چرا سالمندان در گوش خود صدای وزوز می شنوند

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/01
چرا سالمندان در گوش خود صدای وزوز می شنوندبا افزايش سن، همه افراد به بيماري‌هاي مزمن مبتلا مي‌شوند. 80 درصد افراد بالاي 65 سال، حداقل به يك بيماري مزمن مبتلا هستند كه معمول‌ترين آنها مشكلات مفاصل، افزايش فشارخون و مشكلات شنوايي است. مشكلات بينايي در رده نهم و وزوز گوش در رده دهم قرار دارند.

پيرگوشي شكل رايج كم‌شنوايي است كه به تنهايي خطرناك نيست ولي ارتباطات و مكالمات را سخت و دشوار مي‌كند. بنابراين شخص احساس تنهايي، نااميدي و پريشاني كرده، توانايي‌هاي او در عملكردهاي دركي، احساسي، رفتاري و اجتماعي محدود مي‌شود و كيفيت زندگي او تحت تاثير قرار مي‌گيرد. در نتيجه خطر ابتلا به زوال عقل (كاهش عملكرد عقل و حافظه) افزايش مي‌يابد.

علائم و نشانه های پیر گوشی


شخصي كه دچار پيرگوشي است، مشكل خود را چنين عنوان مي‌كند: اكثر افراد سالخورده در درك گفتار به خصوص در سر و صداي محيط مشكل دارند. درصد وجود مشكل درك گفتار با هر دهه افزايش سن دو برابر مي‌شود؛ يعني در سن 60 سالگي 16 درصد، 70 سالگي 35درصد و 80 سالگي تا 64درصد بيشتر مي‌شود. با افزايش سن، آستانه شنوايي هر دو گوش كاهش مي‌يابد. اگر اين كاهش فقط در يك گوش باشد، علتي به جز پيرگوشي دارد. افت شنوايي در خانم‌ها بيشتر در فركانس‌هاي پايين (صداهاي بم) و در آقايان بيشتر در فركانس‌هاي بالا (صداهاي زير) ايجاد مي‌شود.
كاهش شنوايي مي‌تواند با سرگيجه و وزوز نيز همراه باشد. اين عوارض به آهستگي پيشرفت مي‌كند و معمولا اطرافيان بيش از حد متوجه مشكل مي‌شوند.

در سنین بالا همه بخش هاي دستگاه شنوايي دچار تغيير مي شوند:


انعطاف‌پذيري و استحكام گوش خارجي كم مي‌شود، چربي موجود در كانال گوش كاهش مي‌يابد و پوست خشك و حساس مي‌شود.
سرومن يا جرم گوش به دليل ترشح زياد، گشاد شدن كانال و بلند و ضخيم شدن موهاي آن و استفاده دائم از گوش پاك‌كن، جمع و فشرده مي‌شود.
پرده صماخ نازك‌تر مي‌شود و رگ‌هاي خوني آن كاهش مي‌يابد.
غضروف‌هاي استخوانچه‌هاي گوش مياني كه پشت پرده صماخ قرار دارند، نازك مي‌شود و كلسيم روي آنها رسوب مي‌كند.
عضلات گوش مياني و استخوانچه‌ها تخريب مي‌شود.
غضروف‌هاي شيپور استاش (لوله‌اي كه گوش مياني را به حلق متصل مي‌كند) استخواني مي‌شود.
اجزاي گوش داخلي، سلول‌هاي حساس شنوايي در حلزون، رگ‌ها و اعصاب دچار آسيب مي‌شوند.
اعصاب مربوط به شنوايي در مغز تحت تاثير قرار مي‌گيرند.
عوامل ژنتيكي
آرترواسكلروزيس (سخت شدن جداره رگ‌ها)
تغذيه
ضربه
بيماري‌هايي مثل مشكلات كليه، قلب، فشارخون بالا و عفونت‌ها
تومور عصب هشت
داروهاي سميت‌زا براي گوش
قرارگيري در سر و صداي محيط
تنش‌هاي عصبي

درمان پیر گوشی


درمان مشخص دارويي براي پيرگوشي وجود ندارد و دارو و ويتامين درماني در حال مطالعه است.
افراد بايد خود را از شرايطي كه براي سيستم شنوايي مخرب است (مثل سروصداي زياد) دور نگه دارند. افرادي كه در محيط پرسروصدا زندگي مي‌كنند، نسبت به كساني كه در محيط آرام و خلوت زندگي مي‌كنند، بيشتر در معرض پيرگوشي قرار دارند.

انجام آزمون‌هاي شنوايي و گفتاري براي تعيين محل ضايعه و تجويز سمعك مفيد است. برخي افراد به دلايلي مانند نبود اطلاعات كافي درباره ارزيابي شنوايي و سمعك، عدم پذيرش كم‌شنوايي و استفاده از سمعك در جامعه، باور نادرست بي‌تاثير بودن سمعك و قيمت بالاي سمعك، حاضر به پذيرش آن نيستند.‌

در سنین بالا پیرگوشی دلیل عمده وزوز گوش است، ولی در هر شرایط باید این مسئله جدی گرفته شود و جهت تشخیص علت آن اقدام به موقع انجام داد.
اتولوژی مربوط به بیماری‌های گوش و قاعده طرفی جمجمه بوده که شامل تومورها، مشکلات مادرزادی گوش و عفونت گوش و ... است.
اکثر این تومور‌ها با کم‌شنوایی و صدا‌های اضافه در گوش همچون وزوز گوش همراه هستند و علائم دیگری همچون درد، کمتر در مراحل اولیه با آن همراه است.
درمان تومور‌های گوش از طریق جراحی است و به ندرت درمان‌های دیگر برای آن صورت می‌گیرد. البته تشخیص به موقع در درمان موفقیت‌آمیز این بیماری حائز اهمیت است.
وزوز گوش علل مختلفی دارد و هر علتی در مسیر شنوایی می‌تواند سبب آن باشد و برای درمان آن باید ابتدا منشأ مشکل را پیدا کرد.
advertising