: لینکدین دارای بخش ویژه‌ای به نام پروفایل است که شما آنجا می‌توانید اطلاعات مختلفی درباره خودتان ثبت کنید و به سایت‌تان نیز لینک بدهید.اطلاعات اندک و ناقص این بخش، در واقع می‌تواند پیامی ناخوشایند از سوی برند و کسب و کار شما باشد.پیام این است: شما سر به هوا هستید، در کارهای‌تان دقت ندارید، باری به هر جهت عمل می‌کنید، به کارهای ناتمام علاقه ویژه‌ای دارید (!) و خیلی چیزهای نامطلوب دیگر. اگر فکر می‌کنید که به استفاده از تمام بخش‌های پروفایل نیاز ندارید، لااقل بخش اصلی را به طور کامل و شکیل پر کنید و در آن، کوتاه و گزیده اطلاعاتی از خودتان، کسب و کارتان و علایق و سلایق‌تان درج نمایید.

استفاده از عکس نامناسب: گذاشتن یک عکس خوب و مناسب برای پروفایل لینکدین بسیار ضروری است؛ البته دقت داشته باشید: یک «عکس خوب و مناسب».عکس‌های نامربوط، غیر حرفه‌ای، مخدوش و بی‌مفهوم بسیار بد است و شاید بدتر از آن این باشد که اصلاً هیچ عکس و تصویری از خودتان یا کارتان درج ننمایید.از یاد نبرید که لینکدین یک سایت حرفه‌ای و برای افراد حرفه‌ای است.در چنین سایتی نمی‌توان به دلخواه خود عمل کرد، بلکه باید دقیق و سنجیده به جلو حرکت نمود.

دادن پیشنهاد فروش به افراد، بلافاصله پس از برقراری ارتباط با آنها: این قاعده - علاوه بر فضای مجازی - در دنیای واقعی هم برقرار است. تصور کنید صبح هنگام که در حال عزیمت به سر کار هستید کسی از شما می‌پرسد ساعت چند است.شما نگاهی به ساعت مچی‌تان می‌کنید و پاسخ فرد را می‌دهید ولی این آقا یا خانم عجول همان جا به شما پیشنهاد می‌کند که آخرین محصولات شرکت وی را که نوعی صندلی موتور سیلکت است خریداری کنید.شاید شما نگاهی عاقل اندر سفیه به وی بیاندازید و با بی‌اعتنایی از کنار او رد شوید.بگذارید ابتدا رابطه‌ای مستحکم و عاقلانه جوش بخورد سپس حرف از خرید و فروش پیش بکشید.

ارائه اطلاعات نادرست و مخدوش: در بخش تجارب کاری در پروفایل لینکدین، هرگز دروغ ننویسید و خیالات سر هم نکنید. واضح است که صداقت و اعتماد سنگ اولیه هر نوع تجارت و بده بستانی محسوب می‌شود، لذا شاید بی‌نیاز از گفتن باشد که همین قضیه در لینکدین هم جاری است.استفاده از مدارک و اعتبارنامه‌های اغراق‌آمیز بسیار رایج است.حدود 20 درصد کارجویان و کارمندان دون‌پایه، که مدارک آنها توسط شرکت‌های‌شان بررسی شده، در مدارک تحصیلی خود اغراق کرده‌اند.با فاش شدن این دستکاری‌ها، چنین کارجویانی معمولاً از لیست شغل مورد نظر خط می‌خورند و شانس مشغول شدن در آن بخش را از دست می‌دهند.شما باید پروفایل‌تان را تماماً با داده‌های درست و واقعی تکمیل کنید.از دروغ بر حذر باشید. از دروغ فرار کنید.

خالی گذاشتن بخش‌های تاریخ و شرح کوتاه تجارب در پروفایل: اگر شما تاریخ و گزیده‌ای کوتاه از مشاغل قبلی خود را خالی بگذارید، این معنا به ذهن مخاطب متبادر می‌شود که چنین مشاغل و تجاربی اصلاً وجود ندارد و به همین دلیل خالی مانده است. یا بدتر از آن، ممکن است چنین تصور شود که شما می‌کوشید چیزی را مخفی کنید.

به‌روزآوری دیر به دیر به‌روزآوری مداوم، اگر به طور مستم و مداوم انجام شود باعث می‌گردد نگرش و نیز اطلاعات مردم نسبت به فعالیت‌ها و برند شما تغییر یابد. این قضیه در مورد جنبه‌های مختلف زندگی از قبیل کار، تفریح، روابط اجتماعی و غیره نیز صادق است.در لینکدین هر چه بیشتر به‌روز باشید و به طور منظم‌تری صفحات خود را آپدیت کنید، افراد بیشتری به تعامل‌ورزی با شما رغبت نشان خواهند داد. فاصله زمانی طولانی بین دو به‌روزرسانی، می‌تواند تا سر حد قطع برخی ارتباطات فعلی خطرآفرین باشد، زیرا این قضیه چنین به مخاطب القا می‌کند که گویی شما قصد حضور جدی در لینکدین ندارید.مرتب به‌روز کنید، حتی اگر سه بار در هفته باشد.

ارسال پست‌های پی در پی و فراوان: ارسال بیش از یک پست در روز هم می‌تواند آزاردهنده باشد.مواظب باشید از آن طرف بام نیفتید!نه پست‌های خیلی دیر به دیر مناسب است و نه بمباران پستی. معمولاً برای کاربران عادی شاید کمی سنگین تلقی شود، یعنی شما به همان یکی دو پست کوچک در روز بسنده کنید.درخواست دوستی از کسی که او را چندان نمی‌شناسید.در لینکدین بی‌گدار به آب نزنید.حضور مشترک در یک شبکه باعث نمی‌شود از فردی که تا کنون با او مراوده‌ای نداشته‌اید، صریحاً تقاضای دوستی کنید.

ارسال هرزنامه:هیچ گاه از طریق لینکدین، پیام‌های مستقیم و ناخواسته تبلیغاتی به افرادی که رابطه‌ای با آنها ندارید، نفرستید. اصولاً دید کاربران به اسپمرها منفی است. ایمیل‌ها و پست‌های اسپم معمولاً مورد بی‌توجهی قرار می گیرند و بعضاً بدون خوانده شدن حذف می‌شوند.

ارسال کامنت‌های منفی و ناخوشایند: سعی کنید هیچ گاه در گروه از نظرات منفی، نژادپرستانه، مشاجره‌انگیز، تکان‌دهنده و ناخوشایند استفاده نکنید.این در حالی است که داشتن یک نظر متفاوت و یا یک دیدگاه مخالف – اگر به‌گونه‌ای درست، منطقی و حرفه‌ای بیان شود – با استقبال اعضا روبرو می‌شود.چنین نظراتی معمولاً جرقه بحث و تبادل نظر را روشن می‌کند، ولی بهتر است به سراغ موضوعات مذهبی، سیاسی و جنسی نروید.معمولاً لینکدین جای مناسبی برای طرح چنین موضوعاتی نیست.

عضویت در گروه‌های مختلف در لینکدین فرصتی برای مشارکت در گفتگوها، تسهیم ایده‌ها و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات محسوب می‌شود، نه جایی برای کسب اطلاعات از دیگران، دستور دادن و بروز و ظهور خودخواهی‌های نهفته در نفس. مکالمات را آغاز کنید و ادامه دهید.برای مخاطبین ارزش خلق کنید.وقتی با طرح سوال از دیگران، منتظر دریافت پاسخ از سوی آنها می‌مانید، در مقابل به سوالات دیگران نیز در حد توان و سواد خود پاسخ دهید تا یک فضای بده بستان واقعی شکل بگیرد.

لینک ندادن به صفحه اصلی سایت شرکتی: لینکدین یک مرکز ارزشمند است؛ جایی که شما می‌توانید تمام لینک‌ها و اطلاعات مهم خود را به طور سازمان‌دهی شده در معرض دید همگان قرار دهید. یکی از این بخش‌های مهم برای هر کسب و کاری که در فضای وب حضور دارد، صفحه اصلی سایت شرکتی است.از لینک دادن به این بخش در پروفایل لینکدین خود غافل نشوید.

استفاده از لینکدین همانند فیس‌بوک و توییتر: به یاد داشته باشید که لینکدین نه فیس‌بوک است، نه اینستاگرام و نه پینترست.این شبکه اجتماعی محل تبادل نظر پیرامون مسائل تجاری و حرفه‌ای است.محتواهای این شبکه صبغه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد.وضعیت لینکدین متفاوت از حال و هوای حاکم بر شبکه‌های عمومی‌تری همچون فیس‌بوک و اینستاگرام است.البته شما هم می‌توانید در لینکدین از هر دری سخنی بگویید ولی از آنجا که این شبکه با موضوعیت تجاری و با هدف آشنایی افراد حرفه‌ای با هم طراحی شده، این حرف‌های خاله‌زنکی و پست‌های متفرقه می‌تواند بر وضعیت شغلی و حرفه‌ای شما - که در پی تقویت آن در این شبکه هستید - تا حدودی تاثیر منفی بر جای بگذارد.

بی‌اعتنایی به مقوله شخصی‌سازی در برقراری رابطه با دیگران: پس از چندی فعالیت در لینکدین، متوجه می‌شوید که برخی افراد و کاربران، شما را بهتر درک می‌کنند و شما نیز متقابلاً با آنها راحت‌تر می توانید مسائل و احتمالاً پرسش‌های‌تان را مطرح نمایید.خوب است در عمق بخشیدن به ارتباطات خود با این افراد، مقوله شخصی‌سازی را پررنگ نمایید.مثلاً بگویید: من مقاله جالب شما با عنوان فلان را خواندم و از آن استفاده کردم. مایلم با شما در لینکدین ارتباط بیشتری داشته باشم.یا این مثال: از این که مقاله مرا مطالعه کردید و در مورد آن نظر دادید، بسیار سپاسگزارم. من در حال برنامه‌ریزی برای ترتیب دادن یک جلسه کاری با یکی از دوستانم در شهر شما هستم. قرار است دو هفته دیگر به آنجا سفر کنم. مایلم در صورت امکان ملاقاتی هم با شما داشته باشم.

افزودن عبارت در جستجوی موقعیت کاری جدید به نام خود:شما در جستجوی کار هستید و از لینکدین برای یافتن کار استفاده می‌کنید. عالی است. اما تنظیم کردن عبارت در جستجوی موقعیت کاری جدید به‌عنوان بخشی از نام حقیقی‌تان باعث می‌شود دقیقا به هدفی متضاد با خواسته‌تان دست یابید. این عبارت برای فردی که قصد دارید با او ارتباط برقرار کنید، این مفهوم را نمی‌رساند که: «مرا به دوستان خود اضافه کن؛ من فردی هستم که به او در کنار خود نیاز داری.»بهتر است در جای نام خود، تنها نامتان را وارد کنید؛ شبکه‌ای برای خود شکل دهید؛ ارتباطاتی برقرار کنید و سپس از دوستان در شبکه‌ی خود بخواهید که به شما کمک کنند و در مورد قدم بعدی در یافتن شغل مشاوره‌‌هایی بدهند.

آوردن آدرس وب‌سایت در قسمت نام: در همین زمینه، افرادی که آدرس وب‌سایتشان را در بخشی از نام خود می‌آورند و هر لحظه منتظر دریافت پیشنهادی از سمت دیگران هستند؛ آیا تصور می‌کنیم دیگران آدرس وب‌سایتمان را مشاهده می‌کنند، روی آن کلیک می‌کنند و به این طریق ترافیک بیشتری روانه‌ی سایت می‌شود؟ اضافه کردن این آدرس تنها مزاحم، آزاردهنده و باعث به‌بار آمدن نتیجه‌ی دقیقا متضاد می‌شود. از این کار اجتناب کنید.

با یک نگاه گذرا به حسابتان، نمی‌توان متوجه شغل شما شد:در زمان ایجاد پروفایل لینکدین و مخصوصا پر کردن کادرهایی که افراد در هنگام دریافت دعوتتان، پیش از همه بررسی می‌کنند، دقت به‌خرج دهید؛ این کادرها شامل نام و عنوانتان می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که تأثیر اولیه بسیار بااهمیت است.آوردن عناوینی مانند فروش اجرایی یا توسعه‌ی کسب‌وکار بدون ذکر نام یک شرکت یا مورد اختصاصی‌تری، هیچ‌گونه اطلاعات منحصربه‌فردی در مورد شما به فرد دعوت‌شده به پروفایلتان نمی‌دهد. تصمیم به پذیرفتن یا رد دعوت شما، تنها چند ثانیه زمان می‌برد؛ در صورتی‌که اطلاعات لازم درباره‌ی شما در پروفایل وجود نداشته باشد یا حداقل اعتبار اندکی بر حرفه‌ای بودن شما در نظر گرفته نشده باشد، نمی‌توان از دیگران انتظار داشت که دعوت‌تان را بپذیرند و شما را وارد شبکه‌ی دوستان خود کنند. منحصربه‌فرد ظاهر شوید.

شروع ایمیل‌ها با جملاتی نظیر: از آنجا که در لینکدین در ارتباط هستیم، با خودم فکر کردم شاید...:ایمیل‌هایی که با جملاتی نظیر: «از آنجا که در لینکدین در ارتباط هستیم، با خودم فکر کردم شاید...» شروع می‌شوند، موثر واقع نمی‌شوند. اگر در لینکدین با فردی در ارتباط هستید، به احتمال زیاد برای ارتباط با دیگران از بخش پیام لینکدین استفاده می‌کنید. به این صورت می‌توان متوجه شد با چه کسی در ارتباط هستیم. علاوه‌بر این، دوست شدن در لینکدین به این معنی نیست که فرد مقابل به دریافت انبوهی از ایمیل‌های ما علاقه‌مند است. لینکدین همان لینکدین سابق است و اینباکس افراد هم باید به همان صورت اینباکس قبلی باقی بماند.

فرض کنید فردی را به لینکدین خود اضافه می‌کنید و بلافاصله با پذیرش دعوت از فرد، تصمیم می‌گیرید که حرکت خود را انجام دهید. چرا دست به این رفتار می‌زنید؟ آیا در ملاقات‌های حضوری نیز همین شیوه را در پیش می‌گیرید؟ آیا پیش از اندکی اعتمادسازی، اقدام به فروش محصول می‌کنید؟ البته که این کار را نمی‌کنید؛ چرا که می‌دانید به نتیجه‌ای نمی‌رسید.حالا در لینکدین با فردی ارتباط برقرار کرده‌اید و قصد فروش به او دارید؛ کمی زمان برای شناخت این فرد و نیازهایش بگذارید. پیش از دست‌به‌کار شدن از او اطلاعاتی به‌ دست آورید و حتی پس از آن نیز در زمان فروش و کار، به‌جای نیازهای خود به نیازهای فرد مقابل فکر کنید. نام این بازی، زیرکی است؛ هر چه کمتر بفروشید، در آخر به سود بیشتری می‌رسید.در لینکدین نیز موارد ظریفی اهمیت دارند که در هر پلتفرم دیگری دارای اهمیت هستند. این نکات، وجه تمایز از دست دادن یا ایجاد یک فرصت جدید هستند.
advertising