نکات مهم برای حفظ سلامت بارداری در فصل زمستان

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 98/11/03
نکات مهم برای حفظ سلامت بارداری در فصل زمستانبارداری تجربه شگفت انگیزی در هر فصل است اما باردار بودن در زمستان قطعا با خود چالش‌هایی به همراه دارد. وقتی بیرون هوا سرد است مدیریت سلامت در بارداری دشوار می‌شود. در ادامه با برخی نکات مهم برای حفظ سلامت بارداری در زمستان را می‌خوانید.

در زمان بارداری در زمستان فعال بمانید


اینکه در طول فصل سرد پرجنب و جوش بمانید، قطعا سخت است اما حفظ سطح تناسب اندام در دوران بارداری بسیار مهم است. سعی کنید ورزش روزانه مانند پیاده روی سریع را در برنامه روزمره خود داشته باشید. ورزش‌هایی مانند شنا در این شرایط می‌تواند از مفاصل شما پشتیبانی کند.

در زمان بارداری در زمستان مراقب سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشید


در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن سرکوب می‌شود تا از جنین مراقبت کند. این باعث میشود شما در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا آسیب پذیرتر باشید. زنان باردار در برابر عوارض احتمالی آنفلوآنزا آسیب پذیرتر هستند که می‌تواند باعث بیماری جدی شود. بنابراین توصیه می‌شود در ماه شهریور و مهر و پیش از شروع فصل سرما واکسن آنفلوآنزا دریافت کنید. همچنین بهتر است مرتب دستهایتان را بشویید و از تماس با بینی و دهان خودداری کنید زیرا این بهترین روش برای جلوگیری از انتقال ویروس‌های مسری مانند سرماخوردگی است.

در زمان بارداری در زمستان پوستتان را مرطوب کنید


تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست به خصوص در ماه‌های سرد سال شود. سطح رطوبت پوست را با لوسیون‌های بدن که غنی از ویتامین E هستند، تقویت کرده و با نوشیدن مقدار زیادی آب، بدن را به خوبی مرطوب نگهدارید.

در زمان بارداری در زمستان غذاهای سالم بخورید


یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تا حدود زیادی تقویت کند. خوردن صبحانه به شما کمک می‌کند تا در مقابل وسوسه تنقلات شیرین در اواسط صبح مقاومت کنید. روزانه پنج سهم میوه و سبزیجات را هدف قرار دهید و با هر وعده غذایی مقداری پروتئین مصرف کنید. بهتر است در دوران بارداری از خوردن غذاهایی مانند تخم مرغ خام، پنیر غیرپاستوریزه و ماهی‌هایی حاوی جیوه خودداری کنید تا از خطر بیماری‌های ناشی از باکتری سالمونلا و لیستریا در امان بمانید.
نکات مهم برای حفظ سلامت بارداری در فصل زمستان

در زمان بارداری در زمستان مقدار کافی آب بنوشید


زمستان با آب و هوای سردش باعث می‌شود فرد از خوردن آب خودداری کند اما از آنجا که هوای زمستان خشک است بدن در طول زمستان به آب اضافی نیاز دارد. بهتر است بدانید اگر بخواهید آب را با نوشیدنی‌ها جایگزین کنید، این کار مفید نیست. آب بهترین راه برای مرطوب نگهداشتن بدن است. اگر احساس می‌کنید برای نوشیدن آب به یادآوری نیاز دارید، از موبایلتان کمک بگیرید. کم آبی بدن می‌تواند منجر به زایمان زودرس و مشکلات دیگر شود.

در زمان بارداری در زمستان لباس راحت و گرم بپوشید


در زمستان به نظر می‎‌رسد ترکیب لباس‌های سنگین ایده خوبی به نظر نرسد اما گرمای بیش از حد می‌تواند مشکل ساز باشد. پوشیدن چندین لایه که به راحتی بتوان به آن اضافه یا از آن کم کرد، ایده بهتری است. به خصوص هنگام ورزش کردن.

در زمان بارداری در زمستان پاها را بالا نگهدارید و استراحت کنید


بسیاری از خانم‌های بارداری در سه ماهه سوم بارداری خوابشان مختل می‌شود. از هر فرصتی استفاده کنید تا پاهای خود را در روز بالا نگه داشته و استراحت کنید و اگر در اثر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا بیمار شدید بهتر است بدانید که استراحت کامل به بهبود سریع شما کمک زیادی می‌کند. از مادران دیگر بپرسید که چطور در ماههای سرد سال حین بارداری توانسته‌اند بارداری موفقی داشته باشند.

در زمان بارداری در زمستان بیشتر در خانه بمانید


هنگام بارداری بدن شما نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر و آسیب پذیرتر می‌شود. در صورتی که بدن شما در معرض شرایط بد آب و هوایی قرار داشته باشید این می‌تواند برایتان مضر باشد و شما و جنین را در برابر میکروب‌ها آسیب پذیر کند. به همین دلیل بهتر است رفت و آمد خود را کنترل کنید و تا حد امکان از محیط خانه در روزهای آلوده خارج نشوید.
advertising