گنه گنه چه گیاهی است و دارای چه خواصی می باشد

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/10/22
گنه گنه چه گیاهی است و دارای چه خواصی می باشدگیاه گنه گنه، درخت جنگلی بزرگ با ساقه‌ها و شاخه‌های بلند و برگ‌های به رنگ سبز روشن و از تیره روناس‌ها می‌باشد.
گنه گنه معمولی برای پوست قرمز آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که گنه گنه زراعی برای پوست زرد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور کلی پوست درخت گنه گنه خاصیت درمانی بسیاری دارد. منشاء این گیاه پرخاصیت ولی کمتر شناخته شده کلمبیا، غرب اکوادور و شمال پرو است و کاشت این درخت برای مصارف تجارتی عمدتاً در هند، اندونزی و آفریقا (بیشتر در کشور زئیر) صورت می‌گیرد.

قسمت‌های مورد استفاده گیاه پوست شاخه و تنه بوده، پوست گنه گنه زرد معروفترین آن است ولی از نظر خواص دارویی و درمانی نوع خاکستری و قرمز آن مقوی‌تر از نوع زرد می‌باشد.
مواد موثره موجود در پوست گنه گنه، حاوی آلکالوئیدهای کوئینولین (5 تا 15 درصد) مانند کوئینین، کوئینیدین، سینکونین و سینکونیدین،‌ ساپونین‌های تری‌ترپن، ‌اپی‌کاتچین‌ها (سینکوناین)، ‌پرو آنتوسیانیدین‌ها (سینکوناین aII)، تانن‌های کاتکول و فلوبافن‌های قرمز می‌باشد. به طور کلی گنه گنه به عنوان گیاه دارویی موثر در همه داروخانه‌های معتبر جهان ثبت شده است.

خواص دارویی گیاه گنه گنه به طور خلاصه عبارتند از:


این گیاه برای مبتلایان به بیماری قند مفید است و باعث کاهش قند خون می‌گردد.
یکی از خواص گنه گنه تب‌بر بودن است و برای تب‌های عفونی مانند حصبه، گریپ و بادسرخ مفید می‌باشد.
جهت ضعف عمومی بیماران مسلول از پوست این گیاه استفاده می‌گردد.
گنه گنه ضد مالاریاست. برای درمان مالاریا حداقل دز روزانه مصرف یک گرم عصاره مایع گنه گنه (حاوی 5-4 درصد آلکالوئید) لازم است که باید به صورت حداکثر 0/5 گرم در هر بار و حداکثر 3 بار در روز مصرف شود.
از خواص گنه گنه، درمان ضعف دوران نقاهت بعد از یک بیماری سخت است که برای این منظور از پوست این گیاه استفاده می‌شود.
رفع زخم‌های عفونی و دیرعلاج و از بین بردن بافت‌های مرده سطحی پوست بدن از دیگر خواص گنه گنه بوده، به این منظور محل مورد نظر را با جوشانده پوست این درخت شستشو می‌دهند.
برای درمان تب مالت 6 نخود از آن را با 10 گرم روغن بادام تلخ مخلوط کرده و به بدن بمالید.
تسکین درد مفاصل و کاهش درد موضعی که ناشی از ضعف بدن میباشد، از دیگر خواص مصرف گنه گنه است.
برای درمان عقب افتادگی عادت ماهانه میتوان دو نخود از گیاه گنه گنه را داخل یک کپسول خالی ریخته و هر شب 1 عدد از آن مصرف شود.

گیاه گنه گنه دارای طبیعت گرم و خشک است.

خطرات و عوارض مصرف نادرست گنه گنه


مصرف زیاد گنه گنه باعث سنگینی معده، استفراغ و بزرگی کبد می شود.
لازم به ذکر است خانم های حامله از خوردن آن خودداری کنند.
وزوز گوش، سر درد، پوست داغ و برافروخته، حالت تهوع و درد شکم، بثورات جلدی، اختلالات بینایی شامل کوری موقت و کاهش شعور از عوارض زیاده روی و مصرف نادرست گنه گنه است. همچنین مصرف زیاد گنه گنه باعث سنگینی معده، استفراغ و بزرگی کبد میشود. لازم به ذکر است خانم‌های باردار بایستی از خوردن آن پرهیز کنند.
آنچه در مورد مصرف گیاه گنه گنه مهم است اینکه استفاده از آن بایستی حتما تحت نظر پزشک باشد.
advertising