مدت زمانی که طول می کشد زردی نوزاد بهبود یابد و درمان خانگی آن

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/01
مدت زمانی که طول می کشد زردی نوزاد بهبود یابد و درمان خانگی آن

زردی نوزاد چقدر طول می‌کشد؟


باید با علل ایجاد زردی نوزادان آشنا شویم. علت اصلی زردی نوزاد ماده رنگی بیلی روبین است که معمولاً در نتیجه تخریب بیش از حد گلبول‌های قرمز خون نوزاد به وجود می‌آید. این بیماری علل دیگری نیز دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

علل زردی نوزاد



1- زردی طبیعی دوران نوزادی (زردی فیزیولوژیک):


بعضی از نوزادان در رزو دوم تا چهارم تولد به تدریج زرد می‌شوند و زردی آن‌ها تا روز هفتم ادامه پیدا می‌کند و به تدریج در خلال دو هفته کاهش می‌یابد.این نوع زردی معمولاً شدید نیست و حداکثر مقدار بیلی روبین خون نوزاد در حدود ۵ تا ۶ میلی گرم درصد میلی لیتر خون می‌باشد و هیچ مشکلی برای نوزاد به وجود نمی‌آورد. این نوع زردی نوزاد نتیجه تخریب گلبول‌های قرمز دوره جنینی و نوزادی، همچنین تکامل نیافتن کبد نوزاد است. اگر نوزاد، نارس متولد شود، مدت زمان این نوع زردی طولانی‌تر و شدت آن هم بیشتر است. کمبود آب بدن، تغذیه نشدن نوزاد بلافاصله بعد از تولد، به کار بردن دارو (ویتامین K و اکسی توسین برای پیشرفت زایمان) دادن دارو‌های گیاهی و شیمیایی به نوزاد، تاخیر در دفع مکونیوم و ... موجب می‌شود زردی شدت یابد.

2- زردی ناشی از ناسازگاری خون مادر و جنین:


دو سیستم اصلی گروه خونی وجود دارد: یکی ABO و دیگری RH. سیستم ABO داری چهار گروه اصلی AB، B، A و O و سیستم RH دو نوع است یکی RH مثبت و دیگری RH منفی. گروه خونی هر فردی یکی از این چهار گروه است و همچنین RH آن مثب یا منفی است.
اگر مادری RH منفی و جنین او RH مثبت باشد، در اواخر آبستنی یا در هنگام زایمان، احتمال اینکه مقداری خون جنین وارد خون مادر شود، وجود دارد. در چنین شرایطی مادر ماده‌ای علیه خون جنین در بدن خود میسازد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این ماده پدید آمده در خون مادر، سبب تخریب گلبول‌های قرمز خون جنین‌های RH مثبت آینده مادر می‌گردد. اگر این ماده در بدن مادر کم باشد، نوزاد بعد از تولد ممکن است مختصری زردی داشته باشد و اگر زیاد باشد، نوزاد در روز اول تولد، دچار زردی یا ورم شدید و کم خونی می‌شود. همچنین ممکن است نوزاد مرده متولد شود.
بدین جهت گروه خونی هر خانمی که حامله می‌شود، باید در ابتدای حاملگی مشخص گردد. اگر گروه خونی او RH منفی است برای پیشگیری از چنین مشکلی باید در هفته بیست و هشتم حاملگی او و در خلال ۷۲ ساعت بعد از زایمان به او آنتی دی ایمونوگلوبولین اختصاصی تزریق گردد تا چنین ماده‌ای که موجب تخریب گلبول‌های قرمز خون نوزاد می‌شود، در بدن او به وجود نیاید.

3- زردی ناشی از شیر مادر:


دو نوع زردی در نوزاد مشخص شده است که ناشی از شیر مادر است: نوع اول زردی زودرس است که نتیجه‌ی کمبود شیر مادر و نرسیدن مایعات و کالری کافی به نوزاد است. نوزاد به سینه مادر مک می‌زند ولی شیر مادر کافی نیست. این نوع زردی با تشویق کردن مادر به افزایش شیر دفعات شیر دادن به نوزاد (روزانه ده‌ها بار) و تغذیه صحیح مادر بر طرف می گردد.
زردی نوع دوم در نوزادانی دیده می‌شود که به موقع متولد می‌شوند و سالم هستند. زردی آن‌ها معمولاً از روز هفتم تولد به بعد ظاهر می‌شود. مقدار بیلی روبین خون این نوزادان معمولاً در حدود ۱۰ میلی گرم است، ولی ممکن است حتی به ۳۰ میلی گرم در صد میلی لیتر در هفته دوم و سوم تولد نیز برسد.
اگر دادن شیر مادر به این نوزادان ادامه یابد، ممکن است زردی آن‌ها ۳ تا ۱۰ هفته طول بکشد، ولی اگر شیر مادر قطع گردد، میزان بیلی روبین خون کم می‌شود و به مقدار طبیعی می‌رسد. علت پیدایش این نوع زردی نا مشخص است، ولی عده‌ای معتقدند که در شیر این مادران ماده‌ای وجود دارد که مانع عمل طبیعی و فعالیت کبد می‌شود و در نتیجه بیلی روبین در کبد تجزیه نمی‌شود و دفع نمی‌گردد و در خون نوزاد می‌ماند و باعث زردی می‌شود.

در مواردی که شیر مادر کافی باشد و نوزاد هم دچار کمبود آب بدن نشده باشد و حال عمومی نوزاد خوب باشد، همچنین اگر پزشک علل دیگری برای زردی نیابد و محقق گردد که زردی معلول شیر مادر است، پزشک توصیه می‌کند که مادر شیر خود را بدوشد و حرارت دهد (۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد) و سپس به نوزاد بخوراند. همچنین می‌تواند یا یک یا دو روز شیر خود را بدوشد و دور بریزد و به نوزاد ندهد و شیر خشک یا شیر مادر دیگری را جایگزین کند و سپس شیر دادن از پستان خود را شروع کند.

به طور کلی فتوتراپی، زردی این نوزادان را کم می‌کند و بهترین روش درمان زردی نوزادان است، از طرف دیگر کمبود شیر مادر و کم دادن مایعات به نوزاد سبب می‌شود که نوزاد دچار کم غذایی و کم آبی بدن گردد و مبتلا به زردی بیشتر شود. بنابراین مادر باید خود، تغذیه صحیح داشته باشد و به دفعات متعدد (بیش از 10 بار در شبانه روز) به نوزاد شیر دهد. مادر نباید به نوزاد آب قند دهد تا نوزاد به سینه مادر مک بزند. مک زدن نوزاد باعث می‌شود شیر مادر به حد کافی ترشح گردد و نوزاد دچار کم غذایی و زردی نشود.

دیگر علل زردی در نوزادان


زرد شدن نوزاد ممکن است در نتیجه علت‌های دیگر نیز باشد، مانند اختلاف و ناسازگاری گروه‌ خونی مادر و نوزاد، عفونت‌های خونی نوزاد، بیماری‌های ارثی، مخصوصاً کمبود آنزیم‌هایی مانند آنزیم گلوکز ۶ فسفاتاز و ناهنجاری‌های دیگر که کودک در هنگام تولد به آن مبتلا می‌باشد (کم کاری غده تیروئید، عفونت ادرای و خونی).
نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند ،به احتمال بیشتری دچار زردی می شوند .
نوزادانی که قبل از هفته 37 بارداری به دنیا می آیند، به احتمال بسیار زیاد دچار زردی می شوند.
نوزادانی که تغذیه درست ندارند ،نیز می تواند یکی دیگر از دلایل زردی باشد.
کبودی و یا آسیب داخلی در طی زایمان نیز باعث ایجاد زردی در نوزاد می شود .
کودک ممکن است مشکلات کبدی و ناهنجاری های ناشی از ضربه داشته باشد ؛ همچنین گلبولهای قرمز غیر طبیعی ممکن است دلیلی برای میزان غیر طبیعی بالای بیلی روبین باشند.
کمبود آنزیم عفونت هم می تواند باعث ایجاد زردی در نوزادان شود.

زردی نوزاد از کدام قسمت بدنش شروع می شود؟


زردی نوزاد از قسمت سر شروع شده و به سمت شانه های، تنه و در نهایت پاها ادامه پیدا می کند. در صورتی که سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد زردی در زیر زانو و حتی کف دست ها هم ظاهر می شود.

درمان های خانگی زردی نوزاد


نور خورشید :
اگر کودک نیازی به فتوتراپی نداشته باشد، می توانید از نور خورشید کمک بگیرید. نگه داشتن کودک در نور خورشید بسیار تاثیرگذار می باشد فقط مراقب باشید که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد، که ممکن است باعث آفتاب سوختگی کودک شود.

آب جوانه ی گندم:
آب جوانه ی گندم کمک می کند تا سموم از بدن کودک دفع شود. اگر کودک با شیر خشک تغذیه می شود ، می توان چند قطره آب جوانه ی گندم را به آن افزود. اگر کودک توسط شیر مادر تغذیه می شود، مادر باید خودش آب جوانه ی گندم را مصرف کند، زیرا از طریق شیر مادر به کودک می رسد.

شیردهی مداوم:
کودک باید به طور منظم تغذیه شود، اگر او به هر دلیلی نمی تواند از شیر مادر استفاده کند، باید با شیر خشک سیر شو ، تا 12 وعده غذا در روز برای کودک مفید است. تغذیه منظم کمک می کند تا بیلی روبین شسته شود و به کارکرد کبد کمک می کند و همچنین بدن نوزاد آب کافی خواهد داشت.

به طور موقت شیر مادر را متوقف کنید:
در بعضی کودکان، شیر مادر موجب پیشرفت زردی می شود در این حالت مادر باید شیردهی را برای مدتی متوقف کند. همزمان با آن کودک باید با شیرخشک تغذیه شود و مادر نیز شیرش را بدوشد، تا زمانی که او بخواهد دوباره شیر بنوشد، شیر کافی داشته باشد.

عوارض زردی نوزاد


این عوارض شامل :آسیب مغزی، فلج مغزی و یا حتی ناشنوایی است.
advertising