روش درمان لکنت زبان در طب سنتی

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/01/20
روش درمان لکنت زبان در طب سنتیمعيار رواني گفتار براي بزرگسالان توانايي توليد ۱۵ صدا در هر ثانيه مي‌باشد و چنانچه فردي از هر ۱۰۰ كلمه‌‌اي كه سخن مي‌گويد، در ۱۰ يا بيشتر از ۱۰ كلمه دچار نارواني شود، لكنت دارد.

لكنت زبان انواع مختلفي دارد


اولين دلیلی كه مي‌تواند باعث لكنت زبان شود اشكالات نورولوژيك و ضربه‌هاي مغزي است.دومين عامل علل سايكولوژيك (رواني) است كه فرد بدليل يك بيماري رواني دچار لكنت مي‌شود و سومين دسته كه پيچيده ترين نوع هم مي‌باشد، لكنت رشدي است و در طول سال‌هاي اوليه رشد زبان يعني ۲ تا ۷ سالگي بوجود آمده و علت آن اختلال كاركرد عصبي، عضلاني است و نه يك اختلال عاطفي و رواني. در واقع با گذشت زمان و رشد لكنت، اضطراب و ضعف در خود باوري بوجود مي‌آيد.

در سال هاي اخير محققين نشان داده اند كه افراد لكنتي از نظر مشخصه هاي سيستم عصبي مركزي با ديگران تفاوت هایی دارند..
-در اكثر افراد، زبان در نيمكره چپ پردازش مي‌شود، در حاليكه در لكنتي‌ها هر دو نيمكره زبان را پردازش مي‌نمايند.
- افراد لكنتي در انجام و هماهنگي فعاليت‌هاي حركتي ظريف مشكلي ندارند، اما نسبت به افراد عادي كندتر عمل مي‌كنند.
- الگوي تنفسي افراد لكنتي هم با افراد غير لكنتي متفاوت است و همراه شدن اشكالات تنفسي و حنجره باعث بروز اختلال در مكانيسم گفتاري مي‌گردد. هر مكثي هم كه در گفتار پيش مي‌آيد، هماهنگي بين تنفس و اندام‌هاي گفتاري را بر هم مي‌زند و تلاش و تقلاي فرد براي از بين بردن اين وقفه‌ها باعث به وجود آمدن لكنت زبان مي‌شود.
- پژوهش‌هاي ديگر هم نشان داده است كه فعاليت مغز افراد لكنتي در مناطق پردازشگر شنيداري و حسي و عضلات كاهش يافته و در نتيجه انتقال اطلاعات از مناطق حسي به مناطق گفتار و زبان كندتر صورت مي‌گيرد.
- همچنين كاهش كلي جريان خون نيز در نيمكره چپ نسبت به جريان خون در نيمكره راست مشاهده مي‌گردد.

روش درمان لکنت زبان در طب سنتی به شرح ذیل است:


مواد لازم – عاقرقر ها ۲۵ گرم ، نبات ۱۰۰ گرم -دانه برگ زبان کنجشک ۲۵ گرم
مواد لازم رامقداری نیم کوب کرده و به همراه کمی نبات و ۱ لیوان آب به اندازه یک قاشق چایخوری به مدت یک ساعت دم کرده بعد صاف می کنیم و لیوان را به دوقسمت تقسیم می کنیم.یک قسمت صبح و یک قسمت عصر به مدت زمان هر دو ساعت یکدفعه غرغره کرده و آب آن را بیرون میریزیم.۶ مرتبه این عمل را تکرار می کنیم ور در عصر نیز به همین صورت عمل میکنیم.انشالله خداوند شفا خواهد داد.
advertising