بازگشت افسردگی و علائم و روش درمان

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/09/15
بازگشت افسردگی و علائم و روش درمانبازگشت افسردگی می تواند زمانی که شخص در حال بهبودی است، اتفاق بیافتد. این اتفاق معمولا در ۲ ماه بعد از متوقف کردن درمان افسردگی قبلی رخ می دهد. این بازگشت افسردگی و علائم آن می تواند ماه ها یا سال ها پس از آخرین تجربه آن اتفاق بیافتد. بسیار رایج است که ۶ ماه پس از آخرین تجربه علائم بازگردد. حدودا ۲۰ % از مردم، تجربه بازگشت افسردگی را خواهند داشت که این مسئله به شدت افسردکی قبلی آن ها بستگی دارد.
بعد از اینکه یک بار افسردگی را تجربه کنید، نگران هستید که باز هم علائم آن برایتان پیش بیاید.

علائم افسردگی حاد چیست؟


تشخیص به موقع این علائم، باعث می شود از حاد شدن آن جلوگیری کند. افسردگی یک احتمال روانشناختی با میزان بالای ابتلا است. حدود نیمی از افرادی که برای اولین بار افسردگی را تجربه می کنند، اثرات آن تا حدود زیادی برایشان باقی می ماند. برای نیمه دیگر، افسردگی می تواند در طول زندگی شان یک یا چندین مرتبه دیگر اتفاق بیفتد. علائم افسردگی های بعدی پس از مرتبه اول ابتلا، ممکن است متفاوت باشد. در این مقاله، نشانه های کلیدی مربوط به عود یک افسردگی، راه های ممکن ابتلا به آن، روش هایی که افراد می توانند از بروز آن جلوگیری کنند و راه های درمان و مقابله با بازگشت افسردگی را فهرست می کنیم، با نت نوشت همراه باشید.

حقایقی در مورد افسردگی


افسردگی می تواند پس از اولین تجربه، هفته ها یا ماه ها و یا حتی سال ها بعد بازگردد. نشانه های افسردگی ممکن است در ۵۰ درصد از افرادی که مبتلا بوده اند، بازگردد. بیشتر این نشانه ها بعد از گذشت ۳ سال از اولین تجربه بازمی گردد. محققان هنوز به علت این مسئله پی نبرده اند که چرا بعضی از افراد دوباره دچار می شوند ولی بعضی دیگر نه.
بازگشت افسردگی و علائم و روش درمان

بازگشت افسردگی چیست؟


همانطور که گفتیم، عود افسردگی می تواند روزها، ماه ها یا سال ها پس از بهبود دوره افسردگی قبل، رخ دهد. غم و اندوه یا از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره، می تواند یک بخش کاملا طبیعی از زندگی باشد، اما اگر این احساسات بیش از ۲ هفته طول بکشند و تقریبا روزانه باشند و بر روی زندگی اجتماعی تاثیر بگذارند، ممکن است نشان بازگشت افسردگی باشد.
با توجه به گزارش اتحادیه ملی بیماری های روانی آمریکا (NAMI)، افسردگی هر ساله حدود ۷ درصد بزرگسالان در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. انجمن روان پزشکی آمریکا (APA) تحقیق کرده است که افسردگی، پس از اولین تجربه، می تواند از ۲ راه بازگردد.
بازگشت افسردگی می تواند زمانی که فرد در حال بهبودی است رخ بدهد. این اتفاق اغلب در ۲ ماه بعد از متوقف کردن درمان افسردگی قبلی رخ می دهد. این بازگشت افسردگی و نشانه های آن می تواند ماه ها یا سال ها پس از آخرین تجربه آن اتفاق بیافتد. بسیار رایج است که ۶ ماه پس از آخرین تجربه علائم بازگردد. حدودا ۲۰ % از مردم، تجربه بازگشت افسردگی را خواهند داشت که این مسئله به شدت افسردکی قبلی آن ها بستگی دارد.
APA تخمین می زند که بین ۵۰ تا ۸۵ درصد از مردم، پس از آنکه یک بار تجربه افسردگی را پشت سر می گذارند، حداقل یک بار دیگر در زندگیشان دچار افسردگی می شوند. پس از ۲ تا ۳ بار بروز افسردگی، شانس بازگشت آن بسیار زیاد می شود. برخی، دچار اختلالاتی از جمله اختلال عاطفی مربوط به فصل (SAD) که در ماه های زمستان رخ می دهد و یا سندرم دیسمون پیش از قاعدگی (PDS) که یک نوع شدید از سندرم قبل از قاعدگی است، می شوند.

نشانه های اولیه بازگشت افسردگی


اختلال در روابط اجتماعی و از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش، ممکن است نشانه هایی از افسردگی باشد. یک فرد اغلب می تواند علائم هشداردهنده افسردگی را از حالت های قبلی خود تشخیص دهد. اما نشانه های افسردگی جدید نیز می تواند متفاوت از قبل باشد. در نتیجه، پرداختن به هر علامت یا علائم هشدار دهنده، ممکن است در هر زمان نیاز باشد.
در اینجا به برخی از علائم هشدار دهنده کلیدی افسردگی اشاره می کنیم:
- اندوه: حس غم یا پوچی یا ناامیدی
- از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولا فرد از آن لذت می برد و همچنین لذت بردن کمتر از سرگرمی ها و کاهش تمایل به رابطه جنسی
- انزوای اجتماعی: اجتناب از حضور در فضاهای اجتماعی و از دست دادن ارتباط با دوستان
- خستگی: وظایف روزانه ممکن است دشوار تر و طولانی تر شود. مثل لباس پوشیدن و به سر و ضع خود رسیدن، احساس آشفتگی، بیقراری و قدم زدن
- تغییرات در الگوی خواب: بی خوابی یا خواب بیش از حد
- تغییرات در میزان اشتها: از دست دادن یا افزایش اشتها
- افزایش تحریک پذیری: فرد، زودتر و راحت تر از قبل ناراحت شود. احساس گناه و بی ارزش بودن می کند و به وقایع گذشته فکر می کند.
- عدم تمرکز و مشکلات حافظه: فرد احساس می کند که حرف زدنش آهسته تر شده است.
- درد و آسیب های فیزیکی: سردردهای شدید، درد معده و یا درد عضلانی
- افکار خودکشی و یا تلاش برای خودکشی: این افکار ممکن است علائم یک افسردگی شدید را نشان دهد.
در مقایسه با افرادی که افسردگی را تجربه نکرده اند، محرک هایی خاص باعث ایجاد افسردگی مجدد در افرادی می شود که آن را تجربه کرده اند.
از عوامل موثر در بازگشت بیماری یا افزایش آن می توان سحوادث استرس زای زندگی که در طی بهبودی یا بعد ازآن اتفاق می افتند، را نام برد. این عوامل می توانند شامل تنش با خانواده، تغییر در روابط و غم و اندوه باشند. همچنین در صورت بهبود ناقص آخرین افسردگی، اگر علائم اصلی به طور کانل درمان نشوند، احتمال بازگشت افسردگی بیشتر است. پیشگیری و شناخت علایم و متوقف کردن زود هنگام درمان نیز از عوامل مؤثر است. افسردگی همیشه زود درمان نمی شود. مصربودن به درمان برای مدت ۶ ماه، احساس بهتری را به فرد می دهد و احتمال بازگشت افسردگی را نیز کمتر می کند. علاوه بر این، شرایط پزشکی مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی می توانند منجر به افزایش میزان افسردگی در آینده شوند.

نکاتی برای جلوگیری و پیشگیری از بازگشت افسردگی


ادامه درمان از جمله مصرف دارو یا رفتن به جلسات درمانی، می تواند به جلوگیری از بازگشت افسردگی کمک کند. همچنین استراتژی های پیشگیری زیر می توانند کمک کننده باشند:
- ادامه دادن به درمان: تکمیل دوره کامل یک داروی تجویز شده، می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بازگشت افسردگی را کاهش دهد. این اتفاق می تواند به فرد کمک کند تا از الگو های ذهنی منفی آگاه شود و راه های مقابله با آن ها را در پیش بگیرد. مطالعه ای نشان می دهد که تمرکز به اندازه ۳ بار در هفته، می تواند باعث کاهش بیش از ۵۰ درصد افسردگی در یک سال شود.
- آموزش دوستان و خانواده: به دوستان و خانواده خود بگویید که علائم هشدار دهنده برای شروع افسردگی شما چیست، تا در صورت مشاهده از همان اوایل به شما کمک کنند.
- آمادگی برای بازگشت بیماری: حتی اگر علائم افسردگی بازنگشت، باید آمادگی داشت که در صورت مشاهده علائم افسردگی، به سرعت عمل شود. این کار می تواند به کمک یک پزشک انجام شود.

درمان و مقابله با بازگشت افسردگی


اگر علائم افسردگی حاد در طول درمان بروز کند، ممکن است به این معنا باشد که روش های درمان فعلی موثر نبوده است. یک پزشک ممکن است روش درمان یا دوز دارو را تغییر دهد که بتواند به کنترل افسردگی کمک کند.

درمان های توصیه شده برای بازگشت افسردگی عبارتند از:


- درمان با صحبت کردن: شامل درمان بین فردی (IPT) و درمان رفتاری شناختی (CBT) می باشد. هر دو، خطر بازگشت افسردگی را کاهش می دهد.
- دارو: پزشکان می توانند داروهای ضد افسردگی یا تثبیت کننده خلق و خو را تجویز کنند. مصرف داروهای ضدافسردگی برای ۶ ماه یا حتی بعد از اینکه علائم از بین رفت می تواند خطر ابتلا به بازگشت راه کاهش دهد.
- ورزش: فعال بودن از لحاظ بدنی می تواند به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی عمل کند. با ورزش کردن، اندورفین در بدن آزاد می شود که می تواند حال فرد را خوب کند. مطالعات و بررسی های اخیر نشان می دهند که ورزش می تواند به عنوان داروی ضد افسردگی یا روان درمانی در افسردگی های خفیف تا متوسط باشد.
هنگامی که افسردگی بسیار شدید است و به درمان معمول پاسخ نمی دهد، پزشک ممکن است الکتروشوک (ECT) را توصیه کند.

چشم انداز


افسردگی یک بیماری است، نه یک نقص شخصی. همچنین قابل درمان است. ۸۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلا، به درمان ها پاسخ مثبت می دهند.
هر چه افسردگی قبلی شدید تر بوده باشد و یا شرایطی مثل اضطراب، اختلال شخصیت و یا مصرف مواد وجود داشته باشد، خطر بازگشت افسردگی بالاتر می رود.
خبر خوب این است که افراد مبتلا به افسردگی می توانند چشم انداز دراز مدت و مثبت خود را با در نظر گرفتن اقداماتی برای جلوگیری یا درمان هر یک از علائم جدید که ممکن است به وجود بیاید، بهبود بخشند.
advertising