آیا بالا نگاه کردن نوزادان نشانه بیماری اوتیسم است

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/08/28
آیا بالا نگاه کردن نوزادان نشانه بیماری اوتیسم است

چرا نوزاد به بالا نگاه می کند


در مغز در حال رشد نوزادان، اتفاقات بسیاری در حال وقوع است. دید بینایی نوزادان در حال تکامل است، به همین دلیل بیشتر آن‌ها به نور، حرکت و رنگ‌های متضاد جذب می‌شوند، از جمله سقف رشد دستگاه بینایی نوزاد 6تا 8هفته طول می‌کشد تا بتواند بر چهره پدر و مادر خود تمرکز کند و شروع به ترجیح دادن افراد به اشیای بی جان کند.
اگرچه نوزادان از بدو تولد می‌توانند ببینند، اما تمرکز آن‌ها بر روی اجسام و افراد دقیق نیست. او توضیح می‌دهد نوزادان بیشتر روی اجسامی تمرکز می‌کنند، که در فاصله 20تا 30سانتی متری مقابل چشمانشان قرار دارند. این فاصله چیزی در حدود فاصله دستان مادر تا صورت اوست، بدین ترتیب که وقتی نوزاد در دستان مادر قرار دارد، می‌تواند روی چهره او تمرکز کند. اجسام دورتر یا نزدیکتر از این فاصله برای نوزاد قابل تشخیص نیستند. با وجود تمرکز ضعیف بینایی نوزادان، به دلیل وجود جنبش و کنتراست در بالای سرشان، آن‌ها تمایل دارند برای مدت طولانی به سقف به خیره شوند.

چشم انداز کودک به آرامی در طول شش تا هشت ماه اول تولد رشد می‌کند، به همین دلیل اشیاء با کنتراست زیاد و اجسام متحرک توجه نوزاد را به خود جلب می‌کند. "نوزادان به طور طبیعی به دنبال تجربیات حسی هستند تا به تحریک مغز‌ در حال رشد آن‌ها کمک کنند و یک شیء متحرک یا شیء دارای کنتراست بیشتر باعث تحریک شدید می‌شود. "مهم است که به یاد داشته باشید، اگر نوزاد شما بالا را نگاه می‌کند و یا به سقف خیره می‌شود، کاملا طبیعی است و به دلیل رشد بینایی نوزاد است. با این حال، بیکر پیشنهاد می‌کند که پدر و مادر در جریان باشند که این بالا نگاه کردن نوزاد تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. او ادامه می‌دهد: "بنابراین، بالا نگاه کردن نوزاد و خیره شدن او به سقف نگران کننده نیست
نوزادانی که بعد‌ها مبتلا به اوتیسم شده‌اند، در سن 2تا 6 ماهگی کمتر به چشم افراد نگاه می‌کرده‌اند. در مقابل، نوزادانی که به اوتیسم مبتلا نشده‌اند، تا حدود 9ماهگی به طور فزاینده‌ای به چشم دیگران نگاه می‌کنند.
نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که کودکانی که با گذشت زمان، به چهره و چشمان افراد کمتر و کمتر توجه می‌کنند، دچار شدید‌ترین نوع اوتیسم می‌شوند.
advertising